Americký zabiják – jeden z nejzapomenutelnějších filmů roku

26.9.2017 at 14:06  •  Posted in Recenze by

Americký zabiják je typem akčního filmu, který by člověk očekával spíše na televizní obrazovce než na plátnech kin. Řemeslně sice není špatně zvládnutý a o kvalitní efekty není nouze především v závěru snímku, příběh by ale nemohl být otřepanější.

Americký zabiják začíná dojemnou scénou, kdy hlavní hrdina (Dylan O’Brien) požádá o ruku svou vyvolenou. Na pláž, kde se vše odehrává, ale vzápětí vtrhnou teroristé a romantická idylka se změní v krvavý masakr. Tímto vám vyzrazujeme jen prvních pár minut filmu. Hrdina se poté po zbytek stopáže pachtí za pomstou.

Amatéři zabraňují válce

V Americkém zabijákovi najdeme hned několik typických znaků akčního filmu. Zaprvé se jedná o výše zmíněný motiv pomsty. Ten v řadě akčních filmů fungoval na výbornou. V tomto snímku slouží k tomu, aby hlavní hrdina nebyl tím úplně tupým mariňákem jako všichni ostatní. V některých ohledech mu jeho osobní bolest působí problémy, např. během výcviku. V akci ho ale naopak vede k tomu, že je schopen snažit se více a zajít dál než ostatní. Tím pochopitelně pokaždé zas a znovu naštve svého šéfa (Michael Keaton), který takové chování odmítá tolerovat, lepšího agenta ale v týmu nemá, takže s tím mnoho nenadělá.

Tím se dostáváme k jednomu z hlavních logických lapsů filmu. Ve snímku, ve kterém nejde o nic menšího než o americkou národní bezpečnost a snahu zamezit vytvoření nové nukleární zbraně, jsou do akce povoláni převážně agenti, kteří absolvovali sotva několikatýdenní výcvik. Kromě velitele je jedinou zkušenější postavou turecká agentka, která ovšem působí navenek i v akčních scénách daleko křehčím dojmem než její mužští kolegové.

Akční scény zachraňují dojem

Zastavíme-li se na chvíli u samotných akčních scén, o které jde ve filmu především, jsou technicky kvalitně odvedené. Střih není nijak rušivý a tempo je svižné. Neobsahují sice nic inovativního, přehnaně kritizovat je ale ze své podstaty nelze.

Problémem je, že kromě vyvážené akce nenabízí Americký zabiják nic navíc, kvůli čemu by stál za zhlédnutí. Jediný vskutku zapamatovatelný moment představuje závěrečná scéna, na níž zjevně padla větší část rozpočtu. Na chvíli vzniká dokonce pocit, že sledujeme dokonce nějaký film od Rolanda Emmericha.

Zbytečné a nezajímavé postavy

Nikdo nečeká, že se z akčního snímku vyklube psychologické drama (ačkoliv toto spojení není nemožné). Veškeré postavy v Americkém zabijákovi jsou nicméně pouze šablonami, které někdo načrtnul na papír. Co říkají, je většinu času natolik nezajímavé, že se těšíme na další akci. Kromě ústředního motivu pomsty se o nich navíc nemáme šanci dozvědět nic nového. Každý jede ve své předem dané linii – kluk, který jde za pomstou, drsný velitel, krásná agentka s pochybnými úmysly, záporák, který má osobní trauma, a takto ani není třeba dále pokračovat, protože tím rozpracování postav v podstatě končí.

Na závěr můžeme dodat, že Americký zabiják patří do první ligy akčních filmů, pokud bychom jako kritéria zvažovali pouze výši rozpočtu a řemeslnou rutinu. Vše ostatní, co se ve filmu odehrává, už jste nejspíš někde viděli a pravděpodobně si vzpomenete na minimálně jeden snímek, který stejné téma dokázal prodat lépe. Americký zabiják není špičkovým akčním filmem ani propadákem. Je pouze snímkem, který si za pár let nikdo nevybaví.

(5/10)

Originální název: American Assassin

Režie: Michael Cuesta