Krampus: Táhni k čertu – nadělte si nervy v kýblu

28.12.2015 at 17:19  •  Posted in Recenze by

Hororová komedie, která není vtipná ani strašidelná, a přesto zaručeně pobaví. Šílená americká parodie na všechnu krásu a kouzlo Vánoc.

Štědrý den. Venku se kupí jemné závěje sněhu, útulnou místnost ozařuje tlumené světlo adventních svíček. Napjaté ticho náhle přeruší úderné kroky po střeše směřující ke komínu. V očích americké rodinky, která hypnotizuje blízký krb, však nečteme vzrušení, ale němou hrůzu. Všichni velice dobře vědí, že nad jejich hlavami nekráčí Santa Claus s dárky. Do podsvětí si všechny hříšníky přichází odvléct pekelný démon Krampus. A soudě dle předcházejících událostí jsou si všichni rovněž vědomi, že se tak stane za litrů prolité krve a vykřičených hlasivek.

krampus2

Vraťme se ale na začátek. V ospalé vilové čtvrti se k učebnicově vzorné rodince sjíždí pupkatí příbuzní, kteří kromě dárků přiváží i chaos v podobě fúrie Conchaty Ferrell, již si někteří vybaví jako Bertu ze sitcomu Dva a půl chlapa (2003). Její dvě škodolibá vnoučata nastolí nejmladšímu členovi rodiny Maxovi peklo na Zemi, jenže děti mají pohár trpělivosti velmi mělký. Přehlížené bezpráví je na Maxe příliš. Podobně jako Kevin ze Sám doma (1990) seřve opařenou rodinku, práskne za sebou dveřmi a ztratí víru v kouzlo Vánoc. Jenže namísto grotesky o dobývání domu dvěma natvrdlými zloději tímto činem dal nevědomky zelenou hrůznému teroru. Do domu se totiž nebude dobývat nikdo jiný než strašlivý démon Krampus s armádou nejroztodivnějších potvor. To ale zatím tuší pouze tajemná babička, která odevzdaně utrousí k nic netušící rodince: „Udržujte oheň.“

Krampus: Táhni k čertu není žádný laciný, přímočarý film stvořený za účelem nalákat & vyždímat. Z plátna je přímo cítit vypiplanost každého kostýmu i scény do nejmenšího detailu, aby z humorně děsivého příběhu nespadl plášť zmatení. Skrze něj pozorujeme originální, satirickou zápletku, při které jsme nepřetržitě na vážkách, zda bychom se měli právě smát, nebo bát. Otazník emocí visí nad překvapeným divákem od úvodních až po závěrečné titulky a po skončení si člověk stále nemůže jednoznačně odpovědět, zda je spokojen a co při sledování cítil. Kombinace strachu, zhnusení, pobavení i úžasu nadělá v hlavě pořádný binec.

krampus1

Ten chaos je ale překvapivě příjemné prožívat. Vánoční koledy s hororovým nádechem, pohádkový námět v brutálním hábitu, nemotorní, hloupoučcí aktéři spolu s trochou toho nezbytného utrpení vytváří zmatenost přerůstající v úsměv na tváři. A co na tom, že nevytušíme, co vlastně pobaví? Z péče, kterou režisér Michael Dougherty do filmu vložil, lze předvídat, že nadále piluje své filmařské schopnosti. O to slibněji vypadá pokračování Halloweenské noci (2007), která byla před osmi lety rovněž kontroverzně přijata. Ale copak kterýkoli umělec stvoří své vrcholné dílo hned na počátku kariéry? Pokud tedy v Doughertově případě platí, že se v průběhu let zlepšuje, máme se příští rok snad na co těšit.

Na tomto kontroverzním vánočním slasheru je nejzábavnější fakt, že sám sobě ubírá na síle tím, jak události zlehčuje. O kterých filmech to můžeme říct? Spočítali bychom je na prstech rukou, a pokud toto dokážete ocenit a na okamžik se vzdálit za hranice konvenční kinematografie, Krampus vás rozhodně nezklame.

(7/10)

Originální název: Krampus

Režie: Michael Dougherty, Scénář: Michael Dougherty, Todd Casey, Zach Shields