Všechny cestou vedou do hrobu – western na zabití

10.6.2014 at 16:00  •  Posted in Recenze by

Kolty proklatě nízko u země? Neboť MacFarlane stáhl kaťata daleko před brodem a natočil bojácnou westernovou parodii.

Mohlo se zdát, že se Setha MacFarlanea bude velká komediální hěvzda. Získal si přízeň svým nekorektním a drsným humorem v animovaném seriálu The Family Guy (Griffinovi) a v kinech předvedl nečekaný kasovní hit s nepřístupnou komedií Méďa, který byl založen na sprosté komice. Drsné vtipy jsou předpokladem i u MacFarlaneovy další filmové produkce, ale diváci na jeho westernovou parodii neslyšeli. I když sám žánr westernu zažil díky několika autorským projektům malou renesanci, komik se pokouší sedlat dvě různé ovce a ani jedna ho nechce poslouchat.

Albert je jedním z mnoha obyvatel zapadlého městečka v arizonské divočině. Píšou se osmdesátá léta devatenáctého století a Albert má jasno. Těžko hledat na území Spojených států lepší místo, kde může člověk několikrát během jednoho dne zemřít. Divoký západ je zkrátka nemilosrdné místo, a zatímco kolem něj lidé s veselostí umírají, on se z tohohle místa může zbláznit. Zvlášť poté, co se ním rozešla Louise a začala randit s kníratým Foyem. Ve městě se ale objevuje nová žena, Anna, která se rozhodne pomoci Albertovi zvládnout aspoň střelbu z pistole, ale on netuší, že v ten moment se k městečku blíží krvavý stín psance Leatherwooda.

vsechny_cesty_vedou_do_hrobu_2

Počítání oveček

MacFarlaneovi se jeho ovečky skutečně rozutekly a méďa mu vzkazuje vztyčený prostředníček místo kamarádské pomoci. Jednak si pod ovcemi můžeme představit obligátní diváctvo, které se nasouká do kin podle toho, že jim to trailery řekly, nicméně tentokrát nechali MacFarlanea napospas stepním vlkům. Mnohem spíš jde v případě nekontrolovatelných ovcí o tvůrčí nerozhodnost, která je smrtelnější než noční návštěva kadibudky na Divokém západě.

Ve filmu se MacFarlane rozhodně nevzdává svého nezřízeného humoru bez omluv, tón nadsázky, která posouvá vyznění westernového městečka do absurdní roviny, je to nejdůležitější na celém filmu. Avšak lakomě koncentruje vychytralou výmluvnost jenom k vlastní postavě Alberta. Vyčnívá tak mezi obyvateli, kteří v porovnání s ním působí jako zabedněnci bez rozumu. Albertovo hořekování kromě vtipných poznámek obsahuje i výsměch idealizaci dávných dob, které nebyly romantické, ale smrtelné na každém kroku. Skvělé je i pohrávání s morálním alibismem, který ukazuje na příkladu sexu, který může být pro prostitutku obyčejným zaměstnáním, ale s přítelem před svatbou není soulož přístupná. Ještě že přítele hraje Giovanni Ribisi, který umí naivky vystihnout výborně.

Naneštěstí je humorný rejstřík snímku nebezpečně široký. Tudíž se namísto vyrovnané úrovně sarkasmu Všechny cesty uchylují i k dost nechutným eskapádám, který obnáší ovčí močení do obličeje nebo veřejnou demonstraci průjmu. Připravují se tak o jakoukoli asociaci s vybraným žánrovým tématem i možnost tepat do společnosti takové, jaká je dnes. V tomhle aspektu si tvůrce nepomohl zasazením do žánru minulosti, ale neměla by to být nepřekonatelná překážka pro člověka s nápady, jako je MacFarlane.

vsechny_cesty_vedou_do_hrobu_3

Z děravého džberu se nenapiješ

Konečně tu máme také nejsložitěji zatoulanou ovci, která si oblíbila romantický výhled ze střechy krčmy. Všechny cesty vedou do hrobu jsou film, který se tváří, kdovíjak není odvážný v míře necenzurovaného humoru, přitom je ale neuvěřitelně slabošský, pokud jde o jeho zasazení do vyprávění. Kvůli tomu se tak děj odehrává v normálním módu. Máme tu tuctovou romantickou vrstvu, máme tu skutečné ohrožení vážným oponentem. Je to důsledek MacFarlaneovy krádeže všeho humoru pro sebe, pro hlavní postavu Alberta, a tak se okolí včetně zápletky podřizuje obyčejné příběhové výstavbě.

vsechny_cesty_vedou_do_hrobu_4

Když po úvodním rozchodu Alberta s Louise začne hrát slzavá skladba, poprvé to vytváří zdání záměrné parodie, ale jak se děj dál a dál nechává chytat do lasa stereotypu, je jasné, že Všechny cesty nedisponují mnohovrstevnatým podvratným humorem, jako to umí s pokleslými žánry Edgar Wright. Jednoduše jsou zde potenciální místa výsměchu myšlena vážně, a pokud byl úmysl jiný, nepovedlo se skloubit všechny filmařské prostředky tak, aby byl pro diváka čitelný. Gramotnost nebyla silnou stránkou westernových zapadákovů, ale když chtěl MacFarlane dostat to svoje na výsluní, neměl se k němu stavět jako otčím, který rád fackuje a nerad se dělí.

Hodnocení: (5.5/10)

Originální název: A Million Ways to Die in the West

Režie: Seth MacFarlane, Scénář: Seth MacFarlane, Alec Sulkin