Ctihodný občan

19.11.2009 at 14:12  •  Posted in Recenze by

Býval ctihodným občanem, ale spáchal ten nejhorší hřích. Byl ve špatný moment na špatném místě. Snažili se ho zabít, místo toho zabili ženu a dceru, které miloval. Po propuštění vraha nyní projíždí krajinou. Psanec, který loví psance. Lovec lidí. Odpadlík. Nebo tak nějak.

Je to tak, Clyde Shelton (Gerard Butler) nebyl vždy zahořklým zabijákem. Měl i rodinu. Jenže o tu ho připravil párek krutých zlodějů. A aby toho nebylo málo, jeho právník Nick Rice (Jamie Foxx) ještě zařídí, že jeden z vrahů, ten hlavní, jde do vězení jen na pár let. To Clydovi nestačí. Po jeho propuštění začne jednat. Postupně zabije vraha, jeho obhájce… Ale co bude dál? Když ho zavřou do vězení, jak je možné, že jeho krvavá pomsta pokračuje?

ctihodny_2 ctihodny_3

Už na první pohled si Ctihodný občan nehraje na něco světoborného či inovativního. Čeká vás poctivý akčňák, který využívá všech pro něj typických prvků, aby vás udržel v sedadle napjaté a soustředěné jako školáky před písemkou. Problémem je, že v žánru „akční/thriller“ bylo vyčerpána sekce téma natolik, že byste museli být scenáristickým bohem, aby vás napadlo něco nového. I tento příběh odsýpá trochu schematicky. Bohužel je od začátku jasné, kdo to vlastně schytá a kdo to přežije. Velkým kladem jsou ovšem filmařské hříčky, jež autoři použili.

ctihodny_4 ctihodny_5

Režisér spolu se scenáristou umí odhalit momenty, které by mohly být předvídatelné, nezajímavé, kýčovité. Přesto dokážou diváka natolik vtáhnout do děje, že si říká „jo, teď se stane to a to, ale já se neleknu…“ Ale lekne se. Autoři umí pracovat s vizuálními triky, výbuchy a akčními scénami tak zručně, že jim nějakou tu schematičnost v závěru prominete. Navíc všechny vždycky bavilo zpětné odhalování postupů a kroků zlosyna, kdy tušíte, že něco udělal, ale mermomocí chcete přijít na to, o co vlastně šlo. Podobně jako v Sedm, když už chytí záporáka, ale on má na oba policisty přichystané ještě „překvápko“.

ctihodny_6 ctihodny_7

Čímž nechci nijak Ctihodného občana přirovnávat k božskému snímku Sedm. V tomto případě se nejedná o žádné veledílo, o kterém by jednou mluvily děti našich dětí, jisté kvality mu ale upřít nemůžeme. Výbornou práci zde odvedl jeden z ústředních herců, a to Gerard Butler. Ať už jste si ho zaškatulkovali jako řvoucího Leonidase (300: Bitva u Thermopyl) nebo nešťastného romantika (letošní Chceš mě, chci tě), určitě vás překvapí svým talentem ztvárnit i zahořklého záporáka. I když, záporáka… Dalším plusem je, že během filmu nevypluje úplně na povrch, kdo z těch dvou je vlastně hodný a kdo zlý. Každý má své důvody, každý svůj systém a ani jeden se vám nebude líbit „bez výhrad“. Jeden z nich je krvelačný vrah, druhý ambiciózní hajzlík. Jde jen o to, jaké jsou vaše zásady.

Myslím si ale, že ve většině případů bude tím „nej“ pro diváka zarmoucený otec a manžel Clyde. Sice se postupně vyjeví jako maniak, ovšem prudce inteligentní maniak, kterému to navíc pekelně sluší (ano, ideální film pro páry – On si užije akční jízdu a Ona sexy Butlera). Díky tomu, že budete ovšem fandit Clydeovi, dostanete sami po skončení filmu chuť vraždit. Je to asi jako kdyby Michael Scofield (Útěk z vězení) dostal lopatou po palici od toho nejblbějšího poldy. Něco podobného se totiž odehraje i zde.

ctihodny_8 ctihodny_9

Jako celek si ale Ctihodného občana užijete. Kameraman si se spoustou záběrů vyhrál – výbuchy jsou rozklepané, „lekačky“ naopak neuvěřitelně syrové, až chladné. A vzhledem k pohodlné stopáži 108 minut ani nemůže dojít na moment, kdy byste se začali nudit. Akční pop kornová zábava měsíce (ne, prosím, vážně nechoďte na 2012, je to čiré zlo).

(7.5/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)