X-Men Origins: Wolverine

5.5.2009 at 18:39  •  Posted in Recenze by

A je to tu zpět! Svalnatý Hugh Jackman s párem adamantiových drápů a nějakými těmi mutanty. SNIKT!!

Dlouho očekávaný prequel k trilogii „X-Men“ s podtitulem Wolverine konečně dorazil do kin. Sály se kupodivu plní nejen komiksovými fanoušky (kam patřím já), ale také něžným pohlavím, které vyžaduje do půl těla svlečené herce (opět já). Tímto zajímavým mixem se začínajícímu režiséru Gavinu Hoodovi podařilo nalákat snad všechny možné divácké kategorie. Jediní zklamaní už snad mohou být sveřepí intelektuálové. Ti, kteří doufali v psychologické drama, jež se bude ve Wolverinově minulosti jen tak plácat, s tímto filmem pohoří. Důraz je tu kladen na akci, klišé a občasné drsné pohledy do kamery. A to jsou základy, na kterých se dá stavět.

wolverine_2 wolverine_3

Existují různé typy marvelovských komiksů. Některé jsou temnější a zaobírají se až filosofickými tématy (Dark Tower podle předlohy Stephena Kinga), jiné jsou naopak nacpány jen a jen akcí (Avengers). Těžko rozhodnout, kam se řadí samotný Wolverine. Gavin Hood se zaměřil na starší díly komiksů a natočil film plný výbuchů a soubojů na život a na smrt. Ústředním tématem je rozporuplný vztah Wolverina (Hugh Jackman) a jeho bratra Sabertoothe (Liev Scheiber). Tito dva páni herci se spolu setkali již ve snímku „Kate a Leopold“, ovšem od té doby uběhl nějaký ten čas a především druhý jmenovaný prodělal velkou změnu. Není jasné, zdali Sabertooth zastupuje v tomto filmu roli záporáka, ovšem charismatem nešetří – jím a svou nevyrovnanou povahou vás dostane natolik, že si možná narychlo skočíte do kina na další jeho výkon v „Odporu“. Tuto dvojici doplňuje ještě sexy Ryan Reynolds v roli Deadpoola, parťáka, ale stejně tak nepřítele obou bratrů.

wolverine_4 wolverine_5

Příběh na první pohled působí příliš schematicky. Všichni tři patří do tak zvaného týmu „Alpha Flight“, složeného z nejschopnějších mutantů. Plní různé úkoly typu „zabijeme tohohle a pak se mrknem po tamtom“, jenže Wolverinovi to celé vraždění už leze krkem, a tak odejde. Časem si ho ale staří známí stejně najdou – a Sabertooth zabije jeho přítelkyni. Kdo zná Wolverina, tuší, že ten si to jen tak nenechá líbit. Svolí, aby mu byl do těla implantován nejtvrdší kov na světě, adamantium. Proběhne se nahatý kolem vodopádů (tuto scénu rozhodně doporučuji) a vydá se na cestu pomsty. Kde mimo jiné potká spoustu fandům známých mutantů – Cyclopse, White Queen, Bloba a hlavně donedávna opomíjeného Gambita. Jízda může začít!

wolverine_6 wolverine_7

A v tom leží jádro rosomáka (och, jaký to vtípek se mi povedl). Někteří lidé prostě nesnesou tu obrovskou dávku klišé a kýčovitých scének. Já jsem si užívala, když si Wolverine drandil na motorce v přiléhavé kožené bundě. Jenomže uznávám, že některé scény už byly prostě moc. Nádech komiksovosti je jedna věc (velice příjemná věc!), ale omylem spáchané scénáristické chybky věc druhá. Důležité pro vaši zábavu je, zdali jste vyrostli na osmdesátkových akčních filmech s Arnoldem Schwartzeneggerem. Přirovnání k nim je zcela pochopitelné – v obou je svalnatý hrdina, který se nebojí ničeho a nic mu ani neublíží (i když u Wolverina to máme aspoň opodstatněné). Hugh Jackman je svůj a vrhá ty nejdrsnější pohledy desetiletí. Místo aby po vzoru McClanea zlikvidoval vrtulník automobilem, zničí ho svým vlastním tělem. A to chce dávku odvahy.

wolverine_8 wolverine_9

Jistě že mohl tento film dopadnout lépe. Mohl být i trochu přístupnější pro nefandy x-menovských komiksů. Jenže to bychom pak zhlédli další filmeček ve stylu „jsem psychologicky zdeptaný a vy si poslechněte můj životní příběh“. Místo toho tu máme akční pecku roku. Leda že by se McClane skutečně naštval a dal si ještě pátou Past.

(8/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)