Machři

29.8.2010 at 16:33  •  Posted in Recenze by

Kdo v létě nechce sedět doma, tak jede na dovolenou, vyrazí k vodě nebo opráší staré horské kolo a zajede si na výlet. Když se však nudí Adam Sandler, sbalí své kamarády do kufru a odveze je na chatu k jezeru a vznikne něco jako rodinná komedie.

Nekonečný příval neambiciózních projektů každoročně brázdí sály multiplexů a dobrá a vtipná komedie je na seznamu ohrožených druhů. Na jejich úkor vznikají další a další tuctové kousky, které nijak nevybočují z kategorie „šedého průměru na deštivé nedělní odpoledne“. Nemůžeme se na ně zlobit, nemůžeme je nenávidět a především je od sebe nedokážeme rozeznat. Na něco, co je na puntík totožné se vším ostatním, se totiž těžko vzpomíná. Pořád se jedná o stejné vtipy, stejné příběhy a stejná ponaučení na závěr, že před usazením do pohodlných sedaček kinosálu víme přesně, do čeho jdeme. Až ten srandovní pán dostane míčem mezi nohy, vypukneme v smích stejně jako většina sálu a nebudeme se cítit trapně. Otázkou je, zda potřebujeme něco složitějšího, když nám stačí jen primitivní hollywoodský recept na poctivou zábavu, která nás o nic neobohatí, ale také o nic neobere. Nechodíme do kina snad hledat nevšední zážitky?

machri_2 machri_3

Machři se mohou s hrdostí zařadit do zástupu mezi své soukmenovce. Adam Sandler se svými kolegy odehrávají svou standardní práci, kde se na herectví nehraje a jejich „dvorní“ režisér Dennis Dugan si odtáčí svou další komediální rutinu, která do svého cíle jede jen na půl plynu. Lidé proto narážejí do stromů, padají do výkalů, rozmazlené děti řvou, a přesto v závěru dojdou klasického ponaučení, že rodina je nejdůležitější na světě a videohry jsou špatné. Tečka. O nic víc se tady nikdo nesnaží, proto po humorné a morální stránce nedostaneme nic jiného, než tyto zajeté podpásovky. Kdo by chtěl narazit na dobrý scénář, musel by také do vedlejšího sálu – jedná se jen o jednoduchou story o tom, jak se pět nejlepších kamarádů ze školy po mnoha letech sejde na pohřbu svého tehdejšího trenéra basketbalu. Aby na něj v dobrém zavzpomínali a pokusili se oživit svá stará přátelství, zajedou spolu se svými rodinami na víkend na chatu, kam je kdysi jejich kouč brával. Správně se domníváte, že dále zápletka nepokračuje, jen dostaneme spoustu vtipných či méně vtipných epizodek, ve kterých si herecký „zájezd“ dosyta zablbne a někdo je při tom natočí.

machri_4 machri_5

Jisté je jedno – nikdo ze zúčastněných nechce dostat Oscara, ale zahrát si s kámošema ve filmu a případně pobavit lidi. A tentokrát se komediálních hrdinů sešlo víc než dost. (Ne)postradatelná pětice komiků, která v posledních letech pravidelně brázdí plátna multiplexů, hlavně těží z toho, že se vzájemně znají a už spolu něco natočili. Tudíž lze veškeré vtipkování a utahování si ze sebe brát naprosto přirozeně, což dopomáhá hlavně tomu, že film nepůsobí křečovitě a herci nemusí pár sekund po klapce nahodit vážný úsměv a jít si stěžovat režisérovi, že už točí přesčas. Nemusíte být odborníky přes vztahy, abyste poznali, že pětice herců se při natáčení výborně bavila hlavně kvůli tomu, že se jedná o dlouholeté přátele. Jejich přirozená vzájemná interakce je proto asi tím největším plusem, který dokáže pohodovou atmosféru letní dovolené lehce přenést na diváka a nechat ho nerušeně sledovat tento prvoplánový výplach, jenž vypadá, jako by vyjel z klonovací fabriky.

machri_6 machri_7

Hlavním tahákem snímku je ale obsazení. Přemíra známých tváří hezky se smějících z plakátu stoprocentně zaručuje vyšší tržby. Není také divu, že Machři si „na své dovolené“ v pohodě vydělávají a i přes nechuť a nepřízeň kritiky na ně chodí stále hodně diváků jako vos na med. Mimo sympaťáka Sandlera, se po jeho boku objevuje také Kevin James (Policajt ze sámošky, Když si Chuck bral Larryho), který i přes škatulku „tlouštíka, který se pravidelně bouchá do hlavy“, je více snesitelný než obvykle, a oba jsou víceméně hlavními hrdiny snímku. Vedle nich jsou tu také zdatní přihrávači jako Chris Rock, David Spade nebo Rob Schneider, kteří si ale prohodí maximálně pár vět a jsou uklizeni do pozadí. Byla škoda nevyužít například Rocka, jež ve svých předchozích filmech zastupoval hláškovací mašinu, která nebyla k zastavení. Zato Schneider předvádí svůj další výkon jako z Deuce Bigalow: Dobrej striptér a při jeho výstupech si budete přát, aby vás někdo ušetřil trápení. Z ženského obsazení jednoznačně vyčnívá Salma Hayek, která zaručuje zábavu i mužům, jenž byli pod nátlakem přitaženi do kina, dále také Maria Bello (z posledních let třeba třetí Mumie) nebo u nás prakticky neznámá Maya Rudolph z amerického zábavné show Saturday Night Live.

machri_8 machri_9

Škoda jen, že naprosto všechny dobré vtipy jsou odhaleny již v traileru, takže pokud jste o něj okem ještě nezavadili a chtěli byste náhodou na Machry vyrazit do kina, rozhodně se na něj nedívejte. V opačném případě vás bude čekat ultimátní sestřih, kterému se dvakrát zasmějete doma u počítače a ušetříte tak pár drahocenných korun. Ale tím rozhodně nechci od návštěvy kina odrazovat. Pokud nemáte vyšší nároky, film vás zaručeně pobaví i přes to, že jste to viděli už stokrát jinde a pravděpodobně to fungovalo lépe. Dělá-li vám však nevolno stupidní scénář či podpásové gagy, rozhodně se raději intelektuálně obohaťte vedle v sále na nejmenovaném filmu o snech nebo si počkejte, až budou Machři na DVD. Nic jiného než obyčejnou tuctovou zábavu vám bohužel nenabídnou.

(5/10)