V zajetí démonů 2 – návrat hororového krále

8.6.2016 at 09:30  •  Posted in Recenze by

Žádné přehánění, žádná nezasloužená chvála. S předstihem lze říct, že tu máme horor roku. A jeden z nejlepších nového milénia.

Já se vrátím. A co slíbil, to dodržel. Řeč není o Terminátorovi, ale králi hororové režie Jamesi Wanovi. Není tomu tak dlouho, co jsme oplakali jeho odchod k akčnímu žánru. Wan se chopil režijního žezla u série Rychle a zběsile a pro hororového fandu to byla zdrcující zpráva. Trápení divákových nervů mu ale bohudíky zřejmě chybí a navázal proto sequelem na svůj vydařený kousek V zajetí démonů (2013). Studio premiéru o půl roku odložilo a do kina tak až nyní přichází jeho triumfální návrat. Blahoslavena budiž múza, která Wana přiměla odskočit si zpět. Film ztělesňuje to nejlepší, co Wan i moderní horor představuje, a zařazuje se mezi absolutní špičku svého žánru.

Požehnání od kněze pro úspěch filmu?

V letošním roce se hororům daří a po tragickém loňsku je poslední půlrok úrodný. Po depresivní Čarodějnici (2015) a klaustrofobické ponorce Ulice Cloverfield 10 (2016) to byla naposledy komorní lahůdka Zlo nikdy nespí (2016). Do napjatě očekávané novinky se pochopitelně vkládaly velké naděje, ale Wan je překonal o pět délek. Dost možná i díky tomu, že se drží inspirace skutečnou událostí, pokračuje v temné sérii vymítání nebo za to může kněz, který první den natáčení filmu požehnal. Rozhodně ale nepožehnal protagonistům, kteří ve filmu prožívají nekončící noční můru.

conj4

Manželé Warrenovi, kteří v prvním díle pomáhali rodinám sužovaným démony, se nenechali odradit a povinnost je zavolá přes Atlantik do Londýna. Pomoc potřebuje rozvedená matka a její tři děti, v jejichž domě se probudilo zlo. Noční kroky a pohybující se nábytek vyeskaluje, když démon posedne nejmladší dceru, která začne promlouvat hlasem zesnulého starce. Televize ovšem trápení rodiny zmedializuje a Warrenovi jsou do domu vysláni církví, aby zjistili, zda nejde o podvod. Přestože se hrůza stupňuje, stále nejsou schopni zajistit důkaz, a jak démon sílí, čas neúprosně utíká. Možná ale nic není tak, jak se zdá, a Warrenovi nakonec budou bojovat nejen o zdraví mladé dívky, ale o životy všech ostatních včetně svých.

Když se boří stereotypy

Wanovi se zřejmě nestýská jen po žánru, ale i po jeho nejvyšperkovanější sáze Insidious. Evokují ji hned první záběry, ve kterých se zrcadlí režisérův rukopis. Temný vizuál astrální reality, plíživá, kreativní kamera přejíždějící po rozlehlém domě i hrozivá hudba Josepha Bishary. Právě díky těmto aspektům se podařilo to, o co se řada natěšených diváků strachovala – udržet při 134minutové stopáži konstantní napětí. Je to těžko uvěřitelné a popsatelné, ale vyjma záměrně klidnějších momentů má člověk dvě a čtvrt hodiny nervy v kýblu.

vzajetidemonu2

Kromě tradičně výživné kamery, která zabírá dění jak při jízdě na horské dráze, boří tvůrci hororové stereotypy. Zapomeňte na temné místnosti uprostřed noci, ve kterých se potácí osamocená postava. Menší infarkt dostanete i při scénách za bílého dne s deseti lidmi v domě. Tvůrci se vyvarovali i prvoplánovitého příběhu. Děj (byť stále originalitou neoplývající) je splynutím několika menších příběhových linek a navíc skrývá drobné pointy, na které není snadné ihned přijít. Zlo tak vypeče kromě postav i diváky, a co je na filmu paradoxně nejslabším místem, je vygradované finále, které končí jedním velkým klišé. Jako by ve finiši Wanovy ruce vedl přecitlivělý producent.

Slabší závěr však dostatečně kompenzují scény, které mu předchází. V zajetí démonů 2 je dvouhodinovou smrští, která snoubí infarktové lekačky s nekonečně dlouhými a nepříjemnými záběry, mystické nadpřirozeno s mrazivou realitou, výborné masky i CGI efekty, to vše zabaleno do inspirace skutečnou událostí s Wanovým podpisem. Hororový král se vrátil v plné síle a dokázal, kdo je i na mezižánrovém přechodu stále pánem. Snímek, který by si žádný hororový fanoušek rozhodně neměl nechat ujít.

(9/10)

Originální název: The Conjuring 2

Režie: James Wan; Scénář: Carey Hayes, Chad Hayes, James Wan, David Johnson