Red – předčasná senilita

27.10.2010 at 18:06  •  Posted in Recenze by

Stáří nemusí znamenat jen pravidelné chození do Kauflandu a vytrvalé luštění křížovek. Navíc když jste bývalý agent CIA…a už je vám teskno za tím, že jste dlouho nikoho nezabili. Hollywoodská sebranka „seniorů“ však cílí naprosto jinam, než byste čekali.

Zatímco se všechny letošní filmové návraty snažily dokázat, že jeho šestákoví hrdinové ještě nepatří do starého železa a stále mají na to stát po boku moderních roztěkaných agentů a geneticky upravených jedinců v pláštěnkách, nejnovější (a zřejmě už také opravdu poslední) staronový přírůstek do početné rodinky však dláždí cestičku malinko jinou, než s kterou jsme se měli možnost doposud setkat. Právě proto nemůžete vyrazit do kina s tím, že jdete na explozivní akční podívanou, kterou vás oklamal trailer – Redje spíše teskným ohlédnutím za starými časy, kde akce a nadnesenost hraje až druhé housle, než očekávanou jízdou bez výraznějších zaškobrtnutí. Na tu je až příliš komorní a více se v ní dlouze povídá, než vyprazdňují zásobníky. Už hned v úvodní sekvenci, kdy se seznamujeme s hlavním hrdinou, se nedočkáme výbušných flashbacků do zářivé minulosti nebo přesné střelby do nejbolestivějších míst, nýbrž civilního jednání, během kterého stihne udělat naprosto běžné a rutinní činnosti. Jistě, že po chvíli přijde jednotka vyčistit dům, ale to tak nebývalým a „korektním“ dojmem, že se mezi dnešními nekompromisními řežbami trošku ztrácí. Což však nemůžeme považovat za výtku. Jak jsem již na začátku zmínil, Red totiž nemíří na nenasytné teenagerské osazenstvo, ale mnohem spíš na starší publikum ošlehané mnoha životními etapami, kteří se mají kam ohlédnout. Právě proto jim může přijít film jako nenáročná oddychovka, zatímco ostatní se mohou v sále začít v tichosti nudit.

red_2 red_3

Právě slovo „oddech“ asi nejlépe vystihuje atmosféru snímku. Nepřehání, nezachází do extrémů, ale také nemá šanci spadnout do podprůměru, díky dobře rozehrané partii režiséra Roberta Schwentkeho. Ten se po dvou veskrze průměrných snímcích Tajemný let a Zakletý v čase pustil do velmi volné adaptace komiksové minisérie o CIA agentech v penzi, kteří by nejraději svými nudnými a rutinními životy prohnali kulku. Když Franka Mosese (Bruce Willis) žijícího na ospalém předměstí, který si krátí dlouhé hodiny telefonováním s krásnou telefonní asistentkou Sarah (Mary-Louise Parker), navštíví komando, uvědomí si, že je něco asi v nepořádku. Tak se rozhodne dát po mnoha letech dohromady tým RED (což znamená „Retired and Extremely Dangerous“, v češtině jako Ve výslužbě a extrémně nebezpeční, což měl být u nás oficiální podtitul snímku) a najít ty, co za tím stojí. Po krku mu půjde ještě mladý neurvalý agent a všechno začne možná souviset i s viceprezidentem. Zápletka je poměrně jednoduchá, spíše než na gradování děje se soustředí na hlavní kvartet bývalých elitních zabijáků, jež si po „dvaceti letech“ dávají sraz a nehorázně se u toho baví. Děj je jen posouvá pomalinku kupředu, jinak by zůstali uzavřeni v bublině nadšeného klábosení, že kdysi to stálo fakt za to.

red_4 red_5

Na film o „akčních (polo)důchodcích“ má Red však nebývale pomalé tempo. Příliš zdlouhavě přešlapuje na místě a k dalšímu posunu je potřeba vyložit koňské dávky úsilí. Schwentke nejspíše pojal svůj třetí celovečerní počin senilním způsobem, přímo úměrným věku hlavních hrdinů. Ve výsledku potom působí mnohem více „R“ než „ED“. Na dnešní poměry, kdy je pro nás useknutá hlava naprosto běžnou součástí každého druhého filmu, až příliš příjemně a nenásilně. Žádná sprostá mluva (rating PG-13 dovoluje jednou „f*ck“, což taky zazní), skoro žádná krev, žádné násilí nebo hutná atmosféra, jen stařecké pomrkávání hlavních hrdinů do plátna, kde se všechno to zabíjení stává jen nutným posunkem dál, aniž by vyvolávalo v divácích rozhořčení. Vždyť je to jen práce. Gagy nestřílí kulometnou ráží, nýbrž povětšinou míjí cíl mírně familiérním humorem, který zajišťuje lehké pousmání, ale žádné salvy smíchu. Red se tváří příliš starosvětsky a mile na to, že jde film o zabijácích ve výslužbě. To se podepisuje také na filmovém stylu. Málo se stříhá, záběry jsou dlouhé, bez point a kamera opisuje všechny známé zákruty, aniž by například dynamizovala akční scény. Nenásilnost snímku podporuje také hudba, která jako by z ucha vypadala libovolné akční komedii, co běží každé nedělní odpoledne na Primě.

red_6 red_7

Zárukou nepromarněného času v kině je však prvotřídní herecké obsazení. To svým civilním projevem táhne na míle dopředu, i když vlastně nemá zápletku ani za co uchopit. Z filmu jde cítit, že se hlavní protagonisté náramně bavili a nepřipisovali výsledku žádnou důležitost. Proto je právě jejich odlehčené herectví nejvýraznější složkou filmu. Bruce Willis hraje zase toho stejného nezlomného drsňáka, který vstříc úbytku vlasů cedí mezi zuby jednu suchou hlášku za druhou. Jako bychom ho neznali. Po nezáživných komerčních průšvizích jako Náhradníci nebo Poldové se mu opět podařilo stvořit postavu, která se zvednutým obočím neodpočítává natáčecí dny do konce, ale s úsměvem na tváři si užívá svou roli. Právě takovou atmosféru se podařilo přenést i na ostatní herce. Helen Mirren, Morgan Freeman nebo John Malkovich jsou sice jen bezduchými nositeli informací a načasovaných gagů, ale i tak jde vidět, že se o nic nesnaží, jen s grácií proplouvají touto úsměvnou akční taškařicí a jde jim to jaksi samo. Ani nemusí být přehnaně vtipní (snad až na Malkoviche, jenž se stará o dobrou půlku humoru ve filmu), aby s nimi byla dvouhodinka v kině příjemně stráveným časem. Z mladšího obsazení se tu objevuje doposud moc neznámá Mary-Louise Parker (například z Kroniky rodu Spiderwicků) nebo Karl Urban (Eomer z Pána Prstenů) s permanentně zamračenou grimasou číslo dvě, s níž beze změny propluje celou stopáží.

red_8 red_9

Red je však rozhodně zajímavým počinem. V době zmítané brutalitou a nekorektní zábavou vám může tento laskavý film o bývalých zabijácích ukázat, že k dostačující podívané stačí dobrá natáčecí nálada a jednoduchý staromilský humor. Schwentkeho extrémně nebezpečný tým ve výslužbě netlačí na pilu, pozvolna plyne k závěru a nesnaží se situaci jakkoli vyhrotit. Ale až na tento primární záměr však vystavuje nehorázně rozvleklé tempo, jež co do natahovanosti tvoří zdlouhavou dálnici do vytouženého finále, která vás možná po chvíli nebude bavit zrovna tak, jak byste si přáli. Rozhodně se neřadí k nevydařeným snímkům tohoto roku, ale zároveň neoplývá ničím, co by jej postavilo do řady těch povedenějších. Nakonec nezbývá než zvolat nekritické heslo: ,,Solidní.“, a jít se poohlédnout po něčem dalším.

Slovo šéfredaktora: Asi jsem staromilec, ale banda kolem Bruce Willise, kterým s radostí říkám smutní staří lidé, kteří již dlouho nikoho nezabili, mi vynahradila zklamání z Expendables. Rychlý střih, rychlé tempo není vždy zárukou stejně dravého výsledku. Schwentke volí pozvolnější tempo, přesto dokáže za několik málo dnů vystřídat spoustu amerických měst a umožňuje hercům, aby svým postavám dali jiskru a charakter včetně přirozené Mary-Louise Parker jako člověka z lidu. Hlavně se však RED mnohem víc berou s úsměvem a stáří přijímají, nikoli ignorují, a když na akci dojde, Bruce Willis předvede perfektní výstup z auta a Helen Mirren popadne těžký kulomet. John Malkovich může všem mladým jen vzkázat: „Old Man My Ass!“ 80 %

(6/10)