Focus – zaostřeno na bludy a vnady

1.3.2015 at 21:44  •  Posted in Recenze by

Soustřeď se! Totiž… Aspoň někdo by měl, nebo ne?

Do zapomnění má daleko, přesto by před zhruba sedmi lety málokdo předpokládal, jak výrazně může jméno Willa Smithe ztratit na lesku. Těžko soudit, zda šestačtyřicetiletý vtipálek promrhal svá nejlepší léta „péčí o rodinu“ (rozuměj protlačováním svých ratolestí do showbusinessu a dlouhodobým odrážením bulvárních zvěstí o plánovaném rozvodu). Jisté nicméně je, že po dvou oscarových nominacích (osm let staré Štěstí na dosah plus o dalších pět starší Ali) a poté, co stvrdil svůj superhrdinský hollywoodský status neselhávajícího kasovního buldozeru v Hancockovi (2008), výrazně zasáhl pouze do nevýrazného druhého sequelu Mužů v černém (2012) a do filmového neštěstí shyamalanovských rozměrů Po zániku země (2013).

Plnohodnotný comeback je zřejmě na obzoru. V prosinci čeká stárnoucího sympaťáka sportovní drama Concussion, v příštím roce taktovka uznávaného Edwarda Zwicka ve vzpomínce na zpustošení New Orleans hurikánem Katrina nebo komiksová Suicide Squad. Indikátorem budoucí úspěšnosti by pak mohla být právě romantická zlodějina Focus. Nijak zvlášť velký počin, rozhodně však s ambicemi nalákat dospělejší divácké masy na sexy protagonisty, řízné dialogy a chytlavou zápletku o chytračení až za hrob. A fakt, že tahle recenze začíná relativně obšírným shrnutím kariérní situace hlavní hvězdy snímku, naznačuje, že Focus si ve výsledku silnější charakteristiku než „zapomenutelná položka v kariéře jedné persony“ nevyslouží.

Focus 1

Příběh ve dví

Smith se tu v roli zasloužilého podfukáře Nickyho pokouší nejen o tučný balík peněz, ale také o sladké rtíky začínající kolegyně Jess (Margot Robbie). Po stručném zaškolení se tahle dvojka pustí do akce. (Dvojsmysl!). Následují týmové pouliční čórky, falšované kreditky i velké gamblerské a poněkud za vlasy přitažené triky, při kterých se situace postupně vyhrocuje. Celá další hra s divákem je postavená na tom, že ačkoliv „city tě v týhle branži zabijou“, Nicky a Jess se kolem sebe motají až podezřele dlouho a intenzivně. Celou dobu tak není zřejmé, kdo právě šálí koho a jestli náhodou postavy nebalamutí samy sebe. Nikdo si nemůže být jist ničím a zvrat číhá za každým rohem.

Zdá se tedy být našlápnuto ke gradaci a závěrečnému prozření, které dá dohromady s předchozí režijní rutinou přijatelný odpočinkový zážitek. Tvůrci se však rozhodli pro z hlediska konstrukce dění nepochopitelný zlom. Po prvním dějství, nacpaném ne vždy vtipnými hláškami (čím sprostějšími, tím méně povedenými), dynamicky stříhanými sekvencemi a snahami o jiskření mezi hlavními postavami, přijde první nepřesvědčivá vysvětlovačka a drsný předěl, který pošle dění o pár let dál.

Dramatičnost se propadne na nulovou hladinu, přichází nové nastavení vztahů a dosavadní poctivě odkoukaný základ se stává pouhou vzpomínkou. Některé postavy mizí v propadlišti dějin, jiné je třeba poznat a vše se začíná odehrávat v rámci čerstvě opracované zlodějské zápletky, která je svým prostředím a průběhem ještě podivnější než to, co se odehrálo doposud. Nuže dobrá. Dalo by se očekávat, že jde o promyšlený tah. Název snímku ostatně nabádá k divácké obezřetnosti a snaze přechytračit komplikovanou zápletku.

