Ant-Man – Marvel se vrací na zem

16.7.2015 at 16:46  •  Posted in Recenze by

Blockbuster studia Marvel se dostal do rukou režiséra převážně komediálních filmů. S jakým úspěchem našel cestu ven ze 130 milionů dolarů drahého mraveniště?

Druhá fáze marvelovského filmového vesmíru měla podle většinových ohlasů kolísavou tendenci. Zatímco snímky jako Strážci Galaxie (2014) nebo Captain America: Návrat prvního Avengera (2014) byly přijaty veskrze nadšeně, Avengers: Age of Ultron (2015) a hlavně Thor: Temný svět (2013) byly hodnoceny po právu rozpačitě. Nutno říct, že chvála i výtky neodrážely nějakou obecnou tendenci, která by se týkala všech filmů marvelovského universa – kvality Strážců Galaxie jsou jiné než ty Iron Mana 3 (2013) a druhý Thor byl zklamáním jiného druhu než druzí Avengers.

Je to důsledek toho, že na posty režisérů jsou dosazeni více či méně známí tvůrci s rozličnými žánrovými zkušenostmi. Není jasné, zda ve franšíze autorská osobnost určuje styl (příkladem budíž Shane Black, který z Iron Mana 3 udělal cosi blízkého buddy filmu) nebo naopak (prozíravý nápad s režisérem Hry o trůny Alanem Taylorem při realizaci pokračování Thora moc nevyšel). Finanční úspěch ale zákonitě navozuje sebevědomí, a tak Marvel natáčení bizarně znějící a nepříliš známé značky Ant-Man svěřil do rukou komediálního režiséra Peytona Reeda (poté, co se nedohodli s progresivním Edgarem Wrightem).

Ant-Man_1

Mravenec pod lupou

Ant-Man, superhrdina schopný zmenšit se na velikost mravence a zase zpátky, je ve skutečnosti jeden ze zakládajících členů komiksových Avengers. V 21. století se ale ani zdaleka netěší takové popularitě jako jeho svět zachraňující bratříčci. Zadaptovat jeho origin story se jevilo jako snad ještě větší risk než v případě Strážců Galaxie, taktéž méně znělé série z komiksových sešitů. Leč pětice vesmírných lumpů utržila 774 milionů dolarů a Ant-Man má dobře nakročeno alespoň k dvěma třetinám takové částky. Stejně jako Strážci totiž sází na humor, sebeironii a intertextuálně navazuje na předchozí filmy universa.

Zkrachovalec Scott Lang (Paul Rudd) se po době strávené ve vězení vrací do skutečného života. Touží se postarat o svou malou dcerku, ale nový manžel jeho bývalé ženy ho k ní jako policista nechce pustit. Jelikož v minulosti okradl velkou nadnárodní korporaci, je Scottův obličej veřejně známý a nedokáže si najít stálou práci. Dostane se ale do hledáčku vědce Hanka Pyma (Michael Douglas), který by rád využil jeho schopností pro jednu rafinovanou loupež. Znepokojeně totiž sleduje, jak se jeho psychicky labilní bývalý asistent (Corey Stoll) blíží k objevu vynálezu, který on sám dávno dobrovolně pohřbil – séra, které zmenšuje vzdálenosti mezi atomy bez toho, aby svému uživateli vzalo jeho fyzickou sílu. Pokud chtěl tedy Scott pověsit řemeslo na hřebík, bude s tím muset ještě chvíli počkat…

Ant-man_2

Větší než život

Po premiéře Avengers: Age of Ultron šlo zaslechnout i takové výhrady, že vize režiséra Josse Whedona zůstala stejně velká a stejně fádní. Tým superhrdinů opět zachraňoval doslova a do písmene celý svět a nechyběly ani nákladné, ale už těžko ohromující akční scény o stovkách statistů a tisících počítačových efektů. Finální akt Strážců Galaxie byl také kritizován z tohoto důvodu – komický sled epizod se na požádání přepnul do módu velikášské bitvy s hrozbou vyhlazení veškerého života ve vesmíru (!). Je potom asi radostná zpráva, že Ant-Man tuto téměř povinnou osudovost opouští. Závěrečný souboj hrdiny s padouchem se celý odehraje v pokoji malé holčičky a je to skutečně velmi osvěžující výjev.

Ant-Man se vrací tam, kde Marvel před sedmi lety začínal, k opatrnějšímu a střídmějšímu příběhu prvního Iron Mana (2008). Podobností v ději, resp. v syžetu obou filmů je hned několik. Oba snímky vypráví o konkurenčním boji v rámci jedné společnosti a tyto dvě znepřátelené skupiny mají stejný cíl, výrobu revolučního obleku, přesněji pohonu těchto obleků. A zatímco jedna skupina chce tohoto vynálezu použít k dobru, druhá ho chce přirozeně zneužít ve válkách budoucnosti a k co největšímu peněžnímu zisku. Hrdinové z obou táborů se těmito obleky v posledním aktu vybaví a poměří nejen jejich výkonnost, ale i svou nápaditost.

Ant-Man

Na rozdíl od Tonyho Starka je ale v Ant-Manovi síla v táboře klaďasů rozložena mezi dvě postavy. Uživatel a vynálezce obleku už nejsou jedno a Michael Douglas má jako vědec a mentor Pym ve filmu náležitě velký prostor – objemnější než Scottova potenciální partnerka Evangeline Lilly nebo záporák Corey Stoll. Velká část napětí vzniká právě tak, že stařík s perfektními znalostmi o svém udělátku nemůže do akce v terénu a fyzicky schopný Scott musí schopnostem obleku teprve navyknout. Obavy o osudy postav takto přirozeně rostou, než když závisí na neprůstřelných vědomostech a egu jednoho miliardářského playboye.

Lidská stránka hlavního hrdiny je navíc akcentována prvním výrazným zařazením rodinné linie do příběhu v marvelovské filmové sérii. Ač na to trailery příliš neupozorňovaly, Ant-Man je založen na tematizaci rodinného štěstí (pro Hollywood klasickou) a Scottovým hnacím motorem po celou stopáž setrvává přání trávit čas s dcerou – a tím plně legitimizovat svůj nový život. Velké se stává malým a poté zase velkým. Jak ve fikčním světě, tak i s přimhouřením jednoho oka i v interpretační rovině.

Ant-Man_3

Hooked On A Feeling

Casting hlavních i vedlejších rolí byl v předchozích filmech od Marvelu velmi dobře „ošetřen“ a Ant-Man v této tradici pokračuje bez většího zakolísání. Paul Rudd je jako sympatický zloděj takřka stejně dobrou volbou, jakým byl Chris Pratt ve Strážcích Galaxie. Obsazení Michaela Douglase není jen efektivní, je to uvědomělá volba, která se vyplácí ve vážných i komediálních scénách. Evangeline Lilly sice nikdy nebyla dobrá herečka, napáchané škody jsou ale podstatně menší než v Hobití trilogii (2012–2014). A Corey Stoll je jen další ze sobeckých antihrdinů, kteří na své ambice nakonec nepříjemně doplatí. Na jeho samozřejmou podlost je ale sebereflexivně upozorňováno, jako třeba když do svých experimentů nutí nevinně vyhlížející jehňátka. Bobby Cannavale, známý ze seriálu Impérium – Mafie v Atlