Velká čínská zeď – o západní chamtivosti a čínské ctnosti

0
12.1.2017 at 18:36  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Fantasy velkofilm, nebo oslava Číny? Režisér Hrdiny tentokrát bez poezie a dvojnásob digitálně.

 

    Snímek Velká čínská zeď je divný projekt, který sice nevstoupí do dějin filmu z hlediska svého obsahu, ale spíš jako jeden z prvních velkých příznaků propojování Hollywoodu a Číny na poli kinematografie. Asijská velmoc totiž v oblasti kinematografie poslední roky roste a možná nejsme daleko od toho, aby se z ní stala filmová země číslo jedna. Ostatně už loni dokázali čínští diváci protlačit téměř sami tamní verzi pohádky o mořské víle s půlmiliardovými tržbami na dvanáctou příčku globálně nejvýdělečnějších filmů.

   Velká čínská zeď by byla standardním blockbusterovým počinem, kdyby ji ale nerežíroval Zhang Yimou, jehož nejslavnější filmy představují to nejskvostnější z čínských bojových filmů, jelikož umně kombinují akci s poetikou v exotickém balíčku, a kdyby tak okatě nedělala z představitelů západní civilizace nečestné chamtivce, zatímco čínští vojevůdci a jejich armády ctnostně brání celý svět před zkázou.

The Great Wall

   V ten moment je jasné, že se sice v projektu angažují přední hollywoodské studio a tváří filmu je Matt Damon, ale počítá se spíš s čínským publikem, které uštěpačné kopnutí do neschopného Západu jistě ocení. Zvlášť když Damonova postava získá ve společnosti vytříbených čínských srdcí možnost nápravy, zřekne se prázdného života a nalezne smysluplnou cestu. Lze to brát i jako archetypální proměnu určitého vykoupení, ale ve společenském kontextu to vypadá zvláštně. A je rozhodně vtipné, že původně byl casting kritizován za takzvaný whitewashing.

   Aby ale bylo rovnováze učiněno přece jenom zadost, byť to není tak explicitní jako výše nastíněná zápletka, čínská strana zase doplácí na svou zpupnost. Stane se tak ve chvíli, kdy důvěřuje své magelomanii v podobě velké zdi, která vše nezachrání, a kdy ji zaslepí víra ve vítězství, takže si do svého hlavního města přiveze chyceného nepřítele, který může přinést zkázu.

 

Videoherní boj s mimozemšťany

   I když pro Zhanga není práce v čínském prostředí s americkým hercem nic nového, vyzkoušel si to už s Květy války (2011), kde režíroval Christiana “Batmana” Balea, tentokrát se potýká se scénářem, který je dílem hollywoodských scenáristů, takže je na něm patrná generická podoba spektáklu o tom, jak se lidstvo zase jednou brání mimozemské invazi. Byť by od toho člověk čekal spíš kombinace historického a fantasy filmu, v jádru jde skutečně skoro o sci-fi.

   Problémem je, že nepřítele představuje horda uniformních digitálních monster, s níž se bojuje téměř videoherní logikou. Na druhou stranu tak ale film (byť není ani moc dlouhý) nemá čas začít nudit, protože dokáže strukturovat bojové sekvence tak, aby vždy přicházel s něčím novým a s různými metodami boje. Začíná se tak téměř archaicky s luky a šípy a katapulty a končí se u rotujících ostří a výbušnin. Nabízí se však otázka, jestli by si armáda neušetřila práci, kdyby proti nepřátelské armádě rovnou použila to nejlepší, i když by to pak byl film hodně krátký.

velka_cinska_zed_3

   Nicméně v příběhu jsou i hloupější věci než tahle vojenská strategie podléhající filmové logice. Třeba ten moment, kdy potřebujete hlavní postavy, které mají jít do vězení, zapojit do boje, ale jste líní vymýšlet nějaký logický důvod, tak se zkrátka nedaří najít klíč od cely, tudíž nezbývá, než je vzít na hradby.

   Horkotěžko se navíc ve filmu hledá něco z režisérovy poetiky, která byla přítomná v Hrdinovi (2002), Klanu létajících dýk (2004) i Kletbě zlatého květu (2006). Jediné, co z ní zbylo, je svébytný přístup k barvám, který člení čínskou armádu na pět složek, a odvážný způsob boje, který například spočívá v střemhlavém skoku ze zdi, zapíchnutí digimonstra a díky připevnění skokana na nějakém laně návrat zpátky nahoru. Zcela určitě to ozvláštňuje standardní vzezření předražených velkofilmů, ale úplně to nestačí. S barvou přitom pracoval působivěji třeba i Guillermo del Toro v Pacific Rimu (2013), který byl asijskému publiku také nakloněn.

velka_cinska_zed_4

    Vizuálně si Zhang dovedl pohlídat, aby i digitální zvěrstva vypadala dobře, přehledně a bavila, ale nezachrání chudý scénář, v němž nedotažené postavy a příběhová lenost možná působí víc škody než vyzdvihování Číny. Na druhou stranu, na té chamtivosti něco bude – například ve vztahu Česka s Čínou se nemluví skoro o ničem jiném než o čínských penězích. V konečném součtu jenom další blockbuster, v jehož velikosti se osoba autora ztrácí.

(5/10)

Foto: CinemArt

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: The Great Wall

Režie: Zhang Yimou; Scénář: Doug Miro, Carlo Bernard, Tony Gilroy

Hrají: Matt Damon, Pedro Pascal, Willem Dafoe, Tian Jing, Andy Lau

Žánr: akční/dobrodružný/fantasy; Země původu: Čína/USA; Stopáž: 104 minut

Premiéra: 5. ledna 2017

velka_cinska_zed_plakat

Přečteno: 248x

Adam Fiala

Šéfredaktor Moviescreenu od roku 2005, vystudoval žurnalistiku a mediální studia na FSV UK. Preferuje tvorbu Tima Burtona, Alfonse Cuaróna, Guillerma del Tora, Darrena Aronofského, série Star Wars, X-Men, Harry Potter a Pán prstenů.
Adam Fiala

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
Výsledky 74. Zlatých glóbů – party pro ublížené

Lehká zábava, nebo nekompromisní politický statement proti Trumpově Americe?    Na udílení 74. Zlatých glóbů pro filmovou a televizní tvorbu...

Zavřít