Vem si mou duši – na mozek zapomeň

2.4.2011 at 21:34  •  Posted in Recenze by

Titulek filmu není nabídkou, je to žádostivá prosba, protože nic než poníženě pokleknout a věřit v divákovu velkodušnost mu nezbývá. Tenhle horor pozřel sám sebe dřív, než mohl někomu ublížit.

Před šestnácti lety zemřel Rozparovač. To říká jedna verze legendy, podle druhé přežil a skrývá se. Než zmizel, zabil řadu lidí včetně své manželky. Málem zabil i svou malou dceru a dítě, které přicházelo na svět, ale včasný zásah policie situaci zvrátil. Důležité je, že když zmizel, narodilo se celkem sedm dětí a teď, v den kdy všichni slaví šestnácté narozeniny, se vrací. Buga trápí noční můry, trpí zvláštními psychickými poruchami a ve škole snáší spolu se svými nejbližšími kamarády nadvládu Fang a jejího dívčího gangu. Rozparovač má v plánu zabít všech sedm dětí, vzít si jejich duše a posilnit se. Jestli je to jenom báchorka, nebo pravda? Jestli se skutečně vrátil, nebo vraždí někdo nový, to zůstává otázkou až do trpkého konce.

dusi_2 dusi_3

Wes Craven nám ve velmi blízké době doručí již další pokračování hororové série Vřískot, tentokrát s číslovkou čtyři, a známé postavy se vrátí po dlouhých jedenácti letech, kdy tleli ve svém celuloidovém hrobě. Vzkříšení, zvlášť prováděné Wesem Cravenem, nemusí být tou nejlepší životní volbou, protože spíš než jako vitální a energií nabitý biják můžete skončit jako podivná frankensteinovská potvora. Důkazem, jakých zrůdností je Craven schopen, nalezneme v kinech už nyní. Za názvem Vem si mou duši by se mohl nalézat jakýkoli žánr, ale bohužel je to jen prachbídná teenagerská vyvražďovačka, která je – teď pozor, bude to napínavé – ve 3D. Ohromeni? Asi ne. Znuděni? Ano. Přesto Vem si mou duši představuje zvláštní unikum – jeden z mála hororů, kde si od první chvíle začnete vybírat kandidáty, které byste za jejich mimoňské chování předhodili vraždícímu šílenci.

dusi_4 dusi_5

Když pominu, že hapruje atmosféra, kardinální lapsus nastal v oblasti herectví a postav. Těžko hodnotit, jací jsou lidé typu Max Thieriot, John Magaro nebo Zena Grey herci. Nikdy jsem o nich neslyšel, a když si v branži už neškrtnou, vadit to bude jedině jejich ambiciózním rodičům. Zajímavou tváří by byl Denzel Whitaker, kdyby to byl potomek velkého herce Foresta Whitakera, jenomže není. Co mladí herci předvádí v tomto filmu, se stane legendární, a kdyby film úplně nezapadl, určitě by řada scén kolovala po internetu podobně jako šílené výkony Nicolase Cage. Je směšné sledovat hodinu a půl postavy, které se tváří jako obyčejní středoškolští studenti, ale někdo se nám snaží zatajit, že všichni prošli lobotomií. Hrají si na rádoby školské drama, ale dohání typizaci postav za jakoukoli myslitelnou hranici a bláznivé hysterické výlevy jsem pouhými vrcholy na střechách tohoto ústavu pro choromyslné. Těžko se vybírá favorit mezi školní mrchou a orálním sexem posedlým namachrovancem.

dusi_6 dusi_7

Vedle sedmičky potenciálních obětí tu stojí i samotná postava vraha přezdívaná Rozparovač, která spíš než dravého kondora, chystajícího se zaútočit a pozřít svou oběť, připomíná dlouho nemytého a neupraveného bezdomovce, kterého popadl šílený amok z toho, že někdo vejde do podezřele strašidelné místnosti vedle ještě strašidelnějšího a opuštěnějšího bazénu, kam se oběť chodí neustále modlit k Bohu. Kupodivu ale důvod, proč je většina postav na zabití, nespočívá v tom, že by své smrti běžely vstříc a ještě vrahovi názorně ukazovaly, kam je má bodnout. To ale nezabrání tomu, aby se celou dobu vše připravovalo na šokující finále, v němž se dozvíme pravdu. Jedna z možností se uskuteční, ale moc diváka neuspokojí. Už proto, že je podána tak zašmodrchaně, že ji lze snadno přehlédnout, a zbytek pak zanechává otázky, proč jsme museli sledovat psychickou labilitu všech ostatních.

dusi_8 dusi_9