Ohlédnutí se za Tonym „Top Gun“ Scottem

23.8.2012 at 18:09  •  Posted in Svět filmu by

Bez rudé čapky a zběsile akčního stylu ani ránu. Režisér Tony Scott zemřel a Ridley tak přišel o dalšího bratra.

 

Tony Scott se narodil 21. června 1944 v severoanglickém North Shields jako nejmladší ze tří synů Colonela Francise Percyho Scotta a Elizabeth Scottové. V šestnácti letech se Tony poprvé objevil ve filmu, když ho do svého krátkometrážního debutu Boy and Bicycle obsadil jeho třiadvacetiletý bratr Ridley Scott. Pro Tonyho se stal jeho starší bratr vzorem a kráčel v jeho šlépějích, když studoval na škole v Grangefieldu, Umělecké fakultě ve West Hartlepoolu a Umělecké škole v Sunderlandu. Nakonec dokonce absolvoval na výbornou Královskou uměleckou školu v Londýně a hodlal se stát malířem.

Osud s ním však měl jiný záměr, a když Ridley založil produkční společnost specializovanou převážně na reklamy Ridley Scott Associates (RSA), bylo definitivně rozhodnuto, že i Tony přičichne k filmové branži. V tuto dobu však bylo ještě brzy na větší projekty a Tony se spokojil s natočením mnoha reklam pro společnost svého staršího bratra.

V roce 1975 si však našel čas a pokusil se o televizní adaptaci románu Henryho Jamese The Author of Beltraffio. Jeho prvotina sklidila poměrně pozitivní ohlasy, nicméně ve stínu faktu, že Ridley už začal s prací na Soupeřích s Harvey Keitelem a v dohledu byl i legendární Vetřelec, se jevila spíše jako zrnko písku. Tonyho psychice příliš nepomohla ani smrt jeho bratra Franka, který zemřel na rakovinu kůže pár let poté.

Nezmar Tony

Přes všechny překážky, které mu osud stavěl pod nohy, se neúnavný Tony Scott dokázal vždy přenést a odměna byla více než sladká. Podle legendy popíchl svého mladšího bratra k filmování i Ridley, který využil Tonyho slabosti pro rychlá auta a slíbil mu za spolupráci s ním Ferrari (to nakonec také skutečně dostal). Ačkoliv se dost okatě poohlížel po zfilmování Interview s upírem od spisovatelky Anny Rice, nakonec mu spadla do klína jiná upířina.

V MGM se totiž rozhodli přivést na svět příběh o egyptské upírce Miriam s názvem Hlad, jehož režii nabídli právě nadějnému Tonymu. Ten s radostí nabídku přijal a obsazení v čele s Catherine Deneuve, Susan Sarandon, Davidem Bowiem a Willemem Dafoem v epizodní roli slibovalo kvalitní podívanou. Trochu plytký scénář (James Costigan, Ivan Smith atd.) podle předlohy Whitleyho Streibera však dostal film do vod lepšího průměru.

Pro Tonyho Scotta to však byl dobrý odrazový můstek, který vystřelil jeho kariéru. Na svou velkou šanci si však musel ještě chvíli počkat, a jelikož se nabídky nehrnuly, vrátil se k natáčení reklam a videoklipů. Ačkoliv si Tony natáčení těchto kratičkých útvarů užíval, po Hladu už mu přišly zkrátka málo. Ve své práci však vytrval a byla to právě reklama, která mu změnila život…

Saab přivezl Top Gun

Naštěstí pro Tonyho Scotta byli producenti Don Simpson a Jerry Bruckheimer uchváceni jeho reklamou pro švédskou automobilku Saab, ve které nechal režisér závodit automobil Saab 900 se stíhačkou Saab 37 Viggen. Nabídli mu režii filmu právě o pilotech stíhacích letounů, který měl nést název Top Gun. Požadavky měli prosté – využít síly Hladu a dynamický styl reklamy.

Očekávání nebyla veliká a počítalo se snad jen s menším profitem. Producenti však nebyli lakomí a nabídli slušný rozpočet 15 milionů dolarů. Tony se rozhodl obsadit do hlavní role mladičkého Toma Cruise, který byl na samém počátku své kariéry a jehož předchozí filmy zaznamenaly jen minimální ohlas. Vedle něj se postavil jen o malinko úspěšnější Val Kilmer, který ve skutečnosti ve filmu ani hrát nechtěl. Nicméně uvízl v síti, kterou na něj připravilo dobře sepsanou smlouvou studio.

Snad nikdo nemohl tušit, jaké šílenství Top Gun způsobí a jistě i Kilmer byl nakonec rád, že se na něm mohl podílet. Tony Scott se projevoval během natáčení jako slušný rebel a od studia údajně dostal hned 3x oficiální výpověď, ale vzhledem k faktu, že film vydělal neuvěřitelných 354 milionů dolarů a v roce 1986 se stal s přehledem nejvýdělečnějším snímkem roku, byli producenti určitě potěšeni, že mu dali další šance. Tony Scott se tak nakonec své zlaté vstupenky do světa smetánky Hollywoodu dočkal.

