LEGO Batman film – všechno tu není boží

12.2.2017 at 16:34  •  Posted in Recenze by

Affleckova Batmana začal obestírat stín pochybností. Zachrání Warnery jeho LEGO verze?

Může být na úvod poněkud znepokojující, že scénář sepsali lidé, kteří jsou sice podepsaní i pod drzým seriálem Americký táta, ale také pod jedním z Burtonových nejhorších filmů (Temné stíny /2012/), jedním z Bekmambetovových nejhorších filmů (Abraham Lincoln: Lovec upírů /2012/) nebo kteří dosud jenom hráli (Chris McKenna).

Navíc po dvojici Miller-Lord, která se v komediálním žánru už osvědčila a jejíž LEGO příběh (2014) byl ukázkovou krasojízdou, přistála režie dalšího prestižního LEGO kousku v rukách člověka, který posledně zastával roli spolustřihače a animátorského supervizora. Na druhou stranu Chris McKay tak materiál alespoň zná, ale pořád to vypadá jako případ z ranku, kdy tvůrce triků režíruje celý film (Eragon /2006/). Naštěstí pro milovníky břitké satiry má McKay aspoň režijní zkušenost se seriálem Robot Chicken.

lego_batman_2

Tolik k tomu, abychom nastínili výchozí stav těm, kteří si nejsou LEGO Batmanem jistí a kteří po fenomenálním LEGO příběhu mysleli, že se studio Warner Bros. postará, aby se jejich začínající franšíza nestala peklem podobně jako její adaptace DC komiksů, v níž zrovna nedávno ztratili Bena Afflecka jako režiséra nové batmanovské sólovky.

Přitom LEGO Batman film solidně obstojí vedle jiných batmanovských snímků. Nabízí další příběh o střetu netopýřího hrdiny s Jokerem, který dává dohromady bandu padouchů. Zároveň se však musí maskovaný Bruce Wayne potýkat s tím, že vedení policie přebírá Gordonova dcera Barbara, která chce dosavadní styl práce změnit, a že omylem adoptoval sirotka, když po Barbaře házel očko.

LEGO příběh je neopomenutelný inspirační zdroj, bez nějž by tu LEGO Batman nebyl a který mu svou nápaditostí vystavěl hodně vysoký kopec, který musí Batman zdolat, aby se svému předchůdci vyrovnal. Navzdory všemu břitkému humoru a nekonečné zásobě technologických vychytávek pro boj se zloduchy se LEGO Batman začne už v polovině kopce zadýchávat.

lego_batman_3

Předně, Batmanovou jedinou zbraní je humor. Má ho hodně, a když je potřeba, ještě trochu ho pod svým černým pláštíkem najde. Kadence vtipů se snaží trumfnout i zběsilé tempo LEGO příběhu. Ne všechny legrácky fungují, snad i proto, že absorpce všech vizuálních i lingvistických fórků by vyžadovala vyšší formu bytí. I tak platí, že se Batmanovi podaří strefit častěji než jiným komediím, otázka však je, jestli není v konečném součtu poměr efektivity vůči množství vtipů nevýhodný.

Absurdní sebedůvěrou shazuje Batman sebe a vše, co děje kolem něj, ale navazuje i na deadpoolovskou sebeuvědomělost, takže film bere v potaz, že už vzniklo několik filmů od Tima Burtona či Christophera Nolana a že v šedesátých letech zažíval Batman dost ujeté časy. Nikdy však neopustí vyprávěcí rámec reality LEGO světa.

Za kostkami se nic neskrývá

I když některé elementy ukazují na to, že jsme pořád v tomtéž světě, v němž se odehrával LEGO příběh, Batman ponechává koncept dobrodružství vyfantazírovaného skutečných dítětem stranou. Ani se příliš neakcentuje, že nejsou z masa a kostí, ale z kostiček. Prostě jako kdybychom sledovali batmanovský film, jenom natočený s pomocí populární stavebnice s tím, že se maximálně dodržuje vizuální styl LEGO příběhu, který imitoval pookénkovou animaci.

Tento přístup se ukazuje jako poměrně nešťastný, když dojde na akci. Už LEGO příběh se dost zapotil, aby předvedl bláznivé akční momenty, aniž by zahltil diváka obrazovými vjemy (například dost problematické je zobrazení výbuchu s ohněm a kouřem, když je všechno z kostiček). Batman s ohledem na své superhrdinské renomé nemohl zůstat pozadu a předvádí dost možná velkolepější akci než jeho dosavadní hraní předchůdci (najednou bojuje až s desítkou superzločinců), jenomže rychlý a mnohočetný pohyb, která má být vtipný právě svou zběsilostí, dostává dílo z hlediska percepce do ošemetné situace totální nepřehlednosti.

lego_batman_4

Co tedy může LEGO Batman nabídnout navíc? Moc toho není. Snaží se najít sentimentální výchovný motiv po vzoru výjimečnosti v každém z nás z LEGO příběhu. Emocionální vývoj Batmana je umně zpracovaný, ale paradoxně zabíjí to, čím si netopýří muž z kostek získal svou oblibu a čím bavil – svou temnou vážností a ostentativní neschopností udržovat vztahy. Na konci má být z osamělého bojovníka se zločinem, sužovaného rodinnou tragédií, týmový hráč s adoptovaným synem, který se naučil mít rád své blízké, ale i nenávidět své úhlavní nepřátele. Přičemž to druhé patří mezi zajímavější anomálie parodující formu romance mezi superhrdinou a jeho nemesis.

Všechno už tentokrát tak boží není a do budoucna už vůbec být nemusí. Zůstává otázkou, pokud Batman ve svém kostičkovém provedení uspěje, bude to značit úsvit sebeparodických blockbusterových remaků od Harryho Pottera po Pána prstenů? Je to ale zapotřebí? Naštěstí jako příští projekt vyzkouší Warneři něco z originálnější linie dánského výrobce hraček, a to variaci na ninjovské příběhy. I tak Zack Snyder může být brzo bez práce.

(6.5/10)

Originální název: The LEGO Batman Movie

Režie: Chris McKay; Scénář: Seth Grahame-Smith, Chris McKenna, Erik Sommers, Jared Stern, John Whittington