Ondine

1.9.2010 at 16:50  •  Posted in Recenze by

Colin Farrell se houpe na příjemně poetických vlnách, nad nimiž ale visí hrozba bouřkových mraků thrilleru. Krásné Irsko, tajemná atmosféra a pomalá režijní ruka Neila Jordana.

Když budete dost dlouho brázdit mystické vody britských ostrovů, jednoho dne narazíte na bytost z jiného světa. Musíte být ale dost trpěliví a buď žít v pohádce, nebo novém filmu Neila Jordana. Že se děj odehrává právě v krásných i mrazivých exteriérech Irska s jedním z nejnadanějších irských herců v hlavní roli, není vzhledem k národnosti režiséra zvláštní. Jordan je Ir jako poleno. Když si ale vzpomeneme na jeho poslední filmy, zdá se mystický, až pohádkový nádech námětu Ondine jako velký krok stranou. Pravdou je, že zase tak moc se reálnému světu nevzdálil a zdatně kombinuje dva pro něj blízké žánry – fantazijní s kriminálním. Ten první zastupuje Společenství vlků a Interview s upírem, ten druhý právě poslední Mé druhé já a jiné.

ondine_2 ondine_3

Syracuse nemá lehký život, ale s nejhorším se vypořádal tak, aby se za sebe nemusel stydět. Ostatní mu ale stejně pořád přezdívají „Cirkusák“. Má za sebou nekontrolovatelnou opileckou dráhu, a přestože se drží už dva roky, ostatní si to pamatují a dávají mu to najevo, dokonce i místní farář. Opuštěně tráví dny brázděním pobřeží se svou rybářskou lodí a setkáváním se svou nemocnou dcerou Annie. Do melancholického života, v němž jediný světlý bod představuje jeho dcera, k níž ho váže silné mravní pouto, vstupuje tajemná žena jménem Ondine. „Ta, která přichází z moře“. Sám ji jednoho zamračeného dne vytáhl ve své síti s rybami. Má něco skutečně společného s mořskými vílami britských mýtů, nebo je za ní špinavý příběh? Annie je přesvědčená o první možnosti a vlastnoručně vytvořené iluzi podléhá i samotářský rybář Syracuse.

ondine_4 ondine_5

Neil Jordan natočil irskou Ženu ve vodě, zdálo by se na první pohled. Klame ale tělem stejně jako tajemná dívka z moře, protože je sice ošidné od snímku očekávat komorní fantasy, ale jít na film bez víry v možnou existenci zvláštních bytostí, to jej odsuzuje k nekonečnému nepochopení. Protože lehké napětí, které žene snímek kupředu, je postaveno na vážkách o identitě dívky z moře. Nikam se ale překotně nepospíchá, máme si užívat zajímavých postav a genia loci Jordanovy rodné vsi a krajiny.

Scénář samotný je kompletně Jordanovým dílem, představí něco málo z irské/skotské mytologie a soustředí se v něm na to, jak život rybáře a jeho dcerky ovlivní příchod nového ženského elementu. Přestože se zdá, že by pohádkovému náhledu na situaci byl bližší pohled dítěte, tím, kdo s báchorkou o mořské panně přichází, je sám Syracuse.

ondine_6 ondine_7

Film je totiž v prvé řadě o novém životě, nové příležitosti, kterou by Syracuse i další chtěli. Zbavit se okovů minulosti, kvůli kterým se nad nimi smrákalo, a žít jinačím způsobem. Řeklo by se jako z pohádky. V tomhle ohledu, co chce film říct, je velmi jednoduchý, používá jednoduché prostředky, ale není triviální a pracuje s druhým plánem, v němž na diváka, zvláště toho pragmatického bez duše dítěte, čeká postupné odhalení tajemství a přechod k jinému vyznění, v němž se nebojuje kouzly, ale zbraněmi. I když konec je natočen nemotorně a zmatečně. Není tak plynulý jako zbytek. Jako když se na řece postaví umělý jez, který dodá spád, ale není součástí přírody.

ondine_8 ondine_9

Navzdory image rebela a nespoutaného živlu Colin Farrell v hlavní roli vyniká, i když si člověk říká, co je to za irský film, v němž by se ani jednou nenapil. S přehledem zvládá prodat i introvertní duši zpytujícího se Syracuse, zvláště společné momenty s dcerkou mají v sobě správné emoce. Debutující Alison Barry překvapí bezprostředností, s jakou úlohu Annie zvládla. Kráskou z podmořského světa se stala Alicja Bachleda, pohledná polská herečka s mexickými kořeny, která okouzluje jak Syracuse, tak diváky svým zjevem i zpěvem. A když někdo zpívá písničky od Sigur Rós, nemůže být špatný ani film, no ne. Zvlášť pro ty, co tráví dny u hypnotizující vodní hladiny, o níž se dá básnit stejně jako o Jordanově Ondine.

(8/10)