Fenomén Nedotknutelní

5.6.2012 at 19:04  •  Posted in Recenze by

Francouzský film vydělává velké peníze, hojně jej navštěvují diváci až v Jižní Koreji a nemá s ním nic společného Luc Besson. Značí to výjimečnou událost, výjimečný film, nebo jen výjimečně diváckou záležitost?

Upřímně, úspěch v Jižní Koreji sice stojí za zmínku (přes milion diváků a sedm týdnů v TOP 10 nejnavštěvovanějších filmů se počítá), jedná se ale spíše o anomálii. Intouchables neboli Nedotknutelní nabírali a po troškách ještě nabírají diváky především v Evropě. Doma ve Francii se z nich stal druhý divácky nejúspěšnější film v historii. Také získali v anketě společnosti FNAC ve Francii pozici největší kulturní události roku 2011, což sice nepředstavuje historický zlom, na který se bude léta vzpomínat, ale o něčem to přece jen svědčí. Zvlášť když druhou a třetí pozici ve stejné anketě obsadily dvě další filmové události – oscarový Artist (2011) a finále ságy Harryho Pottera– a čtvrtý největší počet hlasů připadl smrti Amy Winehouse. Jinak bodovali Nedotknutelní především v Německu, v Itálii a ve Španělsku.

nedotknutelni_intouchables_2 nedotknutelni_intouchables_3

U nás se asi francouzský trhák hitem nestane, stále se bude chodit spíše na Marii Poledňákovou a její plytké Líbání. Přesto už Nedotknutelní i zde svým způsobem otisk zanechali. Několik měsíců se drží v TOP 10 na Česko-Slovenské filmové databázi, čehož si filmový fanoušek všímá (ostatně postavení v TOP 100 na IMDb je také vykřičníkem). Je třeba si uvědomit, že filmové databáze nejen evidují data o „nejlepších“ a „nejhorších“ počinech minulosti a současnosti, ale také už často fenomény kinematografie svým způsobem mimoděk vytvářejí. Jakmile se snímek objeví na vrchních pozicích v pořadí nejlépe hodnocených filmů, začne rychle nabírat další zhlédnutí, další hodnocení a hype nabírá obrátky. Postavení Nedotknutelných v TOP 10 přesto znamená malý zázrak vzhledem k tomu, že procenta musí být podpořena i dostatečným počtem hodnotících uživatelů. Tento počet u filmu momentálně převyšuje počet známek pro Avengers (2012), a to v situaci, kdy Nedotknutelní teprve míří do širší české kinodistribuce.

Takový malý fenomén i u nás. Debaty filmových geeků o tom, jestli si zaslouží místo v TOP 10, však nebudou ani příliš usilovné. Z určitého pohledu i kvůli známé pravdě, že statistiky jsou zjednodušující, žebříčky relativní a hodnocení vždy zavádějící. Není velký problém napálit Nedotknutelným v hodnotícím systému plných 5 hvězdiček, které se přepočítají na 100 %. Na druhé straně čistých 100 % by filmu udělil jen málokdo. Hvězdičkové hodnocení je prostorem k erupci nadšení, procenta už častěji zohledňují více „objektivních“ kritérií.

nedotknutelni_intouchables_4 nedotknutelni_intouchables_5

Nedotknutelní zkrátka a určitě mezi největší či nejlepší kinematografické výtvory nepatří a šance, že se na ně brzy pozapomene, je celkem velká. To ale neznamená, že je dobré se jim v kině vyhnout. Jedná se o velmi kvalitní film založený především na unikátním setkání dvou postav, osobností i herců před kamerou.

Aristokrat Philippe je po úrazu ochrnutý, pohybovat může jen hlavou. Shání osobního asistenta, který mu bude pomáhat v každodenních nesnázích. Urostlý Driss je po těle zdravý, ale obtížně se po návratu z vězení probíjí životem a nelehko hledá cestu zpět k rodině. Přijímací pohovor na místo asistenta navštíví spíše omylem a bez skutečného zájmu o práci, přesto zaujme, nastoupí a vznikne osudové pouto.

nedotknutelni_intouchables_6 nedotknutelni_intouchables_7

Takhle je to prosté. Přesto a právě proto i maximálně vděčné především z jednoho důvodu. Ve filmových recenzích se často šermuje tvrzením, že mezi herci funguje nějaká chemie. François Cluzet a Omar Sy ve svých rolích předvádějí až neuvěřitelné souznění postav a uvěřit jim veškeré posuny ve vztahu Philippa a Drisse je tak snadné, že mnohem lépe než chemie to lze nazvat nekonečným sblížením duší či srdeční telepatií. Díky jejich počínání film nakračuje pevný v kramflecích a ani jednou neškobrtne. Režisérské a scenáristické duo Olivier Nakache – Eric Toledano hlavním postavám pouze nehází příliš klacků pod nohy a s jistotou příjemně vede až pohádkový příběh dvou postav ze zcela odlišného prostředí ke sladkému konci. Potud tedy všechna čest a především velké vyznamenání castingu.

Co se ale vtírá do mysli dál? Nedotknutelné je určitě možné poznat, naplno se jimi nechat okouzlit a následně o nich rozmlouvat jako o povznášejících společnících, díky kterým bude několik příštích dní na světě mezi lidmi lépe. Problémy se ale pod povrchem skrývají a není potřeba ani příliš šťourat. Film vznikl „podle skutečné události“ dvou mužů, jejichž vztah byl pro umělecké zpracování opentlen divácky vděčnými epizodkami ilustrujícími ono jedinečného souznění. Velká škoda je, že film nevyužívá potenciálu hledání cesty k tomuto souznění. Šup sem s jedním zábavným trapasem, šup tam s jednou trefnou hláškou, aktéři se na sebe usmějí a už tu máme přátelství na život a na smrt. Uvedený model lze aplikovat na Nedotknutelné tak z poloviny, ale přesto je vznik propojení Philippa a Drisse cestou netrnitou a velmi prostou. Žádné charakterní vady a problémy se během filmu téměř neřeší a veškeré dění ztrácí na uvěřitelnosti zaobalováním jednotlivých etud do pozitivní až komediální roviny. Philippe se až příliš snadno podvolí charismatu Drisse a svěří se mu s prvním posledním. Hořké momenty, které by nutně v takovém vztahu přicházely, se nedostavují. Podobně příliš jednoduché je to, jak si Driss snadno získává sympatie Philippova okolí. Skutečné problémy lidí s podobným znevýhodněním, s jakým bojuje Philippe, se ve filmu zrcadlí jen velmi lehce, o čemž by bylo možné napsat i knihu, stejně jako o všudypřítomné kulturní stereotypizaci zaobalené v sametovém hávu. Rozebírat kulturní a celospolečenské problémy na půdorysu diváckého filmu je ale hledáním kaňky v lahvičce inkoustu.

nedotknutelni_intouchables_8 nedotknutelni_intouchables_9

Suma sumárum tedy uvedené problémy nemůžou poslat film do průměru. Sledování kvalitně podaného nádherného vztahu dvou duší může být vynikající zážitek i pro velké cyniky. Dotkněte se Nedotknutelných, určitě se nespálíte. Jsou příjemnými, zábavnými a srdečnými společníky. Ale nejlepší filmy všech dob hledejte jinde.

/Aktualizace: V názvu bylo chybně uvedeno slovo fenomenální/

(8/10)