Hastrman – kráska a zvíře z českého rybníčku

25.4.2018 at 18:00  •  Posted in Recenze by

Po Tváři vody dostávají diváci českou romanci mezi ženou a vodním netvorem.

Hastrman sice čerpá ze stejnojmenné knihy Miloše Urbana, která vznikla už před sedmnácti lety, možná je ale lépe při hodnocení filmu literární předobraz pominout. Vrstevnatější román, který si vysloužil ocenění Magnesia Litera, byl totiž značně vykostěn. Filmaři upřednostnili romantický příběh o chtíči a pýše před komplexnějším společenským obrazem, jehož pozůstatky se ozývají jen místy.

Baron de Caus se vrací na panství svého rodu v severozápadních Čechách, kde má velký zájem o zdejší rybníky a usiluje o jejich obnovu. Jako zcestovalý člověk se mezi místními vymyká a uhrane ho pouze rychtářova dcera Katynka, krásná i nadaná, která by jako chlapec nejspíš dosáhla velkých akademických úspěchů. Okolnosti však takovému osudu nepřejí.

Pokud opomineme zdrojový materiál, dostaneme slušnou filmařinu, což je zajímavé vzhledem k tomu, že režisér Ondřej Havelka s Hastrmanem debutuje v oblasti hraného celovečerního filmu. Znám je spíš jako herec a zpěvák, který založil vlastní jazz-band. Z Hastrmana se pod jeho vedením stal cílevědomý výtvor, který je oslavou lidového folkloru i studií zhoubnosti nerovného vztahu.

Havelka se mohl opřít o zkušené kolegy. Střih a kameru měli na starost Jan Daňhel a Diviš Marek, kteří se počítají mezi dlouholeté spolupracovníky Bohdana Slámy. I díky nim si vizuální stránka udržuje sebevědomý skoro-historický ráz. Hastrmanova vesnice devatenáctého století je sice příliš čistá a uhlazená, ale na druhé straně se vyžívá v citlivých krajinných záběrech, které se vyhýbají kýčovitým scenériím nebo pohádkovosti. Dohromady se tak vyvažují.

Když je hlavní herec dobrý

Všechno ale Havelka vsází na herce a velký trumfem Hastrmana je Karel Dobrý v titulní roli, které dodává bezkonkurenční šarm, pod nímž vře živočišná nadřazenost, s níž se stává přesvědčivou alfou a omegou dědiny.

Asi neprozradím velké tajemství, když uvedu, že jeho baron je skutečně hastrman, byť by se mi líbil příběh, ve kterém by bohatý vizionář v oblasti rybníkářství byl zpátečnickými starousedlíky neprávem označen za netvora a očerňován jako vodník, čímž by ho zničili a sami si udrželi své majetky. Tenhle vývoj by nebyl marný už proto, že na hastrmanské řemeslo s dušičkami je snímek skoupý a tematicky víc pracuje s jeho zvířeckostí, takže by mohl být stejně tak i upírem nebo vlkodlakem.

I v rámci romance ale dostáváme dramaticky silný materiál, především díky soustředěnému výkonu Karla Dobrého, který by si zasloužil víc podobných příležitostí. Ze vztahu Barona a rychtářovy dcery se stává souboj osobností i střet vnitřních přesvědčení. Baron se totiž s ohledem na svou přirozenost vzpouzí propukajícím citům, Katynka zase chce barona svést, ale odmítá se stát jenom majetkem. Byť prim hraje výjimečně silné milostné pnutí, jejich vzájemné nadbíhání filmaři zlehka zpestřují i povedeným vtipem, aniž by tím škodili celkovému záměru.

Víra a vzdělání zastíněné láskou

Další význam mají filmu dávat postavy faráře Fideliuse v podání Jana Kolaříka a učitele Vovese, kterého ztvárnil Jiří Maryško, úplně se to ale nepovedlo. Kolařík díky svému uhrančivému herectví podrží náboženskou rovinu. Film navíc i skrze svou členitost na kapitoly odkazující na svátky reflektuje české upřednostňování lidových tradic spjatých s pohanstvím před katolickou institucí. Maryškův učitel se však stává pouhou podivnou figurkou se zmatenými motivy, kvůli níž slábne i vyvrcholení filmu.

Kolařík má nicméně tu výhodu, že hastrman jako reprezentant něčeho nekřesťanského je pro faráře přirozeným protipólem a herecky se z Dobrého a Kolaříka stávají rovnocenní soupeři v boji o duši i tělo Katynky.

S druhotnými tématy ale Havelkův Hastrman celkově zachází velmi neobratně, ostatně už kvůli důrazu na poetičnost a folklór v některých částech jako by nebyl čas vysvětlit některé pohnutky v ústředním milostném příběhu. Vodnický mýtus každopádně Havelka převrací primárně ve variaci na krásku a zvíře. Panna a netvor tak dostali konkurenci.

(6/10)

Originální název: Hastrman

Režie: Ondřej Havelka; Scénář: Ondřej Havelka, Petr Hudský