V srdci moře – monstrum vyplouvá z hlubin

4.12.2015 at 10:41  •  Posted in Recenze by

I kvůli Oscarům se premiéra filmu posunula o mnoho měsíců a na sklonku roku máme konečně možnost se ponořit do hlubin Tichého oceánu.

„Představte si, že někdo v Pensylvánii vrtal do země a objevil olej. Umíte si to představit? Olej ze země?“ Jedna ze závěrečných vět neukončuje jen film, ale celou historickou kapitolu. Kapitolu velrybářů, kteří v honbě za drahocenným velrybím olejem nasazovali denně krk v boji na život a na smrt s největšími bytostmi planety. Jedno z nejnebezpečnějších povolání všech dob, na které se nyní lidstvo kouká skrz prsty, zrodilo mnoho hrdinů. O těch ale tento příběh není. Z hlubin moře vyplulo v 19. století něco, co se nedá ulovit. Už vůbec ne zabít. A ani před tím utéct.

Alabastrové monstrum

Vyprávění inspirované skutečnou událostí začíná na prahu malého domku v Nové Anglii. Owen Chase, thorský kladivoun Chris Hemsworth, právě s nevolí přijímá funkci prvního důstojníka na opravené lodi Essex. Neskrývá svůj vztek, neboť je pod jeho čest ostříleného námořníka poslouchat nezkušeného kapitána Pollarda (Benjamin Walker). Se slibem kapitánského postu v příští výpravě odplouvá ublížený Chase, Pollard a zbytek posádky včetně prvního důstojníka Joye (Cillian Murphy) vstříc neznámu. Nikdo ještě netuší, že jejich tragická cesta vejde do dějin a většina své blízké již nikdy nespatří. Touha poznat nepoznatelné je nyní to jediné, co bychom našli v mysli odplouvajících námořníků.

sea3

Příběh o lidské pošetilosti začíná rozhovorem se španělským námořníkem, který posádku Essexu varuje před bílým ďáblem. Ctižádost a chtíč přesto zavedou osudnou výpravu do vod, kam by se normální smrtelník neměl opovážit. Jak již trailer napovídá, po teroru na hladině Tichého oceánu jsou trosečníci vláčeni neznámo kam s naprostým minimem zásob. Film je tak uzlem mnoha dějových linek, které bychom mohli samostatně rozplést. Osud zhrzeného Owena, tragický příběh posádky, boj velrybářů s kytovci i dopady kapitalismu na společnost. Nejvýrazněji ovšem přetrvává linie o vůli žít a čeho všeho je člověk schopen v zájmu vlastního přežití.

Utáhnout opasky

Někteří herci museli kvůli roli zhubnout desítky kilo, a přestože to takovému Mechanikovi Christianu Baleovi může připadat úsměvné, i fešáček Chris Hemsworth se zařazuje do skupiny, která neváhá kvůli filmu podstoupit drastickou tělesnou transformaci. Natáčení tedy pro aktéry nebylo jedno z nejpříjemnějších i z toho důvodu, že museli být kvůli sesuvům půdy na Kanárských ostrovech evakuováni. I přes důležitou roli lidských účastníků tentokrát připadá silný celkový dojem na dílnu speciálních efektů.

sea1

Za dynamické hudby španělského skladatele Roque Bañose se hladina oceánu při bouřích stává vodním peklem a režiséru Ronu Howardovi se tak opět povedlo něco zarážejícího. Předloňské Rivaly natočil tak, aby se dostaly pod kůži i divákům, kteří závodům Formule neholdují, a přesně to samé se děje i V srdci moře. Do tragického osudu námořníků je člověk vržen po hlavě a nevyhnutelně musí s mořskými vlky soucítit, přestože se o námořnictví v životě nezajímal a přiklání se k většinovému názoru „velrybáři jsou zlí, chudáci velrybky“. Vzbudit ve zhýčkaných recipientech empatii je v současnosti čím dál složitější a vydařený pokus si vždy zaslouží uznalé námořnické zamručení.

V srdci moře rozhodně není strhujícím dramatem, které automaticky pošle do kolen. Při dvouhodinové stopáži si ale i při retrospektivním podání udržuje napětí a při nevyšponovaných očekáváních ani neurazí, ani nepopudí. Leda humanisty, ekoaktivisty a fanynky Hemsworthovy vypracované figury. Pokud se ani do jedné ze skupin neřadíte, pak s vřelým doporučením: napnout plachty!

(8/10)

Originální název: In The Heart Of The Sea

Režie: Ron Howard, Scénář: Charles Leavitt