Andělé všedního dne – po čertech dobrý film, nebo průměrná adaptace?

7.10.2014 at 22:11  •  Posted in Recenze by

Alice Nellis spojila své síly s Michalem Vieweghem a vznikla z toho tragikomedie s kvalitními hereckými výkony, avšak celkově nejistá.

Vieweghovu novelu jsem nečetla, přesto smířlivé reakce literárních kritiků dávaly tušit, že tentokrát z filmového zpracování vzejde něco lepšího než… v podstatě všechny adaptace od Báječných let pod psa. Tato hypotéza se sice potvrdila, přesto se Alici Nellis jakožto režisérce a autorce scénáře nepodařilo z Andělů všedního dne vytvořit lepší než průměrný film.

Andělé všedního dne 1

Komerční záležitost a nemastný neslaný začátek

Anděly všedního dne můžeme v tvorbě uznávané české režisérky zařadit po bok jejího loňského Revivalu jakožto film stejného komerčního ražení. Oba zmíněné snímky pravděpodobně nemohou nikoho urazit. Vyrazte na snímek s maminkou nebo babičkou a obě generace vám téměř s jistotu povědí, že se jednalo o takový milý příjemný český film. Tato devíza snímku je však zároveň jeho zkázou, jakkoliv se obratně vyhýbá lacinému sentimentu, nemůže nikdy tnout do živého, pořádně rozesmát ani dojmout, ačkoliv určitá gradace mu nechybí.

První polovina filmu je dosti popisný a pravděpodobně daleko lépe by se vyjímala na papíře. Na Zemi přistanou čtyři andělé s tvářemi Mariána Labudy st., Vojtěcha Dyka, Vladimíra Javorského a Elišky Křenkové a pomocí tabletu nás desítky minut uvádějí do příběhu, respektive propletených životních příběhů několika postav, z nichž dvě mají skončit tragicky. Z dialogů se na nás valí záplava informací odlehčená občasnou vtipnou glosou, která většinou alespoň vyloudí úsměv na tváři. Fanoušek Woodyho Allena si jen smutně posteskne nad dialogovou nevybroušeností. Prostě a jednoduše vtipu se z této části filmu dalo vytěžit daleko více.

Andělé všedního dne 2

Andělé versus lidé

Jakmile jsme dostatečně informováni, dostanou Andělé všedního dne úplně nový spád. Po andělech, mezi nimiž herecky jednoznačně vládne Labuda, totiž konečně dostanou prostor lidští představitelé, kteří boží stvoření bez problémů přehrávají. Eliška Křenková jako mladá naivní „andělka“jenom chodí v letních šatičkách a roztomile kouká. Vojtěch Dyk opět potvrzuje, že je taková česká Jennifer Lopez, neumí příliš dobře hrát ani zpívat, ale v obou odvětvích je velice úspěšný. Nejvíce ze svých rolí vytěžili Klára Melíšková jakožto čerstvá vdova a Václav Neužil ml. v roli ztroskotance, kterého opustila manželka. Herec s minimem dialogů tak s přehledem válcuje všechny, které scénář nutí k neustálému tlachání.

Velmi příjemně překvapí konec, který sice známe dopředu, neboť andělé nám hned na začátku prozradí, které postavy umřou, proběhne však v nečekaně rázném duchu. Životní příběh učitele autoškoly Karla (Bolek Polívka) je ukončen krátkou akční scénou, kterou se povedlo v rámci rozpočtu natočit velice vkusně. Na snímku tak lze jednoznačně ocenit, že se po rozpačitém začátku neustále zlepšuje až k tomuto nekompromisnímu finále.

andělé všedního dne 3

K pochválení se toho i přes řadu výtek najde více. I přes tématiku blížící se smrti se nás zde nikdo nepokouší citově vydírat. Přístup, kdy je vážné téma pojato s lehkostí a cynismem, je v záplavě dusivých dramat vlastně docela osvěžující. I přes vyrovnávání se se smrtí prostřednictvím humoru by však neuškodilo, kdyby se ve snímku dala nalézt poněkud větší hloubka. Andělé všedního dne lehce kloužou po povrchu, ve výsledku docela příjemně uplynou, ale pro zanechání trvalejšího dojmu mají přeci jen příliš lehká křídla.

(6/10)

Originální název: Andělé všedního dne

Režie: Alice Nellis, Scénář: Alice Nellis