Království lesních strážců – digitální příroda vábí

30.5.2013 at 21:44  •  Posted in Recenze by

Skutečné toulky přírodou v našem trojrozměrném světě už ztrácejí punc nenahraditelnosti, neboť animovaný film vstupující do kin zdatně napodobuje všechny krásy lesa…až na vůni.

Při posuzování čiré originality námětů by Království lesních strážců nejspíš totálně propadlo. Nejenom že se tematicky drží v nevyhraněném prostředí jednoduchého dětského film, opisování je cítit i z diskursu světa, v němž les obývají malí tvorečkové podobní lidem a občas se stane, že tradičně vysoký člověk projde procesem, při němž se smrskne na nepatrnou výšku. Z evropských zemí vydoloval z této oblasti hned tři dobrodružství Luc Besson v Arthurovi a Minimojích a zakrslí paňáci bavili diváky už v Pidilidích nebo Miláčku, zmenšil jsem děti. Letos si práci v malém měřítku vyzkoušel i režisér povedených dobrodružství první Doby ledové a Robotů.

Doba ledová skončila, je tu doba zelená

Venkovský dům, hnízdo zapáleného vědce a zneuznaného objevitele, očekává příchod nového obyvatele. Přijíždí dcera pána domu Mary, která si je s otcem v podstatě cizí. Zatímco ten si skoro nepovšimne její přítomnosti, jejich trojnohý buldoček ji zavede do lesa k dobrodružství, při němž musí splnit významnou úlohu ochránkyně života nové královny lesa. Mezi stromy se totiž schyluje k převratu, který by životem bující zeleň zahubil.

Animační studio Blu Sky nepatří k nejambicióznějším filmovým producentům, neusiluje o revoluci a tomu se přizpůsobuje příběhová šíře i rozpočtová výše. Za sto milionů se sice kdysi dal pořídit nejdražší hollywoodský blockbuster, ale to bylo před dvaceti lety a dnes i animované filmy stojí víc. Dopad tohoto tvůrčího rozhodnutí vytváří z filmografie studia přehlídku jednodušších dětských filmů, které postrádají rafinovanost, přesah či silné emoce, a tak nechávají boj o lídra trhu na Pixaru a Dreamworks. Nicméně i prostá dětská knížka, pokud je rozumně vytvořená, může mít svou hodnotu, což platí i pro Království lesních strážců.

EPIC

Jednoduché i velkolepé

Na jednu stranu je tak nutné překousnout nikterak objevné, charakterní či osobité postavy, které se na výjimky chovají dětinsky a pubertálně (pozitivní výjimkou je střelená dvojice slimáka a šneka, která lidi nazývá plochoksichti a utahuje si z nich prostřednictvím vykulených očí a slizu).

Na druhé straně se však doslova naplňuje epičnost, kterou slibuje originální anglický název Epic. Dobrodružství za záchranou lesa tak na mnoha místech doprovází velkolepé bitevní scenérie mezi zelenými vojáky dobra a šedými přisluhovači zla, přičemž jsme svědky další inspirace v žánru fantasy, neboť jen málokdo se znalostí kontextu současné kultury neuvidí v lesních strážcích elfí bojovníky a v obráncích hniloby skřety.

EPIC

Je hniloba skutečně zlá?

Za jednáním postav lze vidět výchovnou ekologickou aktivitu, která upřednostňuje a heroizuje bojovníky za zeleň lesa a démonizuje podporovatele hniloby. Avšak ekosystém přírody vyžaduje pro své pokračování obě složky, snímek je přesto skoupý v tom, aby zdůrazňoval vyváženost na úkor vymezení stran dobra a zla.

Naštěstí čistě jednostranný pohled se nekoná. Vládci zeleně si alespoň přejí udržet rovnováhu, jak je vytyčena hranice mezi jejich územím a hnilobou. Ovšem zástupci rozkladu a tmy usilují o zvětšení vlastního území, což se stává jádrem sporu. Příběh tradiční, ale v průběhu funkční.

Epic

Krásy lesa pár kroků od domu

Stylisticky je tvůrčí tým vynalézavý a kreativní, a tak při tvorbě lesního království využívá rostlinné detaily k oživení a vybuzení posvátného ohromení před krásným světem skrytým našim očím. K tomu je nutné připočíst stereoskopický rozměr, který je nezbytnou součástí každé premiéry animované filmu. V tomto případě se jednoznačně stává nosnou silou zážitku z létání mezi kmeny, pobíhání po větvích, plutí na jezírku a jakýmikoli dalšími pohybovými doplňky, které prohlubují lesní scenérii.

Samostatnou kapitolou je ztvárnění lesa, který v konfrontaci s výtvarně nadsazenými lidmi působí o to autentičtějším dojmem, jako by se tvůrci do lesů zamilovali se zaujetím mistrů krajinomalby v realistickém duchu. Bohaté koruny lesa, ozářené jasným slunečním svitem, detaily mnoha lístečků, vítr třepotající konečky stromů a bohatost květinového života. 3D k tomu zajišťuje objem. Království lesních strážců je pozvánkou a pohlednicí do světa přírody, takové, která nás v našich klimatických podmínkách obklopuje ze všech stran.

EPIC

Na rozdíl od reklamních poutáků cestovních společností, které oblohu dělají modřejší a písek bělostnější je vize lesních strážců vcelku blízká obyčejné nátuře lesa, k němuž může vytvořit u dětí vztah a zvídavost, především v dnešní počítačové době. Paradoxně aby se o to zasloužily právě v počítačích generované obrázky.

(7/10)