Vicky Christina Barcelona

21.10.2008 at 18:55  •  Posted in Recenze by

Myslíte, že v Barceloně stojí ta slavná Gaudího katedrála? No, po návštěvě Woodyho Allena v tomto městě už bych si tím zdaleka nebyla tak jistá.

Vicky a Cristina jsou nejlepší kamarádky. Že tohle slýcháváte v každé dívčí teenage komedii? Tak to ale není všechno. Vicky a Cristina se rozhodnou strávit léto v Barceloně. Čerstvě zasnoubená Vicky (Rebecca Hall) je konzervativní studentka, která dokončuje práci o katalánské kultuře, zatímco svobodomyslná Cristina (Scarlett Johannsson) spíše plánuje vyspat se s velkou spoustou lidí. Záhy po příjezdu do katalánské metropole se Vicky a Cristina seznámí s atraktivním malířem Juanem Antoniem, který je pozve na víkend v letovisku Oviedo a který spí se vším, co se hýbe. Cristina je pochopitelně nadšená, ale nakonec přesvědčí i skeptickou Vicky a obě odletí s Juanem Antoniem na víkendový výlet, který nastartuje celou řadu událostí. Cristina už s Juanem Antoniem zůstane, zatímco Vicky se s ne zas tak úplně čistým svědomím vrátí ke svému snoubenci Dougovi. Vše se zdá být na čas v pořádku, ale to by nesměla na scénu přijít Juanova bývalá manželka Marie Elena (Penelope Cruz), která se ho už jednou pokusila zabít. Kam bude směřovat milenecký mnohoúhelník, do kterého se Vicky, Doug, Cristina, Juan, Marie Elena a jistě i další zapletou? Věřte, že vzhledem k tomu, že toto milostné rošambó má pod palcem Woody Allen, prožijete v Barceloně ještě mnoho bezesných nocí.

vc_barcelona_2 vc_barcelona_3

Woodymu se v posledních letech celkem daří. Po několika nepříliš kvalitních kouscích zaznamenal úspěch s filmy Match Point a Sólokapr, který mají jeden velký společný jmenovatel, a tím je Allenova půvabná múza s dikcí čtyřicetiletého chlapa Scarlett Johansson. Ani v tomto snímku tedy nemohla chybět a je nutno uznat, že její přirozený herecký projev má něco do sebe. Protihráčkou jí je Rebecca Hall v roli poněkud zapšklé Vicky, která si sice získá vaše sympatie až po půl hodině, avšak ty budou přetrvávat až do konce. Leckterá žena se v ní najde a její evropská proměna je až magická. Je vidět, že Barcelona dělá s lidmi divy, a proto se objevuje v názvu jako třetí „postava“. Toto atraktivní prostředí dává vyniknout rozdílům mezi náturou Američanů a Evropanů, golfové hřiště proti pobřeží, svázanost versus svoboda. Zástupcem z té druhé kategorie dovedeným až do extrému je Penelope Cruz a její Marie Elena. Z protivné vyumělkované hispánky, jak ji známe jednak z filmů a jednak z jejího veřejného vystupování, se proměnila v divokou maniodepresivní malířku, která dělá svému bývalému manželovi ze života peklo na zemi a zkrotne až pod rukou nic netušící Cristiny. Všechny hrdinky navzájem spojuje Javier Bardem, který si už konečně pořídil lepší účes, a nic mu nesedne lépe, než role svérázného španělského malíře, který ví, jak zacházet s ženami. A divačky budou nadšené od první chvíle, co ho uvidí. Je to takový Sex ve městě pro pokročilé.

vc_barcelona_4 vc_barcelona_5

Allen se opět dotýká problematiky mezilidských vztahů, ovšem jak jinak než vtipnou formou. Vicky Cristina Barcelona nabízí spoustu situačních fórků vycházejících především z absurdnosti situací. I když je film zahalen v moderním hávu, pořád je to ten Allen, jehož chorobnou mysl jsme obdivovali už v Annie Hallové. Režisér vzájemně prolíná příběhy všech postav a někdy pochopitelně i postavy samotné, protože o sex tu skutečně není nouze. Avšak erotické scény jsou vizuálně velmi sporé a dávají spíše tušit onu vášeň, která prostupuje celým filmem.

vc_barcelona_6 vc_barcelona_7

Woody Allen vytvořil další noblesní kousek své kinematografie, který nadchne jak fanoušky, tak ty, kteří o tomto výjimečném tvůrci nic moc nevědí. Dává nám tak vzpomenout na letní dobrodružství, která často převrátí nejeden život vzhůru nohama. A možná proto přichází film na podzim, snad abychom kotrmelce ze svých životů nevyháněli ani v tomto poněkud pošmourném období. Vždycky je totiž správná chvíle na něco, co vůbec nemá smysl.

Závěr: Podivínský režisér přenesl svou absurdní duši do Barcelony, aby vyzkoušel, jestli dokáže natočit konvenční film, kterého si nikdo nevšimne. No, nefungovalo to.

(9/10)

Kristýna Lexová