Kung Fu Panda

3.7.2008 at 20:29  •  Posted in Recenze by

Animovaný film má zlaté dno, a tak je potřeba těžit. U Pandy ale naštěstí chmatavé ručičky producentů moc nečouhají, snad proto, že kdyby přečuhovaly, tak by okusily kung fu.

Po je panda, proto je tak tlustý, chlupatý a černobílý. Ovšem i takový hrdina může mít sny, které neodpovídají jeho anatomickým standardům. Po by se totiž chtěl naučit starodávnému bojovému umění kung fu, ačkoliv se zdá, že by mu lépe slušela budoucnost mezi miskami s čínskými nudlemi v restauraci jeho otce (mimochodem, Poův otec je kachna – něco tady nehraje). Jeho sen začne nabírat jasnějších obrysů, když je označen jako Dračí bojovník, který má zachránit celé údolí před nebezpečím. Po je proto odveden do chrámu, kde je postupně vycvičen a připraven k boji, který brzo nastane. Ničemný leopard Tai Lung totiž právě uprchl z pečlivě střeženého vězení…

kgf_panda_2 kgf_panda_3

V prvních vteřinách filmu jsem chtěla vyskočit radostí do stropu. Studio Dreamworks totiž zhruba na pět minut nabídne to, co jsme v kinech už dlouho neviděli, a po čem touží i někteří dospěláci, kteří mají plné zuby čím dál dokonalejší počítačové animace, díky které nám ani z těch nejhnisavějších vředů nezůstane nic utajeno. Byla jsem skoro až uchvácena krátkou klasickou kreslenou eskapádou, která byla navíc lehce říznutá východním větrem. Začala jsem si myslet, že jsem se v traileru přehlédla, a že půjde o kreslený 2D film. Škoda, že to tak nebylo, byla by to lahůdka, určitě nejsem sama, kdo ještě stále, po všech těch Dobách ledových, Autech a Madagaskarech, intenzivně touží vidět Pocahontas zase řádit.

Kung Fu Panda je filmem určeným dětem, a to je poznat. Je milý, nezávadný a dalo by se říct destilovaný (jediný destilovaný produkt, který mohou konzumovat děti, haha). V tomto snímku se neozve jediné sprosté slovo a nemohu si vzpomenout ani na žádnou dvojsmyslnou narážku nebo cokoli vulgárního. Nejde stále dokola omílat vzorec „filmu pro děti i dospělé, kde můžou náležitě poučené osoby najít mazaně ukryté desítky pojmenování pohlavních orgánů“. A je skvělé, že si studio uvědomuje, že vařit pořád z jedné vody může dopadnout katastrofálně (těšíte se na 85. díl Shreka, který bude režírovat čtvrtý asistent druhého asistenta pro souhru dynamiky účesu s leskem brnění?).

kgf_panda_4 kgf_panda_5

Proto také Dreamworks zabrousilo do atraktivního prostředí, kam se letos vydává i Mumie, a to do Číny. Víte, animovaných lvů, medvědů nebo tučňáků už jsme viděli mraky, ale tady třeba uvidíte jeřába nebo divný hmyz. Domy, příroda, zvířata, vše je tak trochu jiné, a o to tady šlo, aby to bylo jiné. Tomu také přispělo to, že nejde tolik o příběh – a že jsme si Disneyho vykonstruovaných zápletek „jak ke štěstí přišel“ užili dost – ale o to, jak ho naroubovat kung fu bitky. Vy totiž nebudete věřit, že něco takového vůbec jde vymyslet a vytvořit jen pomocí počítačů. Bojové scény jsou neskutečně akční, propracované a velmi, velmi efektní. Skoro si říkáte, že by to Jackie Chan mohl už pomalu zabalit.

Příběh není nijak zvlášť omamný, scénář využívá klasický koncept anti-hrdiny, který má však ukryté vlohy ke spasení světa/města/ulice/domu/kuchyně/sporáku. Příběh je ale veselý a lehounký, je přesně dávkován tak, aby nenastalo žádné hluché a nudné místo. Je také stavěn na mytologii kung fu, takže se dočkáme několika proslovů tolik typických pro tituly jako 165. komnata šaolinu nebo Šodó za úsvitu. To ale nevadí, protože tady opravdu jde o kung fu především.

kgf_panda_6 kgf_panda_7

Animace je kvalitní a opravdu důsledná, Poovi se například kouzelně vlní chlupy ve větru, což nevím, zda řadový divák ocení, ale studia na tom stavějí kariéru. Zlepšilo se také prostorové vnímání animátorů, a využívání různých úhlů pohledu začíná připomínat skutečnou kameru.

Kung Fu Panda je zkrátka vydařený animovaný film, který není nic proti ničemu. Nemůžete mu říct, že by dělal něco špatně, ačkoliv věcí, které by dělal výrazně lépe než jiný animák, není mnoho.

Závěr: Nemohu říct, že jsem se nudila nebo že by mi něco vadilo. Byl to příjemný odvar z voňavé a křehké kachny, který docela chutnal. Do příští projekce bych si ale měla pořídit děti, abych to více ocenila.

(7.5/10)

Kristýna Lexová
Latest posts by Kristýna Lexová (see all)