Dostaňte agenta Smarta

10.7.2008 at 20:34  •  Posted in Recenze by

Milí muži! Víme, že o tom, že se stanete nejlepčejším agentem, sníte skoro každý den před zrcadlem. Podívejte se ale nejdřív, jak to dopadá, když se sny plní. Jo, a taky vyzvedněte děti ze školky.

Maxwell Smart je analytikem přísně tajné americké organizace CONTROL, ale ve svých divokých snech rád nosí černé brýle a nabitou zbraň. Jak to tak ale vypadá, díky svým výjimečným analytickým schopnostem se ale nikdy agentem nestane. To ale do té doby, než je velitelství tajné služby napadeno a identita všechny dosud existujících agentů prozrazena. Do služby je povolán ambiciózní Max a jeho kolegyně s krycím jménem Agent 99, která nemůže být odhalena, protože prošla kompletní plastikou obličeje (a možná nejen toho). Oba musí vyvrátit z kořenů nepřátelskou organizaci CHAOS, která se pokouší…ovládnout svět.

agent_smart_2 agent_smart_3

Peter Segal není nic víc, nic míň než režisér komedií, ale někdy je to s ním jak na houpačce. Na eskapádu se Zamilovaným profesorem 2 by asi nejradši sám zapomněl (ostatně, kdo by nechtěl vymazat z mozku Eddie Murphyho – jediné štěstí je, že v tomto filmu hrál stále ještě pouze jednu postavu), zatímco jeho Kurs sebeovládání nebo 50x a stále poprvé patří mezi celkem povedené kousky. Nyní se Segal vrhl na parodii na bondovské, nebo lépe řečeno agentovské téma.

agent_smart_4 agent_smart_5

Pro hlavní roli Maxwella Smarta si vybral raketově vycházející komickou hvězdu Stevea Carella, který se po vedlejší roli ve filmu Božský Bruce už delší dobu snaží dokázat, že má na to utáhnout sám celý film. To ale právě není tak jisté (viz. pokračování Božský Evan). Maxwell je sám o sobě dost zoufalá postava, kancelářská myš, která by z kterékoli prsaté Bondgirl dostala astmatický záchvat. Horší je, že Smart sám o sobě je tak nudný, že i scéna s rozvazováním pout pomocí samostřílu je spíše smutná a absurdní (máte plastová pouta a švýcarský nůž – napadne vás v něm začít hledat kuši?). Pravou jiskru tak dostává hlavně ve scénách se svou parťačkou, kterou ztvárnila Anne Hathaway. Jejich vzájemné slovní přestřelky jsou trefné a velmi zábavné, a je jasné, že Smart by se bez své devětadevadesátky neobešel. Do akčního příběhu dokonce trochu zabloudí lovestory, a ačkoliv Smart samotný nijak žhavý není, Agentka 99 to bohatě vynahrazuje (bože, to je ta holčička z Deníku princezny!).

Co je na filmu zábavné, je několik menších, ale přesto nápadných rolí. Máme tu Agenta 23, kterého si zahráli Dwayne „The Rock“ Johnson a jeho šišatá lebka. Ano, jeho postava tupého akčního hrdiny mu velmi sedí. V dalších z drobných rolí, a to dvou „teoreticky zdatných agentských super-es“ se objeví Nate Torrence a Masi Oka (Mastný Oka, haha), kterého známe z populárního seriálu Hrdinové. Tihle dva jsou vtipným doplňkem celé tajné organizace CONTROL a podle posledních zpráv chystají vlastní film.

agent_smart_6 agent_smart_7

Děj nemůže nikoho oslnit. Typická zápletka se zachraňováním světa už nemůže být vyčpělejší, ačkoliv musím přiznat, že bombastické finále Deváté symfonie je skvělý nápad (nebudu vám prozrazovat, o co jde, jestli vám není líto peněz, jděte na film). Pátrání s kompletním arzenálem ukrytým v kostce másla, automobilové honičky, střílečky a obvyklé finále jsou tu uspořádány tak, jak jsme to všichni viděli už sedm a půl tisíckrát. Kamera, zvuk, výprava a hrubý scénář, to vše je stejné už desítky let. Když se někdo snaží vnést do filmu svěží vítr (redakce srdečně zdraví pana Jasona Bournea), je to výhodou. Dostaňte agenta Smarta ale jede v padesát let stále dokola vyjížděných kolejích. A i když je to občas sranda, jsou to pořád jenom koleje.

Závěr: Lehkonohá (a dlouhonohá, že Anne Hathaway) komedie pro nenáročné diváky, kteří se do kina přijdou bavit. Pro ty ostatní zbudou trefné hlášky, vtipné vedlejší role a neukojitelná chuť na Quantum of Solace.

(4/10)

Kristýna Lexová
Latest posts by Kristýna Lexová (see all)