Bullet Train – Brad Pitt, japonský rychlovlak a spousta mrtvých

13.8.2022 at 18:22  •  Posted in Recenze by

Akční specialista přináší podívanou plnou hvězd, akce a infantilního humoru.

Hrdinou akční komedie Bullet Train je nájemný zabiják s přezdívkou Beruška (Brad Pitt). Aktuální pracovní zakázka ho zavede do japonského rychlovlaku zvaného šinkansen. Jeho úkolem však není někoho zabít, ale pouze ukrást tajemný kufřík. Zdánlivě jednoduchá práce se ale brzy změní v boj o holý život. Beruška totiž není zdaleka jediný profesionální zločinec, který se v tu dobu ve vlaku nachází.

Bullet Train je adaptací stejnojmenného japonského knižního hitu. Do rukou ji dostal David Leitch, původně špičkový kaskadér a koordinátor kaskadérů. V současnosti je však znám především jako režisér, jenž ve spolupráci s dlouholetým kolegou Chadem Stahelským debutoval roku 2014 akčním thrillerem John Wick. Z filmu se stal obrovský hit, který se příští rok dočká už čtvrtého dílu. Zatímco Stahelski se z pozice režiséra nadále věnuje této úspěšné sérii, Leitch střídá rozmanité lukrativní projekty. Po špionážním thrilleru Atomic Blonde: Bez lítosti (2017), v němž Charlize Theronová ztvárnila drsnou agentku, se vrhl na komiksovou divočinu Deadpool 2 (2018) a poté na první spin-off populární blockbusterové akční série Rychle a zběsile s podtitulem Hobbs a Shaw (2019).

John Wick ve vlaku, nebo další Deadpool?

Z dosavadních Leitchových režijních počinů má jeho novinka stylem nejblíže rozjívenému a značně černohumornému druhému Deadpoolovi. To je samo o sobě možná největším překvapením. Znalci a příznivci Leitchovy tvorby mohli na základě slibně znějící zápletky oprávněně očekávat film v duchu režisérovy (dnes už kultovní) prvotiny, té se však Bullet Train nakonec podobá až překvapivě málo.

Příběhem i celkovým pojetím film totiž nepřipomíná stylisticky vybroušený přímočarý akční snímek, ale spíše tarantinovsky laděnou fúzi žánrů, stylů a témat. V Bullet Train se potkává dějově překombinovaná krvavá krimi komedie omylů, detektivní thriller situovaný do uzavřeného prostředí, osudový revenge movie a bláznivý akčňák. Leitch však není Tarantino, aby natolik ambiciózní směs dokázal natočit způsobem, že by bezchybně fungovala v každé své rovině a působila jako konzistentní filmový tvar, v němž nic nechybí a ani nepřebývá.

Leitch většinu stopáže přechází z poťouchlých brutálních bitek do tarantinovsky absurdních dialogů, v nichž postavy řeší např. své úsměvné přezdívky, až ke scénám blížícím se duchu antických tragédií. Mnoho momentů sice dosahuje kýženého efektu, nikdy se ale nepodaří překročit laťku mírného nadprůměru. Gagy a hlášky nejsou třeskutě vtipné, ale vedou obvykle pouze k lehkému pousmání. Menší i větší akční vylomeniny dokážou v danou chvíli pobavit, ale nikdy ne naplno strhnout či přímo uchvátit. Přitom ve všech svých předešlých dílech filmař dokázal přijít s alespoň jednou památnou akční scénou, která stojí za opakovaná zhlédnutí. Podobnou měrou uspokojující jsou i pasáže, v kterých se snímek snaží vyvolat silnější emoce prostřednictvím úmrtí postav či zásadních dějových zvratů.

Zdaleka nejen Brad Pitt

Přestože se smolařský a lehce neurotický zabiják mezi Pittovy nejlepší role pravděpodobně nezařadí, ostudu si tu oscarová hollywoodská ikona určitě neudělala. Velkou oporu zde však představuje kompletní herecké obsazení, jehož je stále skvěle vypadající skorošedesátník jen pomyslným vrcholem. Z dalších herců pak nejvíce září tradičně výborný Aaron Taylor-Johnson (Kick-Ass) jako jeden z bratrské dvojice námezdních zabijáků, s nimiž se Pittův Beruška dostane do střetu. Skvělou volbou byl rovněž casting charismatických drsňáků Michaela Shannona a Hirojukiho Sanady do úloh osudových nepřátel na život a na smrt. A dojde i na několik opravdu hvězdně obsazených cameo rolí. Zamrzí snad jen nevyužití potenciálu Andrewa Kojiho, který v seriálu Bojovník (2019) či nedávném G.I. Joe: Snake Eyes (2021) předvedl, že je velmi schopným (nejen) akčním hercem.

Bullet Train určitě není špatný film. Dokáže během snesitelné dvouhodinové stopáže nabídnout slušnou porci profesionálně provedené oddechové zábavy, která má poněkud divočejší povahu. Postrádá ale cokoliv, co by z něj dokázalo učinit výjimečnou podívanou. Jeho hýřivé pojetí plné formalistických hrátek zvládne prvoplánově zaujmout, na intenzivnější zážitek je ale třeba více. Například důraz na stylistickou sevřenost a snahu o maximální vyznění každé scény, jaké předvádí Stahelski v lahůdkových sequelech Johna Wicka.

(6/10)

Originální název: Bullet Train

Režie: David Leitch; Scénář: Zak Olkewicz