Rychle a zběsile 5 – auta jezdí už jen na Diesel

19.5.2011 at 21:42  •  Posted in Recenze by

Filmy s vysokou číslovkou bývají už jaksi automaticky odepisovány předem. Dvojnásobně to platí u série Rychle a zběsile, pro níž platila laťka průměrné letní oddechovky plné burácejících motorů a proklatě krátkých sukní, která nadchne maximálně publikum do patnácti let. O to větší je překvapení, že si nebudete moci vzpomenout, které páté pokračování působilo nadupanějším dojmem.

Trvalo to neskutečných deset let. Když v roce 2001 udeřilo do kin první Rychle a zběsile, byla to senzace, bylo to cool a zatraceně efektní. Vytuningované mašiny, kterým jste smutně mohli závidět lesk i se spoilerem na kapotě, spoře oděné slečny kroutící se kolem snůšky samoúčelných drsňáků a především bezstarostná esence letního filmu, kde o nic víc než o oddechovou zábavu nejde. Až na to, že celý příběh byl vykradený Bod zlomu, dokázal celkem zručně sloučit všechny propriety, které cílové publikum ukovalo do sedaček kina a jen tak nepustilo. Proto se bezproblémově mohla rozjet vysokooktanová série, která byla vždy zárukou naplněných sálů i příslibem „namachrované“ zábavy.

fastfive_2 fastfive_3

Režisér John Singleton však již druhým dílem naznačil, kam se bude rychlá a zběsilá frančíza ubírat. Tuctová zápletka, dementní příběh a nekonečná exhibice vytuningovaných aut, modelek a frajerů s široce roztáhlými rameny. V případě trojky ho vystřídal taiwanský režisér Justin Lin, který nás na svém prvním přírůstku do série vzal do světélkujícího Tokia. A byl z toho katastrofální průser, který nemohly rozjařit ani vyhlídky na čtvrtý díl, v němž se měla vrátit část původního obsazení v čele s Vinem Dieselem. Jenže to už docela šlo. Pozérství a exhibice sice zůstala, Rychlí a zběsilí ale sympaticky upozorňovalo na svou inspiraci oldschoolovými akčňárnami v kombinaci se všemi neduhy z předešlých let. Když Lin ohlásil pátý díl, zkysnul úsměv i těm největším optimistům. Jen co se ale snímek dostal do kin, začaly ho provázet neskutečně nadšené ohlasy. Proč? Režisér totiž konečně dokázal natočit díl, který by byl úměrný názvu Rychle a zběsile. Dynamický akční film, kterému se loňský přísun „oldschoolovek“ nemůže ani zdaleka vyrovnat.

Za zdvižení laťky celé série může hlavně fakt, že se Lin popáté vykašlal na hloupé machrování u aut a naservíroval divákovi poctivou akční nálož, která se hravě vyrovná leckterým Bayovým kouskům (nenápadně si vzpomenete například na dvojku Mizerů), a všechny utvrzené hatery nechává na pochybách. Tohle že natočil režisér propadáku Tokijská jízda? Jakoby se Lin v průběhu své filmařské dráhy již dvakrát poučil a potřetí se snaží svůj úkol vypracovat na jedničku s hvězdičkou. V rámci bezmyšlenkovitých letních popcornů může aspirovat rovnou na vyznamenání.

fastfive_4 TYRESE GIBSON is Roman in Fast Five

V zápletce se sice nesnaží o nějaké inovace, ale je jasné, že o to v sérii nikdy nešlo a ani nepůjde. Máme tu tak Briana (Paulhraje vůbec někde jinde než v Rychle a zběsile?Walker), který je na útěku před spravedlností se svou přítelkyní Miou (Jordana Brewster) dohnán až do ulic brazilského Rio de Janeira. Zde se opět spojí s uprchnuvším trestancem/dobrákem od kosti Dominicem Torettem (Vin Diesel) a při své „poslední“ krádeži aut, která jim má jako vždy zajistit vytouženou svobodu, se dostanou do křížku s mafiánským bossem. Aby toho nebylo málo, začne je stíhat také elitní policejní jednotka vedená nadlidských hromotlukem L. Hobbsem ztvárněném Dwaynem „The Rock“ Johnsonem, o němž je známo, že vždy dopadne své oběti.

