V oku tornáda – kdyby hloupost nadnášela

0
12.8.2014 at 21:59  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Když je v hlavní roli počasí, buď jde o televizní zpravodajství, nebo hollywoodskou přehlídku digitálních triků. 

 

Řádný fukar je jedinou jistotou filmu, který slibuje vyhládlým fanouškům devadesátkového Twistera,
že s rozmary počasí může být na velkém plátně stále dost velká zábava i v roce 2014. V době,
kdy možnosti trikové kakofonie ještě tahaly kačera, to mohla být událost. Avšak v časech,
kdy bezmála každý víkend od května do srpna vypouští všechna hollywoodská studia
jako splašené býky své výstavní blockbusterové lapače peněz, je film bezvýhradně
postavený na tom, že moc fouká a pár lidí z toho má vítr,
dobrovolně uvázanou smyčkou.

INTO THE STORM

V oku tornáda se nás pokouší vcucnout do své pochybné příběhové výztuže, která s sebou lomcuje
ze strany na stranu, i když na nebi vládne sluníčko a větry utichly. Jedná se o příznak toho,
že navzdory své vizuální velikosti se potýkáme s malou produkci na úrovni vražedných
hororů, odkud si nesou své CV režisér Steven Quale (Nezvratný osud 5) a scenárista
John Swetnam (Evidence). Vyobrazení americké společnosti je buď geniální,
nebo povrchní a zkratkovité, protože osazenstvo městečka Silverton i tým
lovců bouřek tvoří osoby, které evokují mentální úroveň ideálních
příjemců tohoto braku. Jsou hloupí, buranští a klišovití. Buď
se tu někdo snaží o typicky mediální obraz Američanů,
který se jako memy šíří mezi evropskými
internetovými uživateli, a nebo je
opravdu tamní situace velmi
špatná. Každopádně těžko
si postavy filmu budou
rozumět s kýmkoliv
přemýšlivějším.

UNTITLED TORNADO PROJECT

Nešťastnou souvislostí, která odkrývá tuto psychologickou rozbahněnost,
je rozhodnutí kamuflovat snímek jako found footage, ačkoliv je
tento koncept lajdácky porušován. Většina postav tak
pořizuje záznam dění, a jak je obvyklé, všichni dál
drží kamery pevně v rukou, i když jim
megatornádo o rychlosti pětiset
kilometrů v hodině buší
na kufr auta. Obsah toho,
co zaznamenávají, je
kompletně nezajímavý
tehdy, když se čočka
kamery nekoncentruje
na vichrem rozervané
budovy. Místo show
nás otravují mlhou
z planého řečnění,
které má skrývat,
že příběh nikdo
nevymýšlel. Nej-
vyšším proviněním
metody found footage
(kromě doplňování
o externí kamerové
zdroje, aby se neřeklo),
je zpočátku hojná
neochota ukázat
nám ničení
v plném,
širokoúhlém
pohledu
z celku.

v_oku_tornada_4

Kvůli tomu zanechává snímek dojem, že se potýkal s omezeným rozpočtem
(pravda, na počítače šlo padesát milionů dolarů, na (jakože)herce zbyly
nějaké drobné), jako by šlo o jednu z produkcí studia Asylum, které
se přiživuje na komerčních hitech v podfinancovaných, ultimátně
špatných snímcích s lehce pozměněným názvem. Jako by šlo
jenom o předvoj filmu Sharknado 2, které mělo nedávno
premiéru na televizní stanici Syfy a v němž větrné víry
uzavřely pakt se žraloky za účelem přiznaně pokleslé
podívané. Triky V oku tornáda nejsou kdovíjak
ohromující, dosahují průměrných standardů,
a některé výjevy jsou dokonce efektní,
nicméně největší potíž u nich je,
že jejich umělost je neustále
přítomná v podvědomí.
Ani na chvíli nemohou
vykalkulované momenty
napodobit grandiózní
velikost i obyčejné,
byť výživné české
bouřky s hutnými
temně modrými mraky,
křižujícími se blesky,
jejichž údery zní
jako kroky obrů
a jejichž
elektrizující
nenažranost
je vábivá i děsivá.
V sálech s Dolby Atmos
vichr pěkně hučí,
ale neustále
je přebíjen
řvavou hudbou,
řvavými dialogy.
Zážitek z mocného
přírodního jevu
je tak neustále
oklešťován
a kastrován.

v_oku_tornada_5

Dojem z herců se zlepší, když si v polovině stopáže uvědomíte, že otcem chlapce,
za jehož záchranou zpod průmyslového areálu se jede, je Thórin Pavéza.
Dosud aspirant na nejvíc nesympatickou postavu získá
(sic) ošlehané sympatie, protože věříte, že tam někde
za kopci na něj čeká trpasličí družina, s níž
v prosinci završí trilogii Hobit. Zde se
však Richard Armitage v úloze
administrativce ze školního
byrokratického aparátu,
který se náhle musí
změnit v akčního otce,
míjí s posláním
a pravděpodobně
z něj středozemský
pobyt příští hvězdu
kinosálů neudělá.
To nicméně platí
i pro doktorku
z Prison Break
nebo kameramana
z iCarly.

BLACK SKY

Kansaský hurikán jednoduše pobral ze všech koutů něco a věřil,
že ho přitom budou sledovat jenom podobně zaostalí
lovci příznivců na YouTube, jaké tu ze srandy
nechává přežívat. Paradoxně právě
na videoportálu lze dohledat
mnohem poutavější záznamy
nelítostného počasí –
skutečný amatérský záznam
a skutečnou zlobu přírody.

P.S. Není nad to mít dodávku vybavenou technologií na sledování počasí, aby její uživatelé zásadní informace stejně získávali z televize.

P.S.2 Není nad to plýtvat při telefonním hovoru zbytečnými slovy, místo jednoznačného výkřiku: TORNÁDO!!!

(2/10)

 

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Into the Storm

Režie: Steven Quale, Scénář: Simon Beaufoy, John Swetnam

Hrají: Richard Armitage, Sarah Wayne Callies, Jeremy Sumpter

Žánr: akční, Země původu: USA, Stopáž: 90 minut

Premiéra: 7. srpen 2014

v_oku_tornada

Přečteno: 819x

Adam Fiala

Šéfredaktor Moviescreenu od roku 2005, vystudoval žurnalistiku a mediální studia na FSV UK. Preferuje tvorbu Tima Burtona, Alfonse Cuaróna, Guillerma del Tora, Darrena Aronofského, série Star Wars, X-Men, Harry Potter a Pán prstenů.
Adam Fiala

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
Echo – krize na ulici

Dramatický snímek o tragickém telefonátu vítězí emocionálně hlubším a scenáristicky výživnějším rozuzlením.  ritský režisér Lewis Arnold za posledních pět let asistoval...

Zavřít