Focus 3

Kariérní kontrast

Jenže ať už logiku toho, co se na plátně během celé stopáže odehraje, pochopit lze, nebo ne, většina diváků nakonec zůstane odkázána mnohem výrazněji na romantickou stránku příběhu. Ne snad, že by se v závěru odehrál nepochopitelný zvrat či že by pointa poslední akce nebyla poměrně průhledným způsobem naservírována během první půlhodinky. Focus ale nakonec ovládne natolik předstírané i skutečné vztahové pnutí mezi Nickym a Jess, že dramatický heist i komediální nota postupně odkráčí do zákulisí.

Jackpot tedy mohou trefit jedině herci. Will Smith s ideální příležitostí ukázat, že ze svého charismatu nic nepoztrácel, a Margot Robbie na kurzu za stvrzením pozice prominentní šťabajzny. V obou případech se to daří a pokaždé je to dobré tak napůl. Hvězdný Will je stále ve formě. Kamera Mexičana Xaviera Grobeta si vybírá ty správné úhly, aby dala vyniknout jeho udržovanému prsnímu svalstvu a nepřidávala mu moc vrásek. Vyhlídky na vážnější herecké polohy, které jej čekají, jsou i tak poměrně dobré. Když o něco jde, nemá žádný problém přepnout do zamračenějšího módu a scénám, které mnohdy stojí na častém střídání komediální polohy s tou napínavější, tím hodně pomáhá. Na oblek stylového bouráka, lva pokoutných salónů a neprůstřelného frajera však přece jen trochu ztaťkovatěl. Jedinečný šmrnc detektiva Spoonera z jedenáct let starého sci-fi Já, robot je minulostí.

Smithova čtyřiadvacetiletá filmová partnerka (která s ním bude dělat neplechu také v Suicide Squad) pak ukazuje především to, že jí sluší téměř cokoliv, co si na sebe oblékne. Margot Robbie se od svého průlomu ve Vlku z Wall Street herecky nikam neposunula, a pokud nedostane brzy nějakou překvapivou úlohu postavenou na jiných charakteristikách, než je svůdnost a šarm, hrozí u ní brzké okoukání. Zatím se však zdá, že jsou z ní fanoušci nadšení až dost.

Focus 2

Každý zvlášť si tedy ostudu neudělal, že by jim to na place obzvlášť klapalo, se však říct nedá. Nebo se to alespoň nepodařilo přenést do finálního sestřihu. Za ten ve výsledku odpovídají Glenn Ficarra a John Requa. Duo má za sebou režii Bláznivé, zatracené lásky a režii i scénář snímku I Love You Phillip Morris (2009). Romantické vyznění tedy, vzhledem k tomu, že si i tentokrát zopakovali tvůrčí double, nemůže příliš překvapit.

I tak se zdá, že vzhledem k obsazení a prostředí mohli tentokrát Ficarra s Requou poskládat svižnější a soustředěnější podívanou, která nezapadne ani mezi historicky silnou žánrovou konkurencí. Focus však spádu, nápaditosti a pečlivé promyšlenosti Podrazu (1973) či Dannyho parťáků (v nichž hrály láskyplné vztahy také podstatnou roli) nesáhne ani na podrážky. Obtížně si rozmýšlí, jestli se v něm bude především krást, zrazovat, či milovat, a v polovině si pod sebou podřezává větev necitlivým rozdělením zápletky. Nedokáže proto nabídnout ani uspokojivou porci smysluplné zábavy na jeden večer. Definitivně jej pak vzhledem k žánrovému příklonu poráží poselství Nickyho o tom, že se lidé dělí na kladiva a hřebíky. S tímhle přístupem to ve vztazích prostě nevyhrajete.

(5/10)

Originální název: Focus

Režie: Glenn Ficarra, John Requa Scénář: Glenn Ficarra, John Requa