REDAKČNÍ STŘIŽNA: Někdy restart nestačí, i když jste Streep či Efron

3.9.2015 at 22:43  •  Posted in Preview, Svět filmu by

Redakční střižna je vaším průvodcem po premiérách tohoto týdne. Ve stručném glosáři si prosvištíme nabídku kin a napovíme, která z uváděných novinek má potenciál oslovit kritického diváka a proč. Vyberete si z aktuálních premiér?

 

Kurýr: Restart

Hlavní taháky: Jason Stat…teda vlastně ne

kuryr_1

Proč je mamon franšízy tak silný? Proč je pro studia pořád tak neodolatelně lákavé dokola a dokola zkoušet prodat značku, kterou opakovanou recyklací deformují do nestravitelné podoby? Nechci od komerční zábavy nic duchaplně a umělecky revolučního, jenom naplnění standardů a uchvácení mých smyslů. Přesto. V srpnu se neúspěšně pokoušela o reparát nejprve Fantastická čtyřka, kterou odpískal snad celý svět, vzápětí tu byl druhý stejnoměrně tragický pokus o nakopnutí herní značky Hitman. Jistou formu restartovacího parazitování vykazuje i Bláznivá dovolená, která s Chevy Chasem sice také představovala místy hodně zvláštní mix humoru, ale s Edem Helmsem a Christinou Applegate se zázrak, který bychom věčně velebili, nekonal.

Jak asi může dopadnout Kurýr: Restart? Značka má přece jenom lepší kořeny, o čemž svědčí už to, že velmi úspěšně nakopla hvězdnou dráhu svému protagonistovi Jasonu Stathamovi, který od té doby vyzkoušel akční filmy z celé škály abecedy – áčka, béčka atd. Po třech dílech se ale série renovuje, což znamená i angažmá neznámého ksichtu. I když Statham na tom nebyl o moc jinak, byť se mohl pyšnit spoluprací s nyní kultovním Guyem Ritchiem, Ed Skrein je jiná liga. A není tím myšlena Liga mistrů. Může se sice ohánět tím, že byl součástí populární fantasy ságy Hra o trůny, jakmile ale shodil dlouhé vlasy, zanechal za sebou i tuto příležitost, aby se vrhl do bessonovského akčního dobrodružství. Nějaké to kontaktní bojování i automobilové honičky by se novému poslíčkovi, pardón kurýrovi vyhnout neměly. Nakonec to ale zabíjí Bessonova neschopnost dosáhnout střízlivosti, viz Markova recenze.

Resumé: Akce nemusí být špatná a je fajn vidět, že držkopády můžeme točit i v Evropě, ale obáváme se, že Skrein se nikdy nevyrovná Stathamovi.

Originální název: The Transporter Refueled; Země původu: Francie/Čína

Žánr: akční/krimi/thriller; Délka: 96 min; Distributor: Bioscop

 

We are your Friends

Hlavní taháky: hudba, Zack Efron, Emily Ratajkowski

we_are_your_friends_2

Zack Efron se bude muset věčně dostávat ze škatulky dětské hvězdy Muzikálu ze střední. Oproti jiným dětským hvězdám má ale přeci jenom tu výhodu, že se z něj kupříkladu nestala zdrogovaná troska, ale dokázal si udržet fazónu fotogenického mlaďocha, na kterého je možné lákat do kin pubescentní dívky. Pravda, stále se nám nepodařilo odchytit exemplář jeho talentu, ale třeba to jednou přijde. Rozhodně se snaží navodit dojem sympaťáka, se kterým je zábava, což naznačili loňští Sousedi a snad by chtěl potvrdit i tento film.

Pro mužskou část publika je jednoznačný důvodem zhlédnutí hudebního snímku We Are Your Friends obsazení Emily Ratajkowski. Její i naší nevýhodou je, že své osobní přednosti neváhala představit v oceňovaném snímku Davida Finchera Zmizelá (2014). Otázkou tak zůstává, jestli má ještě co nabídnout a jestli každý další film už nebude jenom odleskem „výkonu“ ve Zmizelé. Zvlášť když miliony jejich vyzývavých fotek jsou tak snadno k dispozici klikem myši.

