Na hraně zítřka obnovuje Tom Cruise víru v kvalitní sci-fi

8.6.2014 at 16:50  •  Posted in Recenze by

Vyrazit na akční sci-fi blockbuster s Tomem Cruisem a Emily Blunt, nebo ne? Naše interaktivní recenze vám odpoví, protože jsme film viděli a uštetříme vám tak případnou touhu vrátit se v čase a nevyrazit do kina.

Parný červen není ideálním obdobím na sezení v temném kině, ale ani čtení dlouhých recenzí, kde se rozebírají časové paradoxy, až se vám zavaří mozek. Odpovězte na několik jednoduchých otázek a hned budete vědět, zda je Na hraně zítřka od režiséra Douga Limana (Agent bez minulosti, Jumper, Fair Game) podle japonské mangy All you need is kill filmem pro vás. Snímek vypráví o Billu Cagovi (Tom Cruise) z vedení PR oddělení armády. Aniž by měl jakékoliv bojové zkušenosti, je nuceně vyslán do první linie bitvy proti vraždícím emzákům, kterým se říká mimikové. První den bojů však získá schopnost resetovat den, jakmile zemře. Znovu a znovu se vrací na místo výsadku vojáků a snaží se v těžkém exoskeletu dostat o kus dál…

Interaktivní recenze

Interaktivní recenze

Na hraně zítřka nabízí to nejlepší z vylodění v Normandii ze Zachraňte vojína Ryana, ty nejděsivější mrštné stroje z Matrixu (sentinely), to nejvíc stresující ze Zdrojového kódu (neustálé opakování, vylepšování již prožitých událostí). Výčet by mohl pokračovat filmy jako Hvězdná pěchota, Světová invaze nebo Na hromnice o den více, ze kterých si občas půjčuje různé motivy, atmosféru i vtipy. Limanův film má však kromě toho bezchybné triky, přehlednou akci bez rozklepané kamery a chaotického střihu, netrapný, sympaticky drsný humor na odlehčení a nabitou poslední půlhodinu ve stylu „všechno, nebo nic“, která vám nedovolí v klidu rozkousnout ani první popcorn. Paradoxně jsou však nejzábavnější první dvě třetiny, kdy se den stále resetuje a vlastně o nic nejde, než částečně předvídatelné finále, které narychlo tlačí na emoce.

EDGE OF TOMORROW

Videoherní estetika je patrná z řady záběrů (zejména při bojích na pláži), kdy se postava rozhlíží kolem sebe, čeká na otravné dobití zbraní atp. Vyprávění podléhá také herním principům, které jsou však originálně ozvláštněny. Tentokrát totiž pro hlavní postavu neexistují vytoužené „checkpointy“, které by udělaly „save“ po určitém progresu. „Respawn“ postavy se tak nekoná, nekonečné „loady“ nejsou možné a nastává deprimující reset na úplný začátek.

Nekonečný teror pro lehce namyšleného chlápka, který dřív pracoval v reklamní agentuře, z plátna tryská, byť na temnou stránku mohl Liman zatlačit ještě více. Kdyby se tvůrci víc věnovali frustraci protagonisty a ve finále by se zcela vyhnuli romantickému klišé (na líbání není čas, ani když jste v Paříži!), mohl to být akční sci-fi film roku, protože taková dynamika a údernost v kombinaci s dobrými herci, scénářem a nepodlézavou hudbou se často nevidí. Skvělým příkladem ráznosti a švihu filmu je např. scéna, kdy důstojnice Rita (Emily Blunt) cvičí nezkušeného Billa, který se zraněn plazí po cvičišti. Než však stačí svůj stav upřesnit, „Full metal bitch“ mu nekompromisně vpálí kulku do mozku. Reset aneb jedeme znovu, sakra!

EDGE OF TOMORROW

Byť je tedy přístupnost PG-13 vytěžena na maximum, v komunikaci vojáků chybí hrubší mluva, válečná jatka jsou bez krve a násilným smrtím Billa kamera decentně uhýbá. S tím souvisící nevyužítý potenciál filmu v situacích, kdy by se hlavní postava zranila a nemohla se zabít. Navíc pokud pozorně sledujete jednotlivá úmrtí, zjistíte zajímavý fakt – Cage si v žádném s mnoha desítek případů nikdy nesáhne na život a jsou to výhradně mimikové nebo neúprosná žena, kdo ho zabijí. Sledovat tíživé dilema mezi pudem sebezáchovy (touhou žít) a pragmatickým smýšlením vojáka, který je ochoten opakovaně zažívat trauma smrti vlastním přičiněním, nemůžeme. Film i přes to rozhodně stojí za zhlédnutí, protože není jen tupým spektálkem.

Logické nedostatky bývají u letních trháků časté, Na hraně zítřka však chytře drží pohromadě, byť zůstává nezodpovězena řada otázek, např. jak přesně mimikové časem manipulují, proč vůbec na bojiště vysílájí Alfu (jeden z hlavních mimiků), když někdo může získat její cennou schopnost, proč tak dlouho mimozemštani ztěžují Billovi, aby se dostal do léčky či proč dvojice při svých pokusech raději výsadkové martyrium nenahradí lepší cestou. Nic však agresivně neurazí vaše IQ a pokud nemáte averzi vůči Cruisovi, čeká vás vynikající filmový zážitek. Dodejme, že ke kvalitnímu zážitku plně dostačuje 2D verze. A zda je konec filmu hollywoodským happy endem nebo v něčem přeci jenom osobním neštěstím, napoví významotvorná písnička u závěrečných titulků.

P. S. Film míří do kin ve dnech, kdy uběhlo 70 let od vylodění spojeneckých vojsk v Normandii za druhé světové války v roce 1944.

Hodnocení: (9/10)

Originální název: Edge of Tomorrow