Kouzelná romance

27.11.2007 at 12:05  •  Posted in Recenze by

Pokud si myslíte, že doby princezen jsou za zenitem, mýlíte se. Ačkoliv Disney spoléhá hlavně na partnerské studio Pixar, nenechává na svá zlatíčka prášit v sešeřelých archívech.

Giselle žije uprostřed lesa v chaloupce se spoustou zvířátek a sní o princi, který si ji jednou vezme. Nedaleko odsud zrovna svádí lítý boj jeden takový princ s obrem. V tom uslyší krásný zpěv, vydá se za ním, až najde Giselle. Je to láska jako hrom, ale jedné zlé ježibabě se to vůbec nelíbí. Pošle tedy krásnou Giselle portálem ve studni pryč. Nakonec se objeví uprostřed newyorské ulice. Co si teď počít? Ještě že záhy narazí na přívětivého muže s dcerou, která neodrostla pohádkovým příběhům. Začíná pomalé sbližování a učení se novým návykům. Udatný princ Edward se však své vyvolené nechce jen tak vzdát, a tak se za ní vydává stejnou cestou. Už bojoval s kdejakou příšerou, ale na řidičku autobusu v ranní špičce si nepřijde…

romance2 romance3

Co si budeme namlouvat, asi nikdo od Kouzelné romance nečekal světoborné zázraky, asi žádný intelektuál se nenechá zlanařit na variaci Žabího prince v New Yorku a asi každý pubertální výrostek dá přednost párty, na které se pořádně zpije, před pohádkovou love-story. Ani jim tenhle film nechci vnucovat, ale přiznávám, že skrývá určité kouzlo. Prvoplánově stupidní trailery by odradily i děti odkojené Minimaxem, ale režisér Kevin Lima (Tarzan, 102 Dalmatinů) a scénárista Bill Kelly (příšerná Předtucha) projevili mnohem více důvtipu, než by od nich sebevíce optimističtější človíček očekával. Uvědomili si, že se starými technikami a postupy by v dnešní době v žádném případě neuspěli a že nemohou fungovat ani jako konkurenti Pixaru. Je tudíž sympatické, že si klasický disneyovský tvůrce zvolil cestu sebeironie, jež se sice uzavírá klišovitým happy endem, ale i tak je účinným ponaučením pro všechny přesládlé paskvily, jímž jsou děti vystaveny. Stejně jako je princezna ve filmu konfrontována se skutečným světem, tak i děti, vyrůstající na roztomilých animovaných blbůstkách, pomalu (ale rychleji než tomu asi bývalo za našich dědečků) dospívají a jejich dosavadní životy plné štěstí a her jsou konfrontovány s tvrdým a nemilosrdným životem. Pokud se právě ve vhodném věku vaše děti nalézají, návštěvu kina nepolitujete.

romance4 romance5

Abychom ale nebyli přespříliš bujaří, pojďme se na film podívat zblízka, protože pak zjistíme, že v určitých momentech hapruje. Ve filmu je výrazný rozdíl mezi první a druhou polovinou. Ze začátku nás tvůrci tvrdě špičkují do absurdity dotaženým animákem, v němž udatní princové kosí desetimetrové obry a zpívají si při tom a v němž lepé dívenky v lesní chaloupce sní o bájném princi a zpívají si při tom. Prudký obrat o 360° pro ně nastává, když se princezna ocitá v našem světě a její zažité zvyky a způsoby chování docházejí střetu s fádností a racionalitou Robertova světa. Svět pohádek, do kterého se děti každý den noří, je úplně jiný, má jiné zákonitosti než skutečný svět, kde jen máloco končí šťastně, a ve své podstatě ho děti nedokáží zcela pochopit tak jako „jejich“ pohádkový. A je tudíž škoda, že po výtečné první polovině, která ale není nijak násilně podána (ba naopak ponechává si rysy pohádky), nadchází polovina druhá, která spěje ke stejnému závěru jako všechny pohádky. Zase to šťastně skončí, ale nedivte se. Je to zákon všech pohádek – i těch moderních, které parodují jako Shrek – a my po něm vlastně toužíme. Od čeho jiného tyto filmy jsou.

romance6 romance7

Jméno Amy Adams vám řekne asi tolik, co jméno Patricka Dempseyho, pokud nejste pravidelnými diváky Chirurgů. Ztvárňují ústřední dvojici a jejich obličejová anonymita je jim jen ku prospěchu. Jsou svěží, pohádkové krásní a především Amy Davis jako princezna zůstává krásnou, i když (roztomile) hloupou i při přechodu do reálného světa (pokud nepočítám, jak neuvěřitelně roztančí celý park včetně údržbářů, kteří metají salta). Právě že všichni herci, kteří ztvárňují postavičky z animovaného filmu, překypují přehráváním, velkolepými gesty a naivitou. Je to ale pro podkreslení základního schématu nezbytné, a tak nejenže to je omluvitelné, ale přímo žádoucí. V dalších rolích se tak objevuje James Marsden, Timothy Spall a Susan Sarandon jako reprezentativní složka známých jmen, které mohou přilákat diváky. Pisklavá digitální veverka, brácha Chipa a Dala, je pak podobnou třešinkou jako obrovský drak na vrcholu Empire State Building. Závěr: Zkrátka je to skvělá romance, která je prvotně určena zmlsaným jazýčkům Američanů, ale i my si na ní smlsneme. Obzvlášť jste-li milovníci klasických Disneyovek.

(6.5/10)