T2 Trainspotting – zpátky v drogových kolejích

19.2.2017 at 19:24  •  Posted in Recenze by

Choose life.

Dvacet let čekání. Uplynuly dvě dekády od doby, kdy diváci v kinech sledovali závěrečný Rentonův útěk s penězi. Z pětilístku skotských narkomanů zůstali jen čtyři a osudy přátel z dětství se rozdělily. Spud se jako jediný z osidel heroinu nedostal, Begbie sedí v kriminále za vraždu a Sick Boy si přivydělává nahrávkami boháčů z bordelu, se kterými je vydírá. Režisér Danny Boyle se rozhodl natočit svůj první sequel v životě a v pokračování legendárního drogového kultu posílá Rentona zpět do Edinburghu, aby probudil dávnou nostalgii starých časů z heroinového oparu.

Příležitost dělá zrádce

Renton (Ewan McGregor) se navrací do domoviny z Amsterdamu, kde žije spokojený život pracujícího ženáče. Nikdo mu však jeho zradu nezapomněl. Nejrychleji mu odpouští dobrosrdečný a přihlouplý Spud (Ewen Bremner), kterého Renton zachrání v poslední chvíli před sebevraždou. Zato Sick Boy (Jonny Lee Miller), který zdědil krachující hospodu a přesedlal na kokain, se celých dvacet let sžírá tím, co mu jeho kdysi nejlepší parťák provedl, a rozhodne se mu pomstít. Jeho vztek se ovšem ani zdaleka nemůže vyrovnat zuřivosti Begbieho (Robert Carlyle), který zavraždil náhodného člověka, protože si zrovna vzpomněl na Rentona.

T2b

Ačkoli i Spud se po zpackané sebevraždě rozhodl seknout s heroinem jednou provždy, realita i úmysly všech jsou jiné, než se na první pohled zdá. A zatímco každý má svůj vlastní plán, pomalu se rozbíhá kolotoč šílených událostí, které po Begbieho útěku z vězení nabírají raketový spád a vše se dostává do starých kolejí. Kolejí posunutých o dvacet let dopředu, kde zastávky potíží minulého století nahradily aktuální problémy společnosti jako sociální sítě, sledování či prostituce a nebyl by to Trainspotting, aby nechyběly drogy.

Starej dobrej Trainspotting

Navzdory tomu, že se svět změnil a naše čtveřice nevratně zestárla, příběh neskrývaně připomíná kultovní originál. Ať už je to hlavní rovina, v níž jde opět o tučný balík peněz, tak záměrná nostalgická okna do minulosti, kdy se díváme na téměř totožné scény v novém obale. Úsměv se nekontrolovatelně objevuje u nárazu do auta, trsání ve starém pokoji i pohledu na zasviněný veřejný záchod. Náznakem, že pokračování se bude nést v duchu odkazů na původní Trainspotting, je samotný úvodní záběr, který přesně navazuje na poslední z prvního dílu.

T2c

Pro skalního fanouška i filmového nadšence je ale snad největší radostí Boylův rukopis. Opět tu máme hru se clonou a rozostřeným vizuálem, stopované záběry i experimentální pohrávání s kompozicí scény. To vše jde ruku v ruce se soundtrackem, který kombinuje dobový disco styl jedničky s žánry nového tisíciletí. Boyle záměrně probouzí vzpomínky na vzdalující se Rentonův pokoj za povědomé melodie Perfect Day, tempo buduje s charismatickým hlasem Iggyho Popa, se kterým si pohráli The Prodigy, a útěk ulicí doprovází nezapomenutelný Born Slippy ve zpomalené verzi.

Sequely provází plíživý strach nedůvěry. V případě T2 je ale zbytečný. Poměr mezi sentimentální nostalgií, dávkou akce a humoru je v rovnováze a nepřevažuje ani jedna strana. Na své si přijde každý, a to i jedničkou nepolíbený divák. Film je soběstačným tahounem, u nějž není nezbytně nutné znát originál, a retrospektivní pohledy jsou tedy jen bonusovou nadstavbou pro nadšené fandy. Boyle dostál vysokým očekáváním a třeba se za dalších dvacet let dočkáme završení trilogie a dozvíme se, jak se fetuje v domově důchodců.

(8/10)

Originální název: T2 Trainspotting

Režie: Danny Boyle; Scénář: John Hodge