Nepřítel pod ochranou

20.2.2012 at 10:58  •  Posted in Recenze by

Safe house je podle anglické wikipedie zabezpečený prostor vhodný k ukrývání svědků, agentů nebo jiných osob v ohrožení. Safe House je také anglický název Nepřítele pod ochranou, nového filmu v českých kinech. A dál?

Největší přínos filmu je asi v tom, že se spousta diváků dozví, čemu se říká Safe house, ale to je pak třeba hodně zavírat uši a zacpávat oči před otázkou, jestli to skutečně potřebovali zjistit. Jinak se jedná o zcela rutinní akční thriller, který bohužel nezvládne ani jednou výrazně překvapit či nadchnout. Přitom začátek je poměrně slibný.

Mladý a nezkušený agent CIA Matt spravuje jeden takový Safe House v Kapském městě. Má spoustu času na to, aby mu vrtalo hlavou, kde má nabrat zkušenosti, když do budovy za celou dobu jeho působnosti ještě nevkročila živá duše. Mattova každodennost je tak vzdálená nebezpečí, že si může dovolit normální život včetně lásky, což je pro tajné služby vždycky do budoucna tak trochu problém. A když už si myslí, že se z něj skutečný agent asi nikdy nestane, do jeho království dorazí první návštěvníci. Tobin Frost jakožto bývalý elitní agent a současný terorista v doprovodu jednotky, která jej má držet v zajetí. Že nemusí být Safe house až tak zabezpečený, se ukáže hned v zápětí, kdy je rozprášen nepřátelským komandem. V tu chvíli začíná Mattovo unikání před nebezpečnými ozbrojenci s neposlušným zavazadlem v podobě Frosta, kterého musí uchránit, ale možná ještě spíše musí uchránit sám sebe před jeho vlivem.

Potenciálu je tu tedy celkem dost. Co se týče akčních scén, daří se jej i poměrně slušně naplnit. Automobilová naháněná je dostatečně dynamická, strhnout dokážou i přestřelky a především v závěru si dají dva protagonisté po čenichu takovým způsobem, že to zabolí i v publiku. Řeč je ale pouze o zvládnuté rutině, která z filmu prýští neustále. Napětí, které by povýšilo ten akční bzukot někam mezi nejzajímavější žánrovky poslední doby, v podstatě chybí. Postavám a jejich dilematům se nevěnuje dost času, a když už šance podívat se na jejich motivace zblízka přijde, za srdce to nechytne.

Kde hledat problém? Snímek posílá do vod průměru naprostá absence gradace a momentu překvapení. Tvůrcům se naprosto nepodařilo využít slušné expozice. Linie s hrdinovou milou spíše otravuje, než aby držela ve strachu o jejich osud. Pohledy mezi hlavouny tajné služby působí jako nutnost a vůbec nevyužívají kvalit herců, jako jsou Brendan Gleeson či Vera Farminga (oba se zde úspěšně škatulkují). A co je nejdůležitější, pnutí mezi hlavními hrdiny pouze tak poklidně probublává pod povrchem, místo aby diváka smetlo a zanechalo v něm jedinou hlubší vzpomínku.

Matt v podání Ryana Reynoldse je poměrně sympatický a není problém mu uvěřit nezkušenost a snad až přílišnou uťápnutost, která se pro agenta nehodí, ať už je schopný jakkoliv. Při sledování dění ani není divu, že je Matt odsunut na druhou kolej, že se často rozhoduje pod tlakem zmateně, a že situaci zvládá pouze s obtížemi. To všechno je právě Reynoldsova zásluha. Zůstává sice spíše hezounkem a herecky určitě neexceluje, ale pro danou roli není špatnou volbou. Větší problém spočívá v Denzelu Washingtonovi a jeho Tobinu Frostovi. Washington hraje jedním výrazem a jakkoliv se typově na podobné role hodí, pokud už s ním divák nějaký příbuzný (tedy téměř jakýkoliv) snímek viděl, bude mít problém najít jediný rozdíl ve vyjádření jeho postav. Odsudek je to možná poměrně příkrý, ale pokud na film divák už nevyrazí s tím, že jde do kina na Denzela, tak je na místě. Jako by si hlavní hvězda snímku hrála pouze to svoje a vůbec nechápala nutnost reagovat na svého nezkušeného hereckého parťáka. Komu stačí Washingtonův drsňácký pohled ke štěstí, nechť si poslouží, přesto se v tomto případě dalo z rozložení sil určitě vytěžit i víc.

Na půdě Hollywoodu debutující režisér Daniel Espinoza tak našel štěstí i neštěstí v jednom. Dostal příležitost natočit větší produkci s hereckou hvězdou a v podstatě zaručeným dílčím úspěchem. Ukázal se studiím a ty mu jistě brzy přihrají nějakou další možnost, jak se více zviditelnit. Nicméně pokud chtěl realizovat nějakou vyšší ambici už nyní, omezená aura Denzela Washingtona a veskrze průměrný scénář mu to nedovolily. Snímek ale odvedl sebevědomě a v budoucnu určitě má na to přispět továrně na sny nějakým akčním nářezem. Další šanci by si zasloužil.

(5.5/10)