Máme tu tak rozehranou partii na tři strany, která skýtá mnoho efektních potyček a střetů, jež nikdy nevyústí jinak, než čemu fandové říkají „akční nebe“. V zoufalé situaci se nabídne hrdinům jediné řešení: zmáknout poslední práci a pak odejít s plnými kapsami peněz na dlouhou dovolenou v chatce na pláži na Seychelách. Aby svého cíle docílili, rozhodnou se mafiánského hlavouna okrást o veškeré jmění. Aby byli diváci spokojení, povolává režisér zpátky téměř veškeré postavy z předchozích dílů. V tu ránu se film částečně přesune do rovin „heist movie“, kde sehraný tým parťáků, z nichž každý vyniká specifickou funkcí (chlápek přes počítače, chlápek přes zbraně, chlápek přes výbušniny), nenápadně začne připomínat lehkou odnož Dannyho parťáků.

fastfive_6 JORDANA BREWSTER is Mia in Fast Five.

Ovšem nejedná se o nic přeplácaného. Na to že má film neuvěřitelných 130 minut, které jsou na letní oddechovku hodně přepálené, nedokáže ani na chvíli nudit. Jistěže zde máme tucet povinných scén s morálními pochybami hrdinů, životními šrámy a patetickými a slzopudnými proslovy za podkresu kytarových vybrnkávaček. Pokud vám ale dojde, že to je jen nutné zlo, abyste si mohli vychutnat prvotřídní akci, rádi Rychlé a zběsilé pětce (jak donedávna zněl oficiální překlad filmu „Fast Five“) tyhle drobné zádrhely odpustíte. Vše, co se děje okolo, je už jen prvotřídní podívaná, kvůli které lidé do kina přišli. Justin Lin se ukazuje v tom nejlepším světle, jako nadprůměrný realizátor akčních scén. Dynamické tempo, přehledný střih a zběsilá (byť stoprocentně přepálená) akce z něj dělají režiséra, který po tomhle filmu bude mít od studií nabídky, o kterých se mu nesnilo (jako další projekt má režírovat pátého Terminátora). Rychle a zběsile 5 prostě šlape v okovech mainstreamové zábavy jako nabušený letní popcorn, kterému nohy k dokonalosti podráží jen slabší scénář, v němž jako vždy nechybí tuny nelogičností. Pokud vás urážejí a dokážete nad nimi uvažovat místo toho, abyste si je užívali, zřejmě snímek není určen pro vás a raději si počkejte na příští týden, kdy do kin dorazí Trierova Melancholia.

Ohromným plusem je také obsazení Dwaynea Johnsona, pro něhož se zatím jedná o zřejmě nejlepší roli. Vzájemná rivalita mezí ním a Vinem Dieselem je to, co žene celý výsledek na míle kupředu. Když to vezmeme trochu nadneseně, na plátně si konečně dají přes hubu dvě největší současné hvězdy akčního filmu. To jsme chtěli vidět od doby, kdy jsme snili, že se proti sobě na plátně postaví Arnold Schawrzenegger a Sylvester Stallone. V tomto souboji dvou hrud svalů obsahuje pětka Rychle a zběsile přesně to, co scházelo dream-teamu v Expendables. Testosteronová nálož, ve které vše ostatní přehlušují silácké řeči, velké paže, mohutný řev kulometů (nic proti Terrymu Crewsovi s AA-12) a vojenské techniky. V tento moment série definitivně opustila prostředí světélkujících tuningových srazů (byť se k nim na malý moment vrátí) a přesunula se do špinavých ulic, které přehlušuje odlétávající omítka, svištící kulky, granáty a všudypřítomný prach.

fastfive_8 fastfive_9

Proto nezbývá nic jiného, než tenhle biják s vysokou číslovkou doporučit. Dostanete sice stoprocentně tupý, ale za to absolutní akční výplach, u něhož udivuje hlavně fakt, že se nepodobá ani jednomu z předchozích dílů. A to je jedině dobře. Proto nechte mozek doma a jděte do kina. Jestli se totiž třetí Transformers nepovedou, je dost možné, že budete mít čest s nejlepším akčním filmem roku 2011.