Americký gangster

4.1.2008 at 06:57  •  Posted in Recenze by

Zabedněte okna, schovejte děti a nekupujte krocany, do města přichází jeden z nejchytřejších a nejelegantnějších mafiánů od dob Dona Corleoneho. Pozdravte Franka Lucase.

Jeho příběh přitom začíná dost nuzně. Byl jen pravou rukou Bumpyho Johnsona, který byl vysoce postavenou osobou v ulicích Harlemu, jehož příjmy pramenily z nelegálních činností místních mafií. Bumpy ale naučil Franka všechno, co znal, a vštípil mu své ideály a názory. Když nadešel jeho čas, hrozilo, že se celá, pracně vybudovaná struktura rozpadne, každý si bude chtít urvat svůj kousek a rozhoří se spory. Frank Lucas se rozhodne nezklamat Bumpyho důvěru a začne tvrdě pracovat na tom, aby celý rajón sjednotil pod svojí osobu. Ulice jsou ovládány drogovým průmyslem a mizivou kvalitu výrobků si vezme za základ, na kterém hodlá stavět. Vypraví se do jádra produkce heroinu – Vietnamu. Skupuje velké množství heroinu rovnou od distributora a využívá probíhající války k bezpečnému importu do Ameriky, kde začne prodávat kvalitní zboží za nižší cenu než konkurence, které se jeho pokrokové kroky monopolního vlastníka ani za mák nelíbí, protože ničí ostatní, menší distributory. I tak postupně získává postavení, peníze a díky dobrému zabezpečení a stálým postojům se mu daří unikat pozornosti policie. To by ale nesměl současnou, zcela oddělenou a zvláštní protidrogovou jednotku vést polda, který by nesebral ani niklák ležící na ulici – Richie Roberts.

Americký gangster Americký gangster

Ridley Scott předkládá víceméně tradiční produkt žánru dramatu, ve kterém nestraní žádné straně, nezastává žádný názor a pouze nám po biograficky přesné cestičce předkládá život Franka Lucase, který v 70. letech zcela ovládal Harlem. Filmu na rozdíl od takového Kmotra chybí nádech osudovosti, a tak divák může nezastřeně nabývat pocitu jisté tuctovosti. I když film přitom operuje s úctyhodnou délkou dvou a půl hodin, nevytváří velkolepé dílo, které by ohromovalo svým rozsahem, hloubkou nebo tragikou rodinné ságy. Využívá tohoto času k zachycení všech cestiček, kterými se Lucasova pouť za úspěchem ubírala, aniž by Scott nebo Steven Zaillian s Markem Jacobsonem někam spěchali. Není proto divu, že kromě spletitých uliček New Yorku zabrousíme i do divoké džungle Vietnamu, kde probíhá a posléze i končí vietnamská válka, seznamujeme se spoustou charakterů, které leckdy vyšumí do ztracena, a zatahujeme do problémů i celou rodinu, jejíž význam a fungování ve filmu není zdaleka tak významné jako v Kmotrovi. V popředí jsou hlavně drogy, fungování obchodu s drogami a prostředky, jakými (ne)jsou eliminovány.

Americký gangster Americký gangster

Zatímco film pojednává také o tématu pokroku a jeho následcích, samotný Ridley Scott se nostalgicky drží dost zpátky, snaží se budovat atmosféru klasických mafiánských filmů a vůbec se chová dost konvenčně. Není to na škodu, ale pokud by se měl zařadit po bok již kultovních mafiánských filmů jako je Kmotr, Zjizvená tvář nebo Gauneři, potřeboval by silnější náboj a emotivnější průběh. Takhle Ridley vše (s úspěchem) vsází na černou kartu, Danzela Washingtona, neboť jeho soupeř, detektiv Richie Roberts v podání Russella Crowea je dušínovský polda, jemuž jsou scénáristicky poněkud nešťastně dány do vínku i zhoubnější rysy, ale jen v postraní zápletce soukromého života. Crowe tak nepředvádí žádnou pozoruhodnější exhibici, nýbrž sehrává svou předepsanou roli a slušně dává přednost „tomu nejnebezpečnějšímu muži, co chodí po ulicích New Yorku“. Washingtonovi role Franka Lucase vskutku padne a září při každém ze svých výstupů. Charismatický mafián s podmanivě chraplavým hlasem, jehož cholerický i chladnokrevný přístup k řešení problému tvoří nejsilnější scény, které zůstanou v paměti. Tragickým problémem však je, že to jsou jediné scény tohoto typu a navíc postupně bez dalších invencí. Žádná další mrazivá scéna se vyjma zatčení Lucasovi bandy ve stylu Kmotra (ale ideově naopak) nekoná. Navíc nás Ridley Scott nechává jen nečinně sledovat bez toho, aby vtáhl do děje a emocionálně sebemíň zasáhl. Aspoň ho nikdo nebude osočovat z glorifikace mafie.

Americký gangster Americký gangster

Film se nestane klasikou, ani kultem, protože Ridley Scott už natočil větší majstrštyky a řada mafiánských filmů Amerického gangstera předčí svými drsnějšími způsoby. Na Oscara ale jasný kandidát.

Hodnocení: (7.5/10)