…a jede se dál!

Překvapeni a zaujati komerčním úspěchem se rozhodli opět Simpson s Bruckheimerem oslovit svůj objev a nabídli mu režii pokračování úspěšné komedie Policajt v Beverly Hills s Eddie Murphym a Bridgitte Nielsen. Ačkoliv kritici příliš nadšeni nebyli, vynesl film s rozpočtem 28 milionů dolarů více než slušných 300 milionů dolarů a stal se tak pro rok 1987 opět jedním z nejvýdělečnějších. Zdálo se tedy, že se Tony Scott stává onou pověstnou husou (chcete-li slípkou), která snáší svým chlebodárcům zlatá vejce.

Dalšího zářezu se však dočkal až o tři roky později, kdy do kin vtrhl drsný thriller Pomsta, který spoléhal na herecké hvězdy Kevina Costnera a Anthony Quinna. Byť se nejednalo o úplný propadák, čekalo se rozhodně více než pouhých 16 milionů na tržbách. Reputaci si však napravil v témže roce filmem Bouřlivé dny, kdy se opět shledal s již hvězdným Tomem Cruisem. Scott však měl možnost pracovat i s Nicole Kidman či Robertem Duvallem a také tito herci napomohli k výdělku velice solidních 158 milionů dolarů.

Ač se to může zdát povrchní, Hollywood úspěch počítá právě na základě peněz, tudíž se Tony Scott opět zachránil na vrcholu. Nebýt toho, možná bychom přišli o nevšední zážitek, který přinesla drsná akční komedie plná černého humoru Poslední skaut, ve které se představilo duo Bruce Willis a člen obrovské rodiny Wayansů Damon. Klišé černoch s bělochem tu už sice dávno bylo, ale v Posledním skautovi se projevuje mírně řečeno originálně. Nejednalo se sice o nějaký velkofilm, ale velké množství nezapomenutelných hlášek a přímočará akce á la Smrtonosná zbraň udělalo z filmu kult.

Scénář od Quentina Tarantina za trest?

Málokterý film je opředen tak rozporuplnými dojmy jako Pravdivá romance (1993). Scénář pro ni vytvořil Quentin Tarantino a Roger Avary, nicméně neměli dostatek finančních prostředků, aby film natočili, tudíž se jej rozhodli prodat Tony Scottovi, ve kterého měli důvěru. Režisér si scénář přečetl a rozhodl se do něj zasahovat jen minimálně, až tak z něj byl nadšený. Vejít se však musel do 13 milionů dolarů, což se povedlo pravděpodobně jen o malý kousíček. Na place se totiž objevili hvězdy jako Christian Slater, Patricia Arquette, Dennis Hopper, Val Kilmer, Gary Oldman či Brad Pitt. Přes kvalitní scénář a hereckou extratřídu však snímek komerčně propadl a ocitl se dokonce v mírném prodělku.

Zdálo se však, že film patrně přišel pouze ve špatnou chvíli, neboť je zpětně hodnocen velice kladně. Zklamán neúspěchem si dal Scott na čas, než začal s natáčením filmu z prostředí ponorek Krvavý příliv, který přišel do kin v roce 1995. Obdivuhodnou psychologickou hru s Denzelem Washingtonem a Genem Hackmanem potkal daleko lepší osud než o dva roky mladší film a diváci odcházeli z promítání nadšeni. Tony Scott zde pro sebe objevil dvorního herce, když v nadcházejících letech obsadil Denzela Washington ještě čtyřikrát. Jiného Afroameričana však našel pro temný thriller ze světa sportu. Po boku slavného Roberta De Nira se totiž objevil Wesley Snipes, který právě v této době prožíval vrchol kariéry. Snad nikdo nečekal, že se vše vyvine v nového Zuřícího býka, nicméně ani De Niro se Snipesem nedokázali film vytáhnout nad průměr.

Na přelom tisíciletí a dále jen s Washingtonem

V roce 1998 přivedl Tony Scott do kin konspirační thriller Nepřítel státu, v němž do hlavních rolí postavil ověřeného Gena Hackman a Willa Smithe, který se zrovna vezl na vlně úspěchu Mizerů, Dne nezávislosti a Mužů v černém. Sázka na jistotu vyšla naprosto perfektně a po slabším rozjezdu se snímek vyšplhal na první místo mezi nejlépe vydělávajícími filmy roku. Na známé tváře se Scott rozhodl spolehnout i o tři roky později, kdy si vedle sebe zahráli Robert Redford a Brad Pitt v thrilleru Spy Game. Možná až zbytečně vysoký rozpočet však způsobil, že návratnost nebyla tak vysoká, jak by se očekávalo.

