Je muž, který je vysoký, šťastný? – Gondry o Chomském a naopak

6.8.2014 at 11:23  •  Posted in Recenze by

Ať už je, protože si může vyskakovat, či ne, protože se mlátí hlavou o futro dveří, hlavní radost skýtá zamyšlenost.

Komorní projekt s ambiciózním myšlenkovým obložením je připomínkou hravé imaginace tvůrčí osobnosti Michela Gondryho, která trestuhodně zakrňuje ve službách Hollywoodu. Přitom tento francouzský režisér není nádobou, která by nedokázala pohltit různé látky. V aktuálním filmu dokumentuje osobnost Noama Chomského skrze prostý dialog, který s ním vedl po mnoho měsíců. V bodě, kde by jiní skončili, Gondry teprve začíná.

Letos uplynulo deset let od slavného triumfu s filmem Věčný svit neposkvrněné mysli (2004), kterým si Michel Gondry pojistil statut autora, kterému je potřeba věnovat pozornost a který jak se později může zdát, dosáhl vrcholu předčasně. V dalších projektech jako Nauka o snech (2006) nebo Prosíme přetočte (2008) vyjadřoval anarchistické nadšení z rukodělné výroby filmu, zároveň vytvořil dokumenty Block Party (2005) nebo Trn v srdci (2009) o jeho vlastní tetě Suzette. Hollywood jeho talent aplikoval na komiksovou adaptaci Zeleného sršně (2011), ale po ryzím Gondrym zde nebylo ani památky. Za to v rozhovoru s Noamem Chomskym je jeho persona přítomná zásadně. Dokonce se dá na tento snímek dívat nejen jako na medailonek myslitele Chomského, ale také jako na výpověď o Gondrym. Nespokojuje se s pasivní rolí posluchače, ale pro potřeby srozumitelnosti mnohdy komplikovaných myšlenkových rámců, pochodů a idejí se Gondry staví na divákovu stranu.

je_muz_ktery_je_vysoky_stastny_2

Vím, že nevím

Je zároveň osvěžující a zároveň čestné, když ze sebe Gondry nedělá vševědoucího nadčlověka, který všechno ví a všechno zná a všemu dovede porozumět. Neváhá shodit sám sebe, vkládat do dialogů doplňující komentáře, které nejsou pouhou výmluvnou adorací zbožštělé figury, ale které skrze vlastní kritiku pomáhají zpomalit, zastavit a zamyslet se, utřídit si epistemologická sdělení. Koneckonců tím posiluje humornou vrstvu, která těžkopádnou a málem didaktickou lekci z teorie poznání činí vzdušnou a lidsky stravitelnější. Hlavní výtka, kterou lze směřovat z pozice vzdělaných a sečtělých zájemců, se dotýká právě všeobecnosti, která se na hodinu a půl stopáže jeví jako nedostatečně hluboká pro vykreslení Chomského, a přístupnosti, kvůli níž není možné očekávat rozsáhlejší a vysloveně odborné debaty. Rozhovor se Gondrymu podařilo vést ve vzrůstající tendencí, kdy se postupné vršení názorů a teorií dostává k hranici porozumění diváka mimo obor. Probírá se vztah k jeho ženě, vzpomínky na dětství a zároveň složité lingvistické či psychologické fenomény.

Soběstačnou vrstvou snímku je animační forma, kterou Michel Gondry využívá nápaditě, opět sebeironicky a jako názornou metodu demonstrace probíraných témat. Jednoduché malůvky, které rámuje poměr stran 4:3, překypují životem, surrealistickým a dadaistickým příznakem a smyslem pro humor. Plochá animace neusiluje o fotorealismus nebo podbízení zrakovému orgánu. Vzpurně si kreslí, co chce, a asociativně proměňuje výjevy za pochodu, aby plynuly pozvolně a elegantně jako slova, která zazívají z úst Noama Chomského.

je_muz_ktery_je_vysoky_stastny_3

Meze dokumentu

Z dokumentu si tak nelze udělat zevrubný, nýbrž všeobecný rozhled o osobnosti lingvisty a filosofa Noama Chomského, který při nedávné návštěvě České republiky nadzvedl nejedny mandle výrokem o disidentech. Neboť před vypuknutím této mediální aféry nemělo Chomského jméno zvuk, Gondryho snaha může napomoci jasně a poutavě přednést výrazné teze a seznámit české obyvatele s osobním i profesním životem této persóny.

je_muz_ktery_je_vysoky_stastny_4

Gondry tímto příspěvkem kinematografii obohacuje striktní žánr dokumentu i žánr animovaného filmu stagnující ve třetím sterilním rozměru, zanechává při této součinnosti památník Noamu Chomskému. Kdyby každá filosofická lekce byla tak nápaditě pojatá s přemýšlivým výkladem, bylo by školství institucí, která si zaslouží respekt a úctu, nikoli suplování. Není ale zvykem, aby právě v kinech běžely filmy, které mohou intelektuálně stimulovat podobně jako četba odborné publikace.

(8.5/10)

Originální název: Conversation animée avec Noam Chomsky

Režie: Michel Gondry, Scénář: Michel Gondry