Slídil – vyhublý Jack Gyllenhaal jako psychopatický novinář

26.1.2015 at 07:34  •  Posted in Recenze by

Možná právě stojíte na životním rozcestí. Nevíte, kudy se vydat, kam jít na školu či do jaké práce. Životní osud Louise aka Jacka Gyllenhaala vám může být odstrašujícím příkladem.

Noční ulice Los Angeles se zalévají krví. Všichni od míst činu utíkají a schovávají se, kde se dá. Vyjma policistů a Louise. Louis je totiž novinář na volné noze, který pořizuje video nahrávky nehod a zločinů. Jako prezident společnosti Video News Production, kterou založil, si tak přijde na velké peníze. Jak se ale nezkušený mladík mohl tak rychle vypracovat? A bude režisér filmu Dan Gilroy, pro kterého se jedná o debut, stoupat také vzhůru?

Snímek začíná scénou, kdy Louis (Jake Gyllenhaal) s úsměvem na tváři chladně zlikviduje hlídače, který ho vyruší při krádeži. Již úvodní výjev nám tak protagonistu vykreslí jako vyšinutého psychopata, který si děsivě vykulený výraz udržuje celou stopáž. Shoda náhod ho přivede k práci „slídila“ a s policejním přijímačem a amatérskou kamerou začíná jezdit po nočním ztichlém městě. Vydřený úspěch se dostaví a brzy již jezdí s parťákem Rickem (Riz Ahmed), který je snad ještě větší životní troskou bez přátel a rodiny. Právě on, spolu s dalšími aktéry na dynamické scéně nočního zpravodajství, začíná Louisovi cuchat nervy a my se ocitáme v nepřetržitém napětí, kdy hlavní postavě v hlavě cvakne a začnou se dít věci.

slidil 1

Natáčet, či pomáhat?

Celé tempo filmu je jakýmsi paradoxem. Na jedné straně představuje melancholický snímek pomalejšího rázu (nabízí se srovnání s filmy jako Drive nebo The Drop) a tento dojem trvá i přes zdánlivou gradaci při honičkách či přestřelkách. Ovšem na straně druhé je všudypřítomné napětí; jak kvůli Louisovi, tak i díky našemu zvídavému předvídání, kdy podvědomě tušíme, že celý příběh neskončí vůbec dobře. Znepokojivá atmosféra se vystupňuje zhruba ve třech čtvrtinách filmu, kdy se díváme na záběr, který je dost možná jednou z nejvypjatějších filmových scén vůbec. Kdo již Slídila viděl, dobře ví, o čem mluvím – zásah v čínské restauraci.

V rychle se odvíjejícím ději se na pozadí otevírá i otázka novinářské etiky. Představte si situaci, kdy jako kameraman dorazíte na místo nehody jako první ještě před policií a naleznete na zemi postřeleného člověka. V nitru se tak odehraje rychlý souboj svědomí s chtíčem – pomoci, a tak možná zachránit lidskou bytost, nebo mít exkluzivní záběry oběti, které se mohou prodat za tisíce dolarů? Toto dilema svádí v každodenní realitě stovky fotografů a kameramanů po celém světě a odpověď není vždy tak jednoduchá. V tomto snímku se pochopitelně jedná o výhru chtíče a též cynismus, který je v konečném vyznění díla více než patrný, a nenechá tak chladným většinu emocionálně založených diváků.

slidil 2

Jack Gyllenhaal na dojezdu?

Režisérem a scenáristou tohoto díla o muži, jehož záliba se mění v posedlost, je poměrně neznámý Dan Gilroy, který má na kontě prozatím pouze pár scénářů k nejednoznačně přijatým filmů jako Pád (2006) od Tarsema Singha nebo Bourneův odkaz (2012) od jeho bratra Tonyho Gilroye. Povědomým je nám však rozhodně skladatel, a to notorický James Newton Howard (např. série Hunger Games). Právě on perfektně vystihl prostředí temného města se svým plíživým, znepokojivým soundtrackem. Největší poklonu si ovšem vyslouží Jack Gyllenhaal. Kvůli roli vyšinutého slídila zhubl deset kilo a uzavřel se před lidmi, aby se co nejvíce vžil do své role. Výsledek je opravdu neuvěřitelný. Vypoulené oči, děsivý úsměv a návaly agrese, to vše přispívá k vytvoření hrůzné postavy, která je svou nepředvídatelností základním stavebním kamenem při budování hutné atmosféry.

slidil 3

Po naskočení odlehčující titulkové hudby jsme zanecháni dojmově zcela rozpolceni. „Co jsem to sakra právě viděl?“, říkal jsem si. Pojmy jako morálka, svědomí či novinářská objektivita rozmetány na prach. Pro každého, kdo se rád nechá vtáhnout příběhem s eticky váhavými hodnotami a s ještě záhadnějším antihrdinou, je Nightcrawler jasná volba.

(7/10)

Originální název: Nightcrawler

Režie: Dan Gilroy, Scénář: Dan Gilroy