Prometheus – archeologická sci-fi plná otázek

10.7.2012 at 13:38  •  Posted in Recenze by

Nový sci-fi snímek v režii Ridleyho Scotta je žánrově dechberoucí, myšlenkově bohatý a upozorňuje na skutečnost, že otázek je spousta, odpovědí málo a v umění je nejlepší taková odpověď, kterou si každý může vysvětlit po svém. Archeologická sci-fi o odhalování vesmírné civilizace.

Lidstvo už není v plenkách. Ačkoli se pořád dokáže hašteřit jako malé děcko, dokázalo postoupit na takovou úroveň, aby se dalo brát jako dospělé, kulturní a kultivované. Nyní je stále řeč o současnosti a světě kolem nás. Je mu však vlastní i rozmáhající se krize hodnot a víry. Nikdo neví, co bude a co máme dělat. Každý touží po jasné odpovědi, přesném návodu. Nechceme vědět, že taková odpověď neexistuje. Ridley Scott skrz Promethea nenabízí idealistické umění. Není autorskou interpretací životní vize. Je příznakem doby upadající v duchovní chaos a zmar. Není takový jako Vesmírná odysea, která dovolila člověku ovládnout vlastní výtvor a tím získat požehnání k tomu postoupit dál. Prometheus je pesimistický a spíš pragmatický. Nebere víru v Boha, ale nadnáší tezi o životě jako výsledku experimentu. Jednom z mnoha. Stejně jako stroj neporozumí člověku, protože nemá duši, nemůže člověk porozumět svému stvořiteli, protože je někde jinde.

prometheus_2 prometheus_3

A protože vědecký tým dal dohromady z různých míst historických epoch a kultur na Zemi planetární souřadnice a protože si to vysvětlili jako pozvánku mimozemské civilizace k návštěvě a protože Peter Weyland na stará kolena projekt finančně podpoří, jsou vysláni v lodi Prometheus, aby situaci obhlédli. Na palubě se veze i nadřízená ze společnosti Weyland nebo android David. Zatímco jedna skupina letí s vědeckými záměry, druhá s tajemnými záměry a třetí to dělá za peníze jako jakýkoli jiný vesmírný úkol, je pochopitelné, že nakonec dojde k neshodám. Zvlášť když objeví opuštěnou planetu se zvláštními chrámy. Začíná odhalování, co našli, a jestli to, co našli, splnilo jejich očekávání.

prometheus_4 prometheus_5

Je velké štěstí, že Prometheus není pokračování Vetřelce v tom smyslu, že by se jednalo o výrazně podobnou žánrovou kostru s veleznámými mimozemskými ikonami. Gigerovi ufoni jsou již zprofanovaní, kulturně vyčpělí a jen těžko by děsili. Výsledný materiál se skutečně posunul o kus dál, sic zůstává ve vesmíru Vetřelců a dodává dění v původním Vetřelci vzrušující pozadí. Osobně jsem rád, že Prometheus není jako Vetřelec, protože ten nebyl o ničem. Prometheus, minimálně ve své marketingové kampani, mohl vyvolat zdání, že je o všem. Nicméně je pouze o konkrétní myšlence, kterou Scott umělecky ztvárňuje s formou blockbusterové podívané. Mísí atmosféru, filosofii a motivy stvoření života s typickými proprietami hororové sci-fi, v níž spousta lidí umře. Překvapivě tato část zůstává v minoritě a film se nepřeklápí z filosofie do hloupého hororu. Je o dost umírněnější než jiné výtečné sci-fi Sunshine.

Do příběhu se vplétají motivy z mýtu o Prometheovi, který dal jméno jak lodi, tak samotnému filmu. Důležitější je však geneze a motivy tvorby života, které se projevují v dílčích zápletkách i zastřešujícím rámci. A tvůrci si s ní různě pohrávají, občas i matou, ale v různých případech podávají důkazy o pokročilé technologii ovlivňující život a jeho vývoj. Komu přišel růst vetřelčího mláděte ve Scottově první sci-fi příliš rychlý, nemůže se divit, že i tady probíhají různorodé změny velmi rychle. Film je vystavěn na tom, že spolu s posádkou letíme odhalovat velké tajemství, které postupně nabízí tu větší, tu menší záhady, které vytváří jak fikční svět, tak nesmírnou hostinu pro lidskou představivost. Prometheus prostě není doslovný. Je otevřený odpovědím od: kdo vlastně byl původním obyvatelem planety, až po: jaký měla loď na Zemi původně cíl. Čeká se na moment, kdy se touha po vědění změní v touhu po nevědomosti.

prometheus_6 prometheus_7

Žánru sci-fi zůstává Prometheus věrný do šíře myšlenkových možností i hloubky zdánlivých logických nedostatků. Vzhledem k tomu, že jde o sci-fi, nelze vytýkat každý nedokonalý záchvěv v chování. Nedávno jsem si při opětovném sledování Hvězdné brány uvědomil, jak všichni trpí nedostatkem zodpovědnosti a předvídavosti, když nechráněni proti bakteriím lezou na cizí planety. I Prometheus je v podobném docela hloupý, když posádka např. věří, že jejich přístroje dokážou zachytit všechny druhy virů a bakterií. Avšak nesledujeme dokument a realitu. Kdyby měl být Prometheus věrný vědecké podstatě své posádky, sledovali bychom nakonec pořádnou nudu, z níž bychom se nic nedozvěděli, nezažili bychom pozoruhodné dobrodružství na cizí planetě, které otevírá hrůznou představu o podstatě naší existence na Zemi.

prometheus_8 prometheus_9

Ridley Scott se tak po nanicovatém a zbytečném Robinu Hoodovi vrátil s plnou parádou, překvapivě s pomocí scenáristů, kteří nemají valné množství zkušeností. Jednotu pomáhají udržet všichni ostatní, kteří se podíleli také na výtečné výpravě snímku, z níž sálá svěží vědeckofantastický duch a snaha nebýt papundeklovou kulisou či shlukem pixelů bez života. Dariusz Wolski (spolupráce s Timem Burtonem či Gorem Verbinskim) všechno snímá opulentní a vyváženou kamerou, která dává vyniknout skvostnému interiéru lodi Prometheus i klaustrofobickým a strašidelným momentům v útrobách podivného sídla.

Důležitou složkou jsou herci jako vždy. Posádka čítá velké množství lidí, nepřekvapí, že jen málo si získá větší pozornost v příběhu a jen dva získají to privilegium být hybateli a stěžejními nositeli děje. Jednoho ztvárnil Michael Fassbender, který si tak znovu posílil svoje herecké ego, neboť mu scénář předepsal roli, která má potenciál všechny převálcovat, a tak se stalo, neboť tenhle herec se dokáže vnořit do díla nezávislého i mainstreamového a přinést ohromující kreaci, tentokrát jako android David, který se zálibně zhlíží v Peteru O‘Toolovi v Lawrencovi z Arábie a při jízdě na kole hází jeden koš za druhým.

(8.5/10)

Originální název: Prometheus

Režie: Ridley Scott, Scénář: Jon Spaihts, Damon Lindelof