Twilight sága: Nový měsíc

20.11.2009 at 14:15  •  Posted in Recenze by

Nový měsíc a provedení vasektomie krumpáčem mají jedno společné. Nikdo se o ně neprosil.

Příběh začíná tam, kde první díl skončil. Bella je bestiálně šťastná se svým 109-letým upírským přítelem Edwardem Cullenem. Blíží se její osmnácté narozeniny, a tak pro ni rodina Cullenových uspořádá malou oslavu. Při rozbalování dárků se ale Bella řízne o papír a jednoho z jejích nemrtvých kamarádů to vyprovokuje k útoku. Tato záležitost nastartuje běh událostí. Edward se se svou rodinou rozhodne odejít z městečka Forks, aby Bellu ochránil. Aby všemu snáz uvěřila, řekne jí, že už ji nechce a že se nikdy nevrátí. Bella tráví měsíce v depresích a o samotě, zdají se jí příšerné noční můry. Z tohoto kolotoče ji vytrhne její kamarád Jacob. Bella se s ním začne scházet kvůli tomu, že se chce naučit jezdit na motorce – zjistila totiž, že když dělá něco nebezpečného, objeví se před ní Edwardův přízrak, který ji varuje, aby to nedělala. I Jacob se ale po určité době začne chovat divně. Přestane Bellu kontaktovat a předstírá, že je nemocný. Je jen na Belle, aby odhalila, co se s Jacobem stalo, aby donutila Edwarda setkat se s ní a aby konečně přestala fňukat.

mooning_2 mooning_3

Jak jste jistě poznali už po přečtení prvních dvou řádek, příběh je opravdu lehce připitomělý. Je až fascinující, jak ho dokázala autorka knižní předlohy Stephenie Meyer roztáhnout na téměř pět set stran. A i když kniha není žádný literární zázrak, pořád je na tom o dost lépe než film. Režie se protentokrát ujal Chris Weitz, muž, o kterém nikdo neví, o co mu sakra jde. V Jak na věc uvedl do rozpaků diváky, kteří čekali lehkou komedii, ve Zlatém kompasu pokazil, co mohl a z Prci, prci, prcičky jste si mohli odnést snad jedině to, že není dobré posílat své děti na hudební tábor. I tentokrát jako režisér vzbuzuje spíše rozpačitost. Nový měsíc nemá žádný rámec, odehrává se v pětiminutových epizodkách, mezi kterými je někdy střih tak brutální, že si myslíte, že promítač omylem vynechal cívku s filmem.

mooning_4 mooning_5

A chudák příběh. Už tak se mu většina lidí starších šestnácti let směje. Filmové zpracování mu ovšem nasadilo korunu. Originální film se totiž někdy až podezřele podobá parodiím, které můžete najít na YouTube. Bella, respektive Kristen Stewart v její roli, se po celou dobu tváří nadrženě a Edward jí odpovídá pohledem sjetého Peta Dohertyho válejícího se u popelnice. Celý dialog mezi nimi se pak odehrává v rovině: „Ochráním tě.“ „Ne, já ochráním tebe.“ „Ne, já tebe víc.“ Nebylo by ale drama bez pátého kola u vozu, kterým se protentokrát stává Jacob – sexy svalovec, který nemá dost peněz na tričko (že by snaha o podobenství současné ekonomické krize? Doba je zlá…), protože skoro celým dějem proplouvá polonahý. A není v tom jediný, film je plný odhalujících se mladíků kolem šestnácti, což ohrožuje mravní výchovu mladistvých a rajcuje ženy po čtyřicítce. Vrcholem je okamžik, kdy si Bella udělá bebí na hlavě a Jacob reaguje tím, že se začne svlékat. Tomu se říká využít příležitosti!

mooning_6 mooning_7

Svět Stmívání by mohl být sám o sobě dost fascinující. Vyskytuje se v něm spousta bytostí s nadlidskými schopnostmi, a jako každý „kouzelný“ svět proto vybízí k vizuálně poutavému zpracování. To ale tvůrci náležitě ignorovali, dokonce i scény v italském městečku Volterra, které je zcela ovládáno aristokratickou rasou upírů s vlastními zákony a pravidly, vyznívají, jako kdybyste všech šest dílů Harryho Pottera týden louhovali v horké vodě.

Celou „raději se schovám pod sedadlo, abych se nemusela červenat studem za tvůrce filmu“ atmosféru podtrhává hudba. Ve chvílích, kdy by scéna nemusela vyznít až tak kýčovitě, se spustí ten nejtrapnější love song, který kdy kdo ukradl z filmů s Jennifer Lopez.

mooning_8 mooning_9

Co se týče hlavních herců, protagonista erotických snů pubertálních děvčat Robert Pattinson obohatil své herectví tím, že se přestal dívat do kamery a natřel se třpytkami. Obojí mu snad mělo přidat na jeho nebeském půvabu, bohužel to spíš vypadá, že přišel o zrak, když vyskakoval ze stroje času, který ho přivezl z koncertu Michala Davida. Kristen Stewart na druhý díl sice trénovala grimasy při sledování lechtivých německých filmů s opraváři komínů, ale zase zlepšila svůj hlasový projev – je vidět, že se snaží, aby dialogy nevyznívaly úplně hloupě. Ony vyznívají, ale aspoň za tu snahu! Taylor Lautner tentokrát dostal mnohem větší prostor než v prvním díle a opravdu vyniká svým dokonale plyšovým pohledem – jsem si jistá, že hrdinky Sexu ve městě by si ho hned vzaly domů. Tato trojice omladiny ze Stmívání svými legračními výkony zastiňuje dospělé herce natolik, že jsou vám úplně jedno, protože se soustředíte na to, abyste se nesmáli moc nahlas (třeba v okamžiku, kdy se ve vzduchu objeví Edwardova hlava, aby odradila Bellu od divokého sexu s postarším motorkářem – není divu, že je film do 15 let nepřístupný).

Po prvním dílu, který, když odhlédneme od příběhu, po formální stránce filmového řemesla nabídl standardní tříhvězdičkové pokoukání, je Nový měsíc nepříjemným překvapením. I z nepříliš dobré předlohy se dá vykouzlit zajímavý film a nemusí to nutně dopadnout jako teď, kdy si Chris Weitz přečetl knihu a rozhodl se, že si z toho udělá srandu.

mooning_10 mooning_11

Závěr: Ukrutně dlouhé a nudné 130 minut trvající instruktážní video pro latentní sexuální maniaky. Neutrácejte za kino, je to drahé a doba je zlá.

Slovo šefredkatora: My všichni máme filmové umění moc rádi. Máme rádi i filmovou zábavu, ale je nutno zcela racionálně bez jakékoliv hysterie přijmout fakt, že druhý díl Stmívání není dobrým filmem a že sérii výměna na režisérské stoličce ničemu nepomohla. Chris Weitz dokazuje, že je zoufalým člověkem bez invence a snahy autorsky sérii Stmívání obohatit. Doslovný přepis knihy na plátno totiž ve většině případu nefunguje. Romantika nevzbuzuje vůbec žádné emoce, ale krutý posměch, což si jako milovník romantiky troufám říct a doporučit raději Zakletého v čase. O hereckých výkonech také nelze hovořit – buď se všichni tváří jako postižení krutou střevní virózou nebo spoléhají na hru svalů. Přitom před rokem bylo budování románku a lásky mezi Edwardem a Bellou ve své naivitě docela dobrým pokoukáním. Chtějte od filmu víc a ne jen pohyblivé ilustrace knihy. – af-

(1.5/10)

Kristýna Lexová
Latest posts by Kristýna Lexová (see all)