Kick-Ass

5.5.2010 at 21:27  •  Posted in Recenze by

Jsem slušně vychované děvče, ale musím to říct. Tohle byl eRkovej totálně ku*evskej nám*d! . A všichni pseudofanoušci, co máte rádi film, ale díváte se na pirátské nahrávky… Bazuku na vás! Tahle řežba si určitě zaslouží kino! /NEVHODNÉ PRO MLADŠÍ 15 LET, pozn. editora/

Vítejte na recenzi filmu, kdy se za mocných tónů vážné hudby dějí ta největší zvěrstva, kde bojuje nezletilá brutální mládež proti nekalému zločinu a hlavní postava se jmenuje Kick-Ass!

Máme tady další adaptaci komiksu. Tentokrát se nejedná o předlohu, která je stará desítky let. Kick-ass je záležitost dosti čerstvá, v USA vyšel v roce 2008. U nás se jeho vydání chystá v nejbližších dnech, jak hlásí vydavatelství Crew. Autory jsou Mark Millar (text) a John Romita (ilustrace) – oba jsou zkušenými tvůrci, pracovali na mnoha jiných komiksech jako je Wolverine, Fantastická čtyřka, Iron Man a další. Předem varuji, že jejich dílo je poměrně násilné, vulgární, drsný. Stejně tak i film.

kickass_2 kickass_3

Na to, že se jedná o adaptaci komiksu, získal film v Americe neobyčejně vysoký rating R (mládeži pod 17 let přístupné pouze v doprovodu rodiče nebo opatrovníka). Většina jiných adaptací se spokojí s PG-13 (Temný rytíř, Spider-Man, Iron Man). Občas se sice najdou výjimky jako je 300 nebo Watchmen, tvůrci ale často spoléhají na návštěvnost mládeže. Ta je totiž velkou kupní silou komiksů. Tady ovšem platí více než kdy jindy, že Kick-Ass je film pro mladé. Absolutně si neumím představit, že by se u něj bavili mí rodiče. Film je plný narážek na všemožné komiksové postavy, plný nadržené masturbující mládeže a geeků.

Teenager Dave Lizewski (sympatický Aaron Johnson) sám sebe nazývá obyčejným. Holky si ho nevšímají, do žádné skupiny nezapadá. Je fanoušek komiksů a papírových kapesníků Kleenex. Přemýšlí, proč se vlastně nikdo nikdy nepokusil být superhrdinou. I když je hubený, není atletický typ, neumí bojovat a jeho jedinou schopností je fantazírovat o nahé angličtinářce, tak si z internetu objedná kostým a další nutné propriety pro bojovníka se zločinem. Založí si účet na MySpace. A show se rozjíždí… (Chudák Facebook je dle tvůrců asi out).

kickass_4 kickass_5

Režisér Matthew Vaughn (Po krk v extázi, Hvězdný prach) spolupracoval s nadanou bandou. Kamera a střih tvoří jedny z nejpůsobivějších elementů filmu. Střih přináší dokonalé přechody mezi scénami (např. výstřel a následně bowlingová koule). Kamera zabírá jen přesně to, co chceme vidět, nenudí záběry na okolí, ale ani se na protagonisty nelepí, jak moucha na psí výkal. Můžu vás ale ujistit, že se budete párkrát cítit, že kameraman – potažmo film s vámi komunikuje. Nejste tak jen pasivními příjemci, ale máte pocit přímé účasti. Zajímavé jsou i klasické komiksové vpisky v rámečku („O šest měsíců dříve“, „Mezitím“), které jsou umístěny přímo v obraze. Dočkáte se i skutečného průletu komiksem komentovaného Taťuldou Cagem.

Herci jsou neokoukaní, což je jen dalším kladem. Pamatovat si určitě bude herce Christophera Mintz-Platzera z jeho role loosera v Superbad, tentokrát si o něco polepšil a je z něco Kick-Assův protivník Zuřivec. A mimochodem – jeho tempo řeči a zvláštní výslovnost mě zase dostaly do kolen. Ten kluk je zkrátka úžasnej!

kickass_6 kickass_7

Nicolas Cage si po řadě průměrných až podprůměrných filmů zlepšuje reputaci rolí lehce (nebo spíše těžce) šíleného Taťuldy (ano, taky mi to připomíná Spejbla a Hurvínka). Jeho dceru hraje dnes třináctiletá Chloe Moretz. Vyřídilku má za několik lidí, cyničnost by ji mohl závidět vyžilý padesátník, perfektní znalost střelných zbraní a vrhacích nožů je u ní samozřejmostí. Herečka zvládla velmi nestandardní roli skvěle. Věřila jsem ji každý pohyb, každé slovo. Se slušnou mluvou si svou fialovou hlavu totiž příliš neláme. Chvíli jsem se sice vzpamatovávala z morálního šoku, že se nejedná o malou nevinnou holčičku, co by chtěla k narozeninám štěňátko, ale o chladnokrevnou Zabijačku s drsnou hláškou vždy na jazyku a nabroušenou kudlu v ruce! Záporáci jsou vesměs anonymní, nejdůležitějším je drogový boss Frank D’Amico (charismatický Mark Strong), otec Chrise/Zuřivce. Zločinci se nezdržují se sofistikovanými výslechy a razí heslo, že hrubé násilí a průmyslová mikrovlnka na dřevo jsou ty nejvíc cool metody.

O Kick-Assovi by se dalo říct, že glorifikuje násilí (končetiny lítají s šílenou kadencí, krve tam je jak na výročním srazu upířího kongresu), vyžívá se ve vulgarismech a všechny prostě kazí (dočkáte se např. divokého sexu mladistvých na popelnici). Jenže snímek má na rozdíl od spousty bezduchých komiksových filmů i značný přesah. Zabývá se (kromě vlivu moderních médií) otázkou lidské ignorace, apatie a bezmoci slabých. Určitě už jste alespoň slyšeli o situaci, kdy někdo na ulici někoho obtěžoval či přímo dotyčnému ubližoval. A kolemjdoucí šli jen bez zájmu dál. Dave alias Kick-Ass si sám podobnou bezmoc zažil, když ho okradli. Postavil se bezpráví, něco dělá. Dlouho nezapomenu na scénu, kdy zachraňuje někoho úplně cizího a bojuje proti silné převaze. V očích se mu zračí neuvěřitelné množství síly, odvahy a vzdoru. V tu chvíli každý zpytuje svědomí, jestli náhodou jen v podobné situaci tupě nepřihlížel nebo neměl chuť vytáhnout mobil a točit.

kickass_8 kickass_9

Kick-Ass vás určitě mnohokrát rozesměje, akční scény si zamilujete, stejně jako většinu postav. Vyčetla bych mu ale vykrádání hudby. Při zachraňovací scéně téměř celou dobu hraje hlavní motiv ze Sunshine, poté tam je tam Morriconeho skladba z Leoneho westernu Pro pár dolarů navíc, známý song z prvního Shreka – Bad Reputation. Ale druhý den jsem se přistihla, jak se nadšeně vrtím na ulici – se sluchátky v uších a soundtrackem na plné koule. Film si utahuje z hodně věcí, ale také sám ze sebe, je na něm vidět, že bere vše s nadhledem. Tohle bude kult. Takže si už nečtěte tuhle posranou recenzi a běžte na to do kina, kurva!

(8.5/10)