Když si Chuck bral Larryho

24.9.2007 at 17:26  •  Posted in Recenze by

Už vás někdy někdo požádal o ruku? Chucka ano – jeho nejlepší kamarád.

Po delší době se k nám vrací Adam Sandler v další komedii s klasickou otázkou „co by, kdyby…?“ Tentokrát ztvárnil roli hasiče Chucka, nenapravitelného sukničkáře, který bez ženy nevydrží ani biliontinu sekundy. Jeho nejlepší kamarád Larry (Kevin James) na něj ale jednoho dne vybafne, jestli by se nemohli stát partnery – registrovanými. To vše jen kvůli neefektivnímu zákonu, jenž praví, že Larry si nemůže převést svoji pojistku ze jména již tři roky mrtvé manželky na jména jeho milovaných dětí. Ač se to Chuckovi nelíbí a raději by noci trávil s hezkou právničkou Alex (Jessica Biel) nebo popřípadě s týmem roztleskávaček, svolí a lože začne naoko sdílet s mužem…

chuckalarry2 chuckalarry3

I když se může na první pohled zdát, že téma je originální, přece jen něco podobného jsme tu už viděli (a vy možná také uvidíte, 24. 9. 07 na Nově, ne, opravdu mě neplatí za reklamu) – francouzský snímek „Kondomedie“ s Danielem Auteuilem a Gérardem Depardieu. I zde se hlavní postava musí tvářit, že je homosexuál, jen ne kvůli pojištění – zde je „hlavním problémem“ možný vyhazov z práce. I tak ale scénáristé z nápadu vytěžili, co se dalo. První, Barry Fanaro, už ukázal v pokračování sci-fi komedie „Men In Black“ , co umí. K němu si připište jméno režiséra a scénáristy „Bokovky“, Alexandera Payna, a můžete se těšit na směs potrhlých gagů a hořkosladkých vtípků.

chuckalarry4 chuckalarry5

Nebo nemůžete? V obou těchto směrech zde autoři až příliš tlačí na pilu. Jednou se podaří absurdní rozhovor o připečené kryse, podruhé „party gayů“ donutí diváka stydět se, ač neví za co. A naopak když si Chuck shání „co nejvíc homo-věcí“ a vhodí do nákupního košíku DVD „Zkrocené hory“, usmějete se této geniální narážce – a pak si při přílišném moralizování v druhé polovině snímku smutně povzdechnete. Jak je vidět, ne vždy se směs různých prvků humoru povede.

chuckalarry6 chuckalarry7

Dokud nedojde na moralizování diváka, vše probíhá tak, jak má. Otázka zní, zdali existovala vůbec možnost se tomuto umravňování vyhnout. Každý tak nějak očekává, že si nebudou tvůrci z gayů jenom „střílet“, ale že se jich také částečně zastanou. Kdyby to tak nebylo, možná by je ihned vyškrtli z pomyslných adeptů na prestižního Oscara, ale obyčejný divák, nebažící po psychologických dramatech, by byl nadšen. Přesto musím uznat, že zpočátku se této chybě snažili tvůrci vyvarovat, co to šlo. Děj postupně graduje, vztahy se zamotávají a vy začínáte tušit, že tohle nemůže skončit dobře. Tedy ne ideálně dobře, vždyť to je přece jen komedie. Závěr je bohužel nejhorší částí snímku. Moralizování se vystupňuje na nejvyšší únosnou míru a leckterý doteď příjemně pobavený divák uroní slzu pro nejprůměrnější a nejtriviálnější konec, jaký mohli autoři vymyslet.

chuckalarry8 chuckalarry9

Sandler ani James nejsou nováčky v žánru komedie a své role pojali velmi kvalitně. Nabízí se také otázky, který z těch dvou byl lepší? Záleží na povaze a sympatiích návštěvníka kina – zdali jako já raději preferuje holkaře, který celý den nefunguje, pokud si ráno nedopřeje „žhavou chvilku“ s jakýmkoliv množstvím svlečených dam; a nebo dobráckého tátu dvou dětí, který by pro ně obětoval snad všechno, jen nehodlá nikdy vyhodit staré věci jeho zemřelé manželky. Pouze herečka Biel za nimi lehce/hodně zaostává, neboť jí byla do rukou vložena role typicky překrásné ženy, do které se jeden z pseudo-gayů nutně musí zamilovat (aby tu byl aspoň nějaký ten vnitřní konflikt hrdiny a spousta vtipných scén „žena, která neví, že on ve skutečnosti není homosexuál“). Klasik také ocení přítomnost Steva Buscemiho, který ztvárnil bohužel ne moc propracovanou roli klasického záporáka, dále „krotitele duchů“ Dana Aykroyda a v neposlední řadě ujetého asijského kněze, ve kterém možná ani nepoznáte stejně tak ujetého Roba Schneidera.

Komedie jsou od toho aby bavily a tahle vás stoprocentně pobaví, škoda jen že tvůrci považují nás, prosté diváky, za žáčky základní školy, kteří neví, že homosexuálům se nenadává. Příznivce tzv. „sandlerovek“ film nezklame.

(6.5/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)