Režisér byl tedy donucen k mírnému zamyšlení, které vyvrcholilo ve spolupráci s ozkoušeným Denzelem Washingtonem ve vizuálně nabušeném Muži v ohni (2004). Akční psychothriller zaznamenal mezi diváky úspěch, což rozparádilo Scotta natolik, že se hned v roce 2005 odvážil natočit film o lovkyni lidí Domino, kde si hlavní roli zahrála Keira Knightley, které zdatně sekundoval Mickey Rourke. Pro někoho se jednalo o slušnou akční podívanou, jiným zase Domino přišlo hrozně utrápené a křečovitě natočené. O rozporuplné reakce však patrně Tony Scott příliš nestál, a tak se rozhodl svůj filmařský talent definitivně spojit s Denzelem Washingtonem. Mezi lety 2006-2010 spolu natočili hned tři filmy – Déj? Vu (s Paulou Patton, Valem Kilmerem a Jamesem Caviezelem), Únos vlaku 123 (s Johnem Travoltou) a Nezastavitelný (s Chrisem Pinem a Rosarii Dawson), které měly střídavé úspěchy.

tony_scott_12 tony_scott_13

Tragický konec legendy

Přibližně o půl jedné ráno skočil muž, který byl později identifikován jako Anthony David Scott, z mostu Vincenta Thomase v San Pedru v Kalifornii. Podle svědků vůbec nezaváhal, když přelézal kovové zábradlí a následně se spustil střemhlav do vody. Vyšetřovatelé z losangeleského okresku našli v jeho autě zaparkovaném na mostu kontaktní informace a v jeho kanceláři dopis pro pozůstalé blízké. Tony Scott opustil své dva dvanáctileté syny Franka a Maxe a ženu Donnu.

Ihned poté se začalo spekulovat o důvodech, které přivedli slavného režiséra k takto tragickému rozhodnutí, nicméně žádné prozatím nejsou známy. Mnoho herců, mezi nimiž byli například Tom Cruise, Val Kilmer, Denzel Washington či Gene Hackman, vyjádřilo smutek nad odchodem bývalého kolegy, vzoru a pro mnohé i přítele. Jakmile přešel největší smutek, začal se řešit osud rozdělaných projektů. Stejně jako jeho starší bratr měl totiž Tony vždy rozdělaných hned několik snímků, které chystal představit divákům.

Na povrch vyplavala informace, že se Tony Scott chystal před svou smrtí točit pokračování legendárního Top Gunu. Potvrdil to i Tom Cruise, který pouze několik dní před nešťastnou událostí navštívil s režisérem základnu námořního letectva v Nevadě, aby provedli „předprodukční průzkum“. Film už měl dokonce i známého scenáristu (Peter Craig – scénář k filmu Město) a producenty (společnosti Jerry Bruckeimer Films a Skydance Productions). Nyní však není jasné, jestli se někdo pokusí Scotta nahradit.

Top Gun 2 však byl pouze jedním z několika projektů, které chystal režisér zfilmovat. V ohrožení se tak ocitl thriller Narco Sub (film o zdiskreditovaném námořním důstojníkovi, který je donucen převézt kokain do USA), Lucky Strike (příběh o agentovi DEA, který bojuje proti pašování a distribuci drog spojením s pašerákem za účelem dopadení drogového kartelu), Hell´s Angeles (životopisný snímek o zakladateli legendárních motorkářů), Válečníci (remake stejnojmenného filmu z roku 1979) a Divoká banda (remake slavného westernu z roku 1969).

Nezávisle na tom, jak moc byl vznik zmíněných filmů pravděpodobný, bohužel už jistě neponesou nenapodobitelný rukopis Tonyho Scotta. Styl pohybu a snímaní kamery, který mnozí označují za epileptický a roztěkaný, jiní za geniální, zůstane obchodní značkou zesnulého režiséra. Ačkoliv byl neustále nucen stát ve stínu svého úspěšnějšího staršího bratra Ridleyho, dokázal si najít svou specifickou cestu, jak se prosadit na výsluní.

Zatímco Ridley byl vždy označován za kreativního génia, Tony byl označován za zručného řemeslníka. Snad tomu tak skutečně i bylo, ale diváci potřebují i kvalitně vyvedené akčňáky, které si na nic nehrají. Často mu bylo předhazováno, že i přes velké jméno, které si udělal, nezískal nikdy Oscara. Jak ale sám říkal, považoval za veliké štěstí, že může vykonávat profesi, o které tisícovky lidí mohou jen snít. Odkaz Tonyho Scotta asi nejlépe vystihl na Twitteru Dwayne Johnson, když reagoval na Scottův výrok „Tvořím filmy, protože mě inspirují.“ slovy „Vaše filmy inspirovaly mě…“ Svět filmu tak přišel o svou další legendu…

Foto: