Dáma ve zlatém – restituce, ideály, prachy

30.6.2015 at 12:01  •  Posted in Recenze by

Těžké téma soudních sporů stát vs. jedinec a snaha o poctivý film s pozitivním rozuzlením. Jak to jde dohromady?

Před druhou světovou válkou židovka Maria Altmannová utekla z nacisty okupovaného Rakouska do Nového světa. Nechala za sebou milující a před anšlusem i velmi majetné rodiče, prchla z přepychu do svobodné obyčejnosti. Přestupní stanicí jí byl strach. V roce 1998 se ve svých více než osmdesáti letech věku rozhodla do pohnuté minulosti opět ponořit. Krátce po smrti své sestry si sehnala mladého právníka Randyho Schönberga a přesvědčila ho, aby se pokusil přijít na způsob, jak pro ni vydobýt zpět část kdysi rodinného majetku ukrývajícího se ve vídeňské galerii – konkrétně několik slavných obrazů od Gustava Klimta včetně „rakouské Mony Lisy“ nazývané Dáma ve zlatém.

Dáma ve zlatém 1

Dilemata

Právník Randy má pochybnosti o tom, kolik energie může investovat do zdánlivě ztraceného případu, když mu doma čeká manželka s dítětem na cestě a za sebou má dost zásadní kariérní neúspěchy. Maria si zase není jistá, zda se dokáže po šedesáti letech do Vídně jen tak bez cavyků vrátit. Jediný, kdo si je naprosto jistý svou věcí, je rakouská vláda, která pootevřela vrátka restitucím jako gesto dobré vůle, avšak nepřipouští, že by mohla přijít o svůj nejcennější kousek sbírky výtvarného umění.

V tomto nastavení proběhne zhruba první polovina filmu. Randy a Maria se nepatrnými krůčky sbližují a je nad slunce jasné, že jim i díky tomu divák musí fandit. Odhodlávají se k cestě do Vídně, k překonávání zamítnuté žádosti o navrácení majetku, k boji za spravedlnost, k bránění práv jedince před zájmy státu, k soupeření s mnohem zkušenějšími a všestranně zajištěnějšími hráči. Zdánlivě nemají šanci, jsou outsidery, ale naděje umírá poslední. Proč by se o tom jinak točil film?

Chronologie komplikovaného restitučního sporu z nedávné minulosti je ve filmu několikrát narušena ohlédnutím za Mariinou předválečnou minulostí. Ani v této linii se věci příliš nehýbou, dokud nepřijde dvojitý zlom. Scéna úprku ze spárů nacistických hlídacích psů je skvěle natočená, nepostrádá určité napínavé prvky, a ačkoliv je vyústění logicky předem dané, akční sekvenci se daří dosud poklidný až unylý snímek nastartovat.

V mladší časové rovině se film přehoupne do emocionálně nabité části s myšlenkovým posunem mladého právníka Randyho. Ten si uvědomí, že dosud případu věnoval pozornost jen proto, aby z něj vytřískal tučný peněžitý zisk. Teprve když se blíže seznámí se svými vlastními rakouskými kořeny a jejich spojitostí s hrůzami minulosti, odhodlá se jít do sporu o majetek s aktivistickým odhodláním.

Dáma ve zlatém 2

Impertinentní právník

Neštěstím pro film je, že Randyho (vhodně prkenný Ryan Reynolds) prozření přichází poměrně nenadále a takřka nepochopitelně. Snímek by dále v celém svém průběhu mohl napínavě rozvíjet dilema na jedné straně idealismu, jejž představuje právníkova výpověď z dobře placené korporátní práce a napnutí úsilí k ochraně Mariiných práv, a na druhé straně chtivosti – případně dozajista ukojené penězi plynoucími ze zastupování pozdější majitelky svého času nejdražšího obrazu na světě. Namísto toho se Randyho pohnutky rozřeší v jediné slabě opodstatněné chvíli, která z něho má udělat čestného hrdinu. Rozhodně se však v případě takového vykreslení jedná o právníka hodného následování, o tom sporu není.

Podobně sama Maria Altmannová bojuje o ztracený majetek na základě svého zvláštně blízkého vztahu se svou tetičkou a zároveň ženou zobrazenou na slavném titulním obraze. Během příběhu se několikrát projeví jako člověk, který by už nejraději celou anabázi nemusel řešit. Jako by v ní však hlodal červíček, který říká: „Takhle to není správné.“ Nehlodalo však v Marii náhodou něco úplně jiného? „Nikoli,“ odpovídá hned v úvodu sama stařenka (byť v podání Helen Mirren extrémně sympatická a šmrncovní), a jak se dozvíme v textovém dovětku, obratem prodává horko těžko vysouzený obraz za miliardovou částku.

Rozhodně nemá smysl obviňovat dámu, jíž táhne na devadesát, z příliš materiálních pohnutek. Je však nepříjemně nekritické, když film podle skutečně události nechává pouze na bedrech schopných herců, aby se vypořádali s nevyhnutelnými protiklady svých postav čistě tak, že je prodají divákům coby klaďase. Jejich příběh nabízel mnoho zajímavých vnitřních rozporů, snímek z nich čerpá jen omezeně.

Přesto jistě dokáže zaujmout, přikovat i dojmout. Legitimitu dodává snažení ústřední dvojice důvěryhodná a perfektně ztvárněná postava vídeňského investigativního novináře Huberta Czernina (Daniel Brühl), který významně podporuje snahu o přechytračení rakouského státu. Kromě hereckých výkonů je pak jistotou technicky skvělé zpracování i správný rytmus. Spor o obrazy v poslední třetině stopáže graduje, postavy jsou (byť ve svém omezeném vykreslení) čím dál zábavnější a ze závěrečného rozsudku dokáže režisér Simon Curtis vykouzlit i dojemné finále.

Dáma ve zlatém 3

Stejně tak scénář, ač možná nevědomky, nabízí hodně prostoru k zamyšlení nad povahou restitučních tahanic. Skutečně má být za každé situace spravedlnosti učiněno za dost? A co je to vlastně ta spravedlnost – neboli komu poslouží lépe spravedlnost rakouská a komu americká? Je národnímu rakouskému pokladu lépe v držení právoplatné majitelky, potažmo kupci a stojanu v newyorské galerii? Neměl přece jen zůstat ve vídeňském Belvederu, když ukazuje tříletou práci vrcholného rakouského umělce zobrazujícího Rakušanku Adele Bloch-Bauer?

Snímek Dáma ve zlatém odpovídá na tyto otázky nepříjemně jednoznačně. Přichází tím o další potenciálně důležitý rozměr. To mu však nebere technickou kvalitu a zásluhy při zbavování komplikované historie nánosů prachu a předestírání či aspoň naťukávání složitých etických otázek. Černobílé vyznění samotného příběhu totiž alespoň částečně mohou rozostřit závěrečná textová fakta a divákovo kritické myšlení. Dovětky u filmů podle skutečných událostí hrají často pouze doplňkovou roli. V tomto případě se vyplatí číst pozorně.

(6/10)

Originální název: Woman in Gold

Režie: Simon Curtis, Scénář: Alexi Kaye Campbell