Kurýr: Restart – příště už prosíme vypnout

0
4.9.2015 at 19:34  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Nový Kurýr zásilky nedoručuje. S poštou ani zákazníky si nerozumí a rozbije, co se dá. Výplata bude hodně chabá a výpověď okamžitá.

 

    Není jasné, v čem to má svůj původ, ale akční žánr se podle mnohých stal v 21. století finálním artefaktem hollywoodské infantilnosti a pokleslosti. Ovšemže záleží na osobní zkušenosti každého z nás, ale kolikrát je ve spojení s tupou megalomanií dáno ve spojitost jméno Michaela Baye, nejexplozivnějšího režiséra? Nesčetněkrát. Málokdo ví, že Evropou chodí podobný strašák. Jmenuje se EuropaCorp a v posledních letech produkuje největší akční hrůzy určené pro kinodistribuci. Ano, občas pomůžou s nějakým osobitým filmem pro evropského auteura nebo Tommyho Lee Jonese, finanční návratnost ale zajišťují stupidní projekty jako Mafiánovi (2013), 3 dny na zabití (2014) nebo série 96 hodin (2008, 2012, 2015).

Kurýr 4

 

Nedobrovolná resuscitace

    Na původního Kurýra (2002) si všichni určitě pamatujeme, a kdo ne, ten musel střední školu vychodit před začátkem tisíciletí a principiálně nezapíná TV Nova. Akční film s triviálním dějem objevil v Jasonu Stathamovi zvýšenou hladinu testosteronu a ten z ní dodnes těží s hodně kolísavým úspěchem. Jsou ale chvíle, kdy kvůli záchraně vlastní kůže musíte odstrčit ruku, která vás v nejslabší chvíli krmila, a tak Statham účinkování v novém čtvrtém Kurýrovi odmítnul. A protože zbytečných restartů není nikdy dost (což se s katastrofálními výsledky Fantastické čtyřky /2015/ a Hitmana: Agenta 47 /2015/ příští rok změní), posadil producent Luc Besson bezvládného Kurýra znovu za volant a na plyn položil cihlu.

    Novým Frankem Martinem, nájemným řidičem, který převáží nebezpečné zásilky z bodu A do bodu B, se stal britský herec Ed Skrein. Kdo? Vhodná otázka. Objevil se ve třech epizodách Hry o trůny (od 2011) a pak byl přeobsazen. Zcela postrádá Stathamovo charisma a je to největší herecké „prkno“ novodobé historie. Ona už jen idea nechat filmového nováčka hrát ikonu, která se v roli zabydlela a postavila na ní svou přes deset let trvající akční kariéru, je nešťastná. Skrein se snaží napodobit nejen Stathamovy pohyby a obličejové grimasy, ale i hlasový projev. Výsledný chraplák je nejblíže Batmanovi z trilogie Christophera Nolana (2005, 2008, 2012) a vyvolává jen posměch.

Kurýr 1

 

Kálení na riviéře

    Zatímco Kurýr z roku 2002 byl příběhově a vypravěčsky vědomě jednoduchý, Restart se dějově nesmyslně zaplétá do rádoby rafinovaného komplotu. Frank Martin přijme zakázku od čtyř prostitutek, aby je odvezl po vyloupení banky do bezpečí, tam ale zjistí, že mu unesly otce, dali mu jed a on jim teď musí pomáhat s infiltrováním třech zlých ruských (jak jinak) mafiánů – pasáků a poštvat je proti sobě. Jediné, na čem opravdu záleží, totiž konfrontace ústředního záporáka, je ale nesmyslně odkládána, jen aby stopáž vyplnilo několik akčních scén. Zatímco Kurýr předvádí se svými parťačkami šílené kousky, mafiánský kápo ovládající prostituci na francouzské riviéře sedí celou stopáž na své jachtě a… vůbec nic nedělá. Tolik k tomu, jakou je hrozbou.

    Kardinální hloupostí bylo představit postavu Frankova otce (Ray Stevenson). Jestli to byla snaha nastínit pozadí Kurýrova osobního života a minulosti, nevyšlo to, protože tyto informace nejsou nikdy reflektovány. Pokud scenáristé zatoužili po vtipných slovních přestřelkách mezi bezstarostným otcem a chladným synátorem, zapomněli na ně. Jestli byla potřeba poskytnout Frankově figuře důvod, proč má kvůli čtyřem nánám riskovat život, povedlo se. Ale za cenu, že se před kamerou producíruje další karikatura – tentokrát obtloustlý šarmantní starý mládenec, kterému padají ženy k nohám.