Stylový trailer by možná sliboval i něco o hledání vlastního stylu z pozice no-name DJe, který se snaží vyhrabat ze špatné strany hollywoodského kopce na ten správný, přičemž se při tomto kariérním růstu nešikovně zakouká do přítelkyně DJe, který se mu rozhodl nabídnout příležitost, avšak podprůměrné výsledky u zahraničních recenzentů rozsvěcují varovné světlo.

Resumé: Každý dnes může být sám sobě DJem, takže pokud vás nerajcuje Efron nebo Ratajkowski, žádný velký impuls tady spíš nehledejte.

Originální název: We Are Your Friends; Země původu: USA

Žánr: hudební/romantický/drama; Délka: 93 min; Distributor: Freeman Ent.

 

Mune, strážce Měsíce

Hlavní taháky: příběh s mytickými přesahy, neobyčejná animace

mune_strace_3

Na první pohled máme jako diváci dojem, že se nás distributoři snaží uchlácholit nějakou levnou animovanou produkcí, která měla při nejlepším skončit na nosičích jako je DVD. Jenomže bližší pohled ukazuje, že za podivnou fazónou se ukrývá skutečně podivuhodný snímek francouzského původu, který dovede velmi barvitě a fantazijně vykreslovat svůj fikční svět plný úžasných výtvarných nápadů, ať už jde o samotný obsah, nebo o techniku animace.

Scénář sice tvůrci založili na obehrané skladbě o společensky znevýhodněné postavě, která musí přijmout svůj těžký úděl, vypořádat se s ním sama o sobě, ale ještě ukázat okolí, že byla zbytečně podceňována. Takový je Mune, který je vybrán jako nový strážce Měsíce a který působí vedle svého protějšku ze sluneční strany jako nedochůdče. Jako faun si ale nemůže ani moc vybírat. Horší však je, že svou nezkušeností způsobí kalamitu, která ohrozí chod světa včetně Měsíce i Slunce.

Resumé: Přehlédnutelný animák, který by možná byla škoda přehlédnout. Minimálně na pohled.

Originální název: Mune, le gardien de la lune; Země původu: Francie

Žánr: animovaný/ rodinný/ dobrodružný; Délka: 85 min; Distributor: Freeman Ent.

 

Nikdy není pozdě

Hlavní taháky: jestli dcera Meryl Streep bude stejně skvělá herečka jako matka

nikdy_neni_pozde_4

Jak jsme se dopracovali k rodinnému dramatu o nezodpovědné matce a napravování křivd? Vždyť Jonathan Demmme natočil v devadesátých letech Mlčení jehňátek (1991) a Philadelphii (1993). Vždyť Diablo Cody (scenáristka tohoto filmu) dostala Oscara za scénář k těhotenské komedii Juno (2007). Vždyť Meryl Streep je úžasná, i když jen tak blbne v muzikálovém hitu Mamma Mia! (2008). Možná vztah k hudbě ji přivedl i k roli rockerky Ricki. Nikdy není pozdě se ale nejspíš nechystá překročit stín filmové zábavy a být víc. Rating na RottenTomatoes je tak průměrný, jak průměrně zní tóny tohoto filmu.

Největší zvědavost tak budí, že v rodinném dramatu sehrávají ústřední role Meryl Streep a její skutečná dcera, byť musí své rodiče alespoň občas proklínat, že se jmenuje Mamie Gummer. Divák by si toho musel všimnout i bez faktické vědomosti, protože rodinný nos herečka nezapře. V několika snímcích se už Gummer představila, ale až touto rolí může skutečně vejít v povědomost. Film samotný to určitě nedokáže.

Resumé: Pohled do herecké kuchyně Streepových. Minimálně víme, že jeden z kuchařů je michelinský přeborník. Jestli to stačí, je otázka na obsluhu i tuctově vypadající vybavení této vývařovny.

Originální název: Ricki and the Flash; Země původu: USA

Žánr: komedie/ drama/ hudební; Délka: 101 min; Distributor: Falcon

 
Adam Fiala