Anděl Páně 2 – pohádka, nebo očistec?

23.12.2016 at 18:30  •  Posted in Recenze by

Z pokračování jedenáct let starého filmu o trampotách anděla s čertem se stal velký hit českých předvánočních kin. Jako by nás o svátcích nečekalo v televizi už tak dost pohádek.

I když se první Anděl Páně (2005) kvalifikoval na novodobou klasiku, jeho režisér Jiří Strach, který dirigoval i pokračování, není filmařskou sázkou na jistotu. Za posledních deset let se postaral o několik televizních filmů a jejich úspěch byl střídavý. Zatímco například ve Šťastném smolaři (2012) dokázal vnést osvěžující pohled do omletého žánru, hned loňský Svatojánský věneček byl tragickou ukázkou vyprávěcích a realizačních nezdarů.

Anděl Páně II

Pokračování Anděla Páně už vyrostlo v lokální hit, který táhne davy lidí do kin, snad i díky tomu, že se zaštiťuje sváteční tématikou (odehrává se o mikulášské noci). Má však svá úskalí, velký problém zkraje nabrat dech (ať už v nebeských záležitostech, nebo pozemském strádání) a není tak plynulým, chytrým a nápaditým vypravěčem jako jeho předchůdce. Vypadá nuceně, což zamrzí o to víc, že se s jeho natočením nepospíchalo. První díl nabídl poučný a poutavý příběh o nápravě nezbedného anděla Petronela (Ivan Trojan), i po několika staletích se ale vlastně nic nezměnilo a potřeba jeho nápravy se opakuje. Věčně se totiž handrkuje s pekelným vyslancem a stěžuje si, že se musí starat o očistec (který film sám navzdory svým vadám aspoň nepřipomíná).

Honba za jablkem

Hlavní zápletka se točí kolem jablka ze stromu poznání, které Petronel se svým starým čertovským kumpánem Uriášem (Jiří Dvořák) ztratí, a tak jsou Pánem Bohem (Jiří Bartoška) posláni na zem, aby ho získali zpátky. Scénář se tak drží staré formule, ba co hůř, jako by přitom dělal krok zpátky. První díl nabídl úkol, který anděla ponoukal k pomoci lidem, byl tedy rovnou zaměřen na samotnou postavu anděla, nyní se film soustředí na objekt, jenž je zároveň tak nebezpečný, že je čiré šílenství, že by si ho Bůh obratem nepřinesl zpátky. Jenomže je v tom fígl, který vyžaduje interpretaci, k níž však film neposkytuje žádné stopy a spoléhá se na přemýšlivého diváka. Navzdory vší víře v chytrost českých dětí, takto samozřejmý předpoklad je v pohádce cestou do pekel.

Anděl Páně 2

Jablko je celou dobu de facto v bezpečí, protože když vznikne obava, že by si někdo přece jenom kousl, jako zázrakem je hrozba odvrácena. Co lze vnímat jako lacinou scenáristickou berličku pomáhající natahovat stopáž a dávající hrdinům víc času, lze chápat jako projev božího zásahu. Dává to větší smysl Petronelově cestě mezi smrtelníky, v níž je jablko jenom zástěrkou, aby mohl pochopit přátelství a dualitu, které ho váže k čertovi Uriášovi vzájemnost doba a zla. Nebo, že anděl nemá co pokukovat po Vice Kerekes. Úplně jednoznačné to není.

Ten o paroháči Josefovi znáte?

Poselství je tak v případě dvojky Anděla Páně hodně hluboko skryto až do samého konce a upřednostňován je humor a situační komika. Vtipů je ale až tolik, že nevyhnutelně je film místy provádí neohrabaně a téměř ochotnicky. Nebe sice nyní zaplavují možná realističtější mraky, ale křesťanská komika je dřevěnější. Zajímavý paradox přitom opět je, že se vysmíváme křesťanské mytologii, znevažujeme ji, na druhou stranu nám musí být vlastní, abychom vtipy pochopili a ocenili. Pravda, film jde v tomto hodně naproti. Když Martin Huba jako svatý Martin musí mluvit vysloveně o svatomartinském vínu, to už je polopatická narážka, po které následuje (neočekávaně) také husa. Na druhou stranu Lurdy asi mimo věřící tak proslavené nejsou. Výborným bavičem je film v momentě, kdy se Petronel a Uriáš vydávají na mikulášské koledování po městě.

AP 2 prints NO logo.qxp_Sestava 1

Anděl páně léta páně 2005 byl malým zjevením, který z televizního projektu přerostl na plátna kina a vydobyl si popularitu. Dvojka se na ní veze a postavy a zápletku spíše jenom posunuje v čase. Bezprostřední poetiku a sympatickou hereckou skvadru z Kašperku nedokázaly krásy Českého Krumlova/Ledče nad Sázavou a nevýrazní „nováčci“ vynahradit.

(6/10)

Originální název: Anděl Páně 2

Režie: Jiří Strach; Scénář: Marek Epstein, Jiří Strach

Hrají: Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Anna Čtvrtníčková, Jiří Bartoška, Bolek Polívka, Vojtěch Dyk, Pavel Liška, Stanislav Majer, Marek Taclík, , Marian Labuda, Jiřina Bohdalová, Josef Abrhám, Aňa Geislerová, Veronika Žilková, Martin Huba, Petr Čtvrtníček, Gabriela Osvaldová, Klára Issová, Michal Horáček, Lucie Bílá

Žánr: pohádka/komedie/rodinný; Země původu: ČR; Stopáž: 99 minut

Premiéra: 1. prosince 2016

andel_pane_2_plakat