Sherlock Holmes

9.1.2010 at 16:59  •  Posted in Recenze by

Dva sexy herci jakožto nejchytřejší detektiv Anglie a jeho věrný přítel. Akční scény, rozestavěný Tower Bridge, černá magie a kožené rukavice. Jak prosté, milý Watsone.

Mnoho skalních fanoušků příběhů o tomto inteligentním detektivovi jen lapalo po dechu, když zjistili, že novou filmovou adaptaci natočí Guy Ritchie. Ano, mistr akčních sekvencí, vizuální umělec a bývalý manžel Madonny (tím bych ho nechtěla vyloženě shazovat, ale přiznejme si, že během těch osmi let s ní nenatočil nic extra). Je tedy Sherlock Holmes o Sherlocku Holmesovi? Nejedná se jen o tupý akční blábol?

holmes_2 holmes_3

Naopak. Po všech nudných televizních filmech o londýnském vyšetřovateli jsme se konečně dočkali pořádného snímku se vším všudy. A navíc až neuvěřitelně odpovídá své knižní předloze. Spousta lidí má totiž Holmese zakódovaného jako inteligenta, který je ale svými dedukcemi celkem ohraný a neumí zabavit. A co teprve jeho pravá ruka doktor Watson – ve školách se o něm učí jako o nezajímavé vedlejší postavě, které detektiv vše vysvětluje, a tím i lacině předkládá čtenáři.

holmes_4 holmes_5

Holmes ale chodí boxovat za peníze. Ovládá bojová umění. Hraje na housle, vyzná se v chemii, anatomii a šermířství. Watson byl ve válce v Afghánistánu, rozhodně není nudný, umí se rvát a Holmesovi je přítelem, ne žádným poskokem. Na Ritchiem a čtveřici scenáristů je vidět, že se v knihách sira Arthura Conana Doyla vyznají. Nenechávají se svést klišé, která o Holmesovi panují, zároveň ale dodržují jeho příběhy. Přesto ale můžeme zahlédnout, jak se sem tam naopak vyhnuli klasickým představám o panu detektivovi. Nenosí ohavný kabát, nemá na hlavě svou klasickou čepku, je bohém.

holmes_6 holmes_7

Pro roli geniálního detektiva autoři vybrali Roberta Downeyho Jr., který je právě na vrcholu, a rozhodně se v něm nesekli. I když je Američan, typicky anglický přízvuk zvládá perfektně, hází očima, že by nejedna žena padla do kolen, je přirozený, vtipný, šarmantní. Jude Law jako jeho parťák Watson zase splňuje podobu anglického elegána v obleku, s hůlkou v ruce a dokonale upraveným knírkem. Doplňují se, vládne mezi nimi obdivuhodná chemie a podle drbů ze zákulisí se i v reálu stali dobrými přáteli.

holmes_8 holmes_9

Co by byl ale Holmes bez úhlavního nepřítele – zde je jím lord Blackwood (Mark Strong). Ten po své popravě vstane z mrtvých a začne terorizovat Londýn „pouhým“ strachem z jeho magické přítomnosti. To by ale nebyl Sherlock Holmes, aby nedokázal vše „kouzelné“ vysvětlit „logicky“. Pod nohy se mu ještě připlete krásná Irene Adlerová (Rachel McAdams), jež v klasických příbězích nevystupuje. Najít ji můžeme pouze v povídce Skandál v Čechách, kde ztvárňuje jedinou ženu, která kdy detektiva doběhla. Báječné – takže i romantická linka splněna.

holmes_10 holmes_11

Zatím to vypadá, že nemůžu snímku nic vytknout, a to je i pravda. Nic většího. Pouze mi vadil necharismatický záporák Blackwood, kterého hrál možná šikovný herec, ovšem v tomto filmu ne nijak výrazný. Zato kamera je výtečná – Ritchie si obecně umí najít schopné lidi, a tak je tomu i tentokrát. Záběry laděné do temně hnědé a zelené vtáhnou do příběhu a působí realisticky. A originální hudba vám zase zajistí, že si budete film ještě dlouho pamatovat.

Třešinkou na dortu tohoto výborného snímku hned takhle na začátku roku jsou úvod a závěr. Prvních pět minut je vyloženě jízda plná energie, napětí a skvělého uvedení do příběhu. Závěrem pak myslím titulky na konci. Doprovází je totiž záběry z filmu, které jsou ale jakoby „poškrábané“, takže připomínají staré kousky, které někdy zahlédnete na čété2. Skoro až člověka zamrzí, že takhle nenatočili celého Sherlocka Holmese. Ale kdo ví, určitě můžeme čekat pokračování…

(9/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)