Kurýr 2

 

    Jestli potřebuje nějaká militantní feministka důkaz, jaké pohromy jsou schopny projít Bechdelův test, přispěchejte s novým Kurýrem. Film obsahuje silné ženské postavy, co se aktivně starají o svou lepší budoucnost a nesměle o tom spolu hovoří, leč do jedné jsou tím nejšovinističtějším produktem neandertálské scenáristovy mysli. Jejich minulost je neznámá, jednají, jak si to vyprávění zrovna vyžaduje, a chrabré hrdiny odmění po těžkém dni vášnivou nocí s erotickým prádlem v ceně. Do rolí byly prozíravě obsazeny modelky, které dokážou přesvědčivě zahrát maximálně tak procházku po přehlídkovém molu.

Úspěšné doručení nemožné

    Když dojde na akční scény, pohybuje se režisér Camille Delamarre, bývalý střihač, někde mezi neschopností a obyčejným selháním. V automobilových honičkách podivně „skáče“ – střihově nezvládá přechody z jedné oblasti do druhé a narušuje nezbytnou kontinuitu. V nejvzrušivějších chvílích nechává své hrdiny pronášet ubohé one-linery (-„Nekecali o něm!“ -„Kecání není má věc.“) a rozbíjí rytmus scény. V kontaktních soubojích nechává kameru bizarně kroužit nad hlavami postav klidně i desetkrát za minutu. Nápaditý je po cca 15 vteřin z celkových 96 minut. To když se pokouší napodobit akci v oleji z původního Kurýra rvačkou mezi kabinety aneb obrana šuplíky na deset způsobů.

Kurýr 3

 

    Nejbolestivější rozhodnutí ale tvůrci učinili, když odmítli Restart obdařit humorem. Takhle seriózní akční film je v současnosti vzácností a to má EuropaCorp a Luc Besson přitom zkušenosti s černým i podprahovým humorem (zmínění Mafiánovi, 3 dny na zabití nebo Colombiana /2012/). Kurýr z roku 2002 občas sebereflexivně a usměvavě upozorňoval na svou naivitu, Restart je zato vážnější a sošnější, než by byl mash-up trailerů na Saulova syna (2015) a Dívku z Dánska (2015). Vzniká nutná disonance: tón scénáře je nesmírně důležitý, ale fikční svět je obydlen karikaturami definovanými většinou jednou vlastností a zápletka je idiotská. Dalo by se dále rozebírat, jak špatně film představuje postavy, jak lajdácky zpravuje o jejich motivacích, jak je následně odmítá využít, jak neobratně se snaží o občasnou změnu stylu, jak špatně pracuje s časem, jak zmateně snímá kamera vše v hrubých kompozicích nebo jak zneužívá společenské stereotypy, ale o některých pohromách by se měl divák přesvědčit sám.

(2/10)

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: The Transporter Refueled

Režie: Camille Delamarre, Scénář: Luc Besson, Robert Mark Kamen

Hrají: Ed Skrein, Ray Stevenson, Loan Chabanol, Radivoje Bukvic, Anatole Taubman, Gabriella Wright, Tatiana Pajkovic, Wenxia Yu, Mikael Buxton, Noémie Lenoir, Yuri Kolokolnikov, Lenn Kudrjawizki

Žánr: akční/thriller, Země původu: Francie/Čína, Stopáž: 96 minut

Premiéra: 3. září 2015

Kuryr_Restart_A1

Přečteno: 1069x

Marek Koutesh

Neustále snažící se rozšiřovat své obzory filmy a čtením o filmu. Často zlákán klasickým i Novým Hollywoodem. Poslední dobou s velkým zájmem o americkou undergroundovou kinematografii, filmové deníky, spirituální film a slow cinema. Student filmové vědy na FFUK. Na Moviescreen přispívá od roku 2013.
Marek Koutesh

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
REDAKČNÍ STŘIŽNA: Někdy restart nestačí, i když jste Streep či Efron

Redakční střižna je vaším průvodcem po premiérách tohoto týdne. Ve stručném glosáři si prosvištíme nabídku kin a napovíme, která z...

Zavřít