Grace, kněžna monacká – zavři oči a mysli na Monako!

13.6.2014 at 10:11  •  Posted in Recenze by

Kidman á la Stepfordské paničky 2. Tentokrát je její postava příliš hloupá , aby prohlédla, jakou proměnou si prošla.

Hollywoodskou star a monackou princeznou v jednom se toužily stát Jessica Chastain, Emily Blunt, Charlize Theron, January Jones, Gwyneth Paltrow, Kate Hudson, Amy Adams, Rosamund Pike, Reese Whiterspoon a Elizabeth Banks. Všechna hvězdná jména nakonec strčila do kapsy Nicole Kidman a dámy si mohou oddechnout, že se neupsaly filmu, který by se v jejich filmografii dvakrát nevyjímal. Nicole Kidman je rozčilená kritikami, kritici jsou rozčileni, že viděli tak hloupý film.

grace_knezna_monacka_2

Byla jednou jedna blondýna…

…a tuto půvabnou dámu jednoho dne princ o ruku požádal a následně se královská svatba konala. Slavná herečka se stala princeznou a velmi záhy zjistila, že monacký dvůr má mimo povrchního pozlátka i svá úskalí. Šokuje ji například, že pro ženu knížete je nevhodné říkat, co si myslí. Grace Kelly se nehodlá smířit se svou pozicí a její manželství se ocitá v krizi. Modré krvi navzdory je kníže Rainier necitlivý křupan, který řeší manželské problémy prostě tím, že se se svou ženou přestane bavit. Palác je pro takovýto způsob útěku před hádkami ideálním místem, neboť v něm mohou dva lidé žít, aniž by se vůbec potkávali.

Zároveň s kolabujícím manželství dochází ke zhoršení vztahů Monaka s Francií. Suverenita Monaka se ocitá v ohrožení a Grace Kelly se nabízí možnost úniku díky Alfredu Hitchcockovi, který zaklepe na dveře s nabídkou role v připravovaném filmu. Úvod snímku a zhroucení na všech frontách věští slibnou podívanou. Nicole Kidman si svou roli užívá a dává vám pocit, že tenhle film nebude tak špatný, jak se o něm tvrdilo. Ale nesuďme den před večerem…

grace_knezna_monacka_3

Naučit se roli

Grace Kelly se cítí ztracená a přemýšlí, co se svou situací. Nakonec se rozhodne přijmout výzvu a naučit se roli. Nikoliv však roli Marnie, na kterou ji lákal Hitchcock, Grace se musí naučit roli princezny. (Toto slovní spojení je mimochodem ve filmu několikrát použito.) Herečku tak učí francouzsky, správně chodit a dokonce i hrát. Grace usilovně pracuje na své přeměně, až se z ní stane dokonalá reprezentativní mávající panenka.

Sama o sobě by tato transformace nepředstavovala žádný problém. Grace se prostě rozhodne překonat svůj odpor a sehrát roli na výbornou, aby mohla zůstat se svými dětmi. Film se ale v závěru zvrhne ve sladkobolnou pohádku, při které vám mají zvlhnout oči, pravděpodobně vám spíše naběhnou žíly. Grace na svém manželství usilovně pracuje, zatímco manžel se s ní nebaví. Jakmile ale zpozoruje, že má vedle sebe protějšek, jaký si představoval, dají se prostě zase dohromady a křupan zůstává křupanem. Závěrečným proslovem pro změnu Grace zabrání intervenci Francie na monacké území a spolu se svým manželstvím zachrání i samotné Monako.

Opening Film - Cannes Film Festival 2014

Poselství, herci a nějaké technické záležitosti na závěr

Vyznění je tedy značně idealistické, antifeministické a proč se držet při zemi a nepřiznat si, že Grace Kelly působí jako hloupá blondýna, kterou bylo jen potřeba naučit chodit důstojně a říkat ty správné věci ve vhodnou dobu. Nicole Kidman si tu vystřídá vlastně jen dvě herecké polohy a to plačtivě rozčilenou a přirozeně majestátní. Exceluje zejména v té druhé, která jí umožňuje prodat drahé róby, a Nicole se nosí, jako kdyby se v paláci opravdu narodila. Nikdo jiný nemá šanci se tu příliš projevit, Tim Roth je poměrně nevýrazný a po Kidman má největší prostor Frank Langella coby její duchovní guru otec Francis Tucker.

grace_knezna_monacka_5

Úvodní a závěrečné rámování záběry plnými hudby a zíráním do dáli je otravné a jen zdůrazňuje, jak vážně míněný tenhle snímek zjevně byl. Kamera někdy zcela nesmyslně ze statické polohy přejde do detailu obličeje, přičemž zabírá například jen oko a neustále se klepe a hýbe. Děje se to především při důležitých monolozích, které by měly být vtahující, kamera však strhává pozornost jen na sebe.

Kdybych měla tento film k něčemu přirovnat, řekla bych, že je jako karamel, co se táhne a lepí mezi zuby.

(4/10)

Originální název: Grace of Monaco