Kopačky

19.6.2008 at 20:15  •  Posted in Recenze by

Každý nějaké zažil, a kdo říká, že ne, tak ten jich má doma celý obuvník. Ostatně pro účast na tomto filmu byla údajně nutná praxe v obdržení kopaček.

Pokud jste se stále ještě nechytli, tak vás nasměruji tím, že vám prozradím, že o fotbalovém průmyslu tento film rozhodně není. Ba naopak se soustředí na opačný pól zajmu mužské části světa – romantiku. Pokud jste se vylekali, tak vás mohu uklidnit. Nejedná se o sladkobolnou, kapesníčkovou a geniálně opruzující podívanou, nýbrž o nový počin z dílny producenta Judda Apatowa a jeho blízkých spolupracovníků. Srandy pytel z hrubých záplat je tedy zajištěn. Nebo ne?

kopacky_2 kopacky_3

Peter Bretter je povalečský třicátník, kterému jest obživou tvorba hudby k televizním seriálům, včetně tématicky úchylnému seriálu Crime Scene, v němž hraje Sarah Marshall, dívka s níž chodí. Vypadá to na pěkný páreček, ale to by záhy po začátku nesmělo dojít k tragickému rozchodu. Peter dostal kopačky, a aby se dostal přes duševní strádání, z něhož mu nepomáhá ani několik postelových rychlovek, na radu svého kamaráda zajede na Havajské ostrovy, aby změnil prostředí, načerpal nové síly a kdo ví, třeba se s někým i seznámil. Náhoda je blbec a zrovna ve stejnou dobu si tu užívá dovolenou i Sarah se svým novým přítelem, populárním zpěvákem, který má z nekorektnosti menší strach než z každodenní výměny ponožek. Zdá se, že Peter nemá naději, když v tom ho před ostudou zachrání hotelová recepční, která je ještě krásnější než Sarah. Jak se to bude vyvíjet dál se dozvíte v kině, ale až od patnácti let.

kopacky_4 kopacky_5

První problém, který film svazuje, je paradoxně už v osobě Jasona Segela, který není opravdu ani pohledný, ani charismatický a ani příliš zajímavý. Vztah k němu, respektive soucit s jeho nezměrným smutkem, je krok těžko vybudovatelný, ale nezbytný pro plné přijetí potenciálu, kterým film disponuje. Ve své podstatě ale ze sebe dokáže na plátně udělat takového ubožáka a budižkničemu, že mu budete fandit určitě víc než setsakramentsky pohledné, ale podvratné bejvalce s tváří Kirsten Bellové. Ostatně si hned na začátek musíme přiznat, že Kopačky vyděsí i ortodoxní fandy Apattowovy tvorby. Tématicky se zabředává do klasičtější scénáristické linie, i když si ponechává netradiční a „reálné“ charaktery. Prvních patnáct minut je pak zběsile bezkrevných a nudných, jako by si všichni na první natáčecí den zapomněli přibalit ke svačině vtipnou kaši. Takhle vybude jenom na totální odhalení Segelovy postavy a fórek se snídaňovými cereáliemi, jehož slabota funguje jenom jako kontrast se závěrečnou, vypointovanou večeří.

kopacky_6 kopacky_7

V jednom momentě se totiž něco zvrtne a vy se začnete královsky bavit ve stylu, jakým to umí tahle partička. Trpký humor na adresu hlavního nešťastníka z řad personálu hotelu, kde se ubytoval, nebo až iracionální a nechutný humor postavy abstinujícího zpěváka. Co je však nejdůležitější je chemie mezi celou hlavní čtverkou, která je fantastická a naplno se projevují při společných přestřelkách. Vydařené jsou i role menší. Ať už Jonah Hill (tlouštík ze Superbad) v roli hotelového portýra, který se snaží využít zpěvákovy přítomnosti, aby si poslechl jeho hudbu, Bill Hader jako nejlepší kámoš, který občas cvokatí z konverzací po internetu a který se může pochlubit vtíravou a nechápavou přítelkyní, a Paul Rudd jako učitel surfování Chuck, který strávil moc času na sluníčko a jeho paměť občas vynechává. Všichni z herecké party kolem Apatowa a všichni dotvářející bizarnost celého příběhu, který je sprostý jak ústa teenagerova a zároveň dojemný jak čtvrtka Titanicu.

Absolutním vítězem v tomhle nečestném a krajně perverzním závodě je bez požití žádných stimulačních prostředků Russell Brand v roli zpěváka Aldouse Snowa, který působí jako nefalšovaný mimoň a kterému v poslechu Hillovy hudby brání jeho vlastní život, který ho v nejneočekávanější chvíli překvapí.

Ztráta dechu a originálního pohledu je zjevná. Nijak to ale nebrání, aby Apatow v roli producenta, Jason Segel v roli hlavní postavy a scénáristy a naštěstí nevýrazný Nicholas Stoller na režisérské sesli pobavili, jak to umí právě oni.

P.S: Soundtrack filmu vřele doporučuji – ať už kvůli humorně chytlavému maňáskovému muzikálu, tak předělávkám klasických hitů jako Nothing Compare 2U.

(7/10)