Ulice Cloverfield 10 – Schrödingerův bunkr

3.5.2016 at 19:45  •  Posted in Recenze by

Nevědomost je hnací silou nového filmu z produkce J. J. Abramse. Co bychom ale čekali od milovníka tajnůstkaření.

Dívka se po autonehodě probudí na neznámém místě a ještě s připoutanou nohou. Každý rozumně uvažující člověk dojde k závěru, že je v průšvihu a že je potřeba se dostat ven a najít pomoc. První zdání ale může klamat, nebo ne? Film Ulice Cloverfield 10 je postaven na nejistotě. Hlavní postavy nevědí, na čem jsou, a ani diváci si nemůžou být jisti, jestli lze postavám a jejich tvrzením věřit.

Podle Howarda, vlastníka bunkru, který hostí Michelle a Emmetta, je zcela jasné, že došlo k útoku a ovzduší je kontaminované. Nemůžou bunkr opustit a musí zde spolu nějak setrvat. Lze však Howardovi věřit? Nestojí za jeho postojem skrytý úmysl? Není to vlastně jenom vyšinutý člověk, který nezná jiný způsob, jak si najít přátele? Bunkr se tak na dlouhou dobu stává jistou obdobou Schrödingerova experimentu s kočkou, ale s tím, že kočka je okolní svět. Dokud se ven nepodíváme, nemůžeme říct, jestli Howard lže, nebo ne a jestli je film katastrofická sci-fi, jak napovídá název odkazující k osm let starému Monstru, nebo zda sledujeme jenom hororové drama.

Napětí, které z této nevědomosti plyne, je hlavním důvodem, proč film vidět. Rovnou můžeme říct, že tvůrci neblafují a že stojí za to počkat a zjistit, jestli se venku něco děje. Nezpronevěřují se důvěře, kterou jim jako diváci projevujeme a naplňují naši touhu po tom, aby odhalení stálo za to.

Tři v noře

Svou sílu má film díky skvělým hercům, kteří dokáží navodit dusnou atmosféru z nevyhnutelně ponorkového prostředí, i scenáristickým kličkám, které umně vyvažují momenty, které nasvědčují Howardovu tvrzení a které naopak svědčí o jeho labilní psychice. Není ale dokonce možné, že Michelle i Emmett mají takový pech, že se sice zachrání před konce světa, ale skončí u magora, který by měl být spíš v léčebně, nebo hůř ve vězení? Všechny možnosti jsou ve hře.

John Goodman byl jednoznačně skvělou volbu pro hrozivého Howarda, který vyžaduje dodržování jasných pravidel a jehož nálady se přelévají mezi stavem hodného strýčka a impulsivního neurotika. Goodman je děsivý už svou velikostí, navíc podpořenou informací o tom, že sloužil u námořnictva. Michelle v podání Mary Elizabeth Winstead nemá jinou možnost než pochybovat a usilovat o důkaz. Je přitom konfrontována s momenty psychického útlaku a hororu. Její vrozená útěková nátura jenom posiluje touhu po opuštění krytu. John Gallagher Jr., který ztvárnil třetího obyvatel krytu, naneštěstí není tak důležitý sám o sobě jako nástroj dalších argumentů, které buď potvrzují, nebo vyvracejí pochybnosti o Howardově příčetnosti, ale jako osobnost jde zcela stranou.

Režisér Dan Trachtenberg nemá příliš velké zkušenosti. Jeho jediným výrazným počinem je pět let starý krátký film na motivy počítačové hry Portal. Zvládá sice čitelně vyprávět obrazem i vystavět napjaté momenty, ale poté, co člověk objeví pravdu o Ulici Cloverfield 10, stává se z filmu zpětně spíše průměrná záležitost. Prolog snímku je příliš vágní, vykreslení postav moc mlhavé a ploché a režijně nedokáže dílo ničím ohromit. Vše stojí na pointě a jejím zahalení a vše tomu i slouží. Jakmile je odkryta, tak to, co činí film vzrušujícím, vyvane, protože si uvědomíme, že jsme ve své podstatě sledovali standardní drama o útěku. I když…

(6.5/10)

Originální název: 10 Cloverfield Lane

Režie: Dan Trachtenberg; Scénář: Josh Campbell, Matthew Stuecken, Damien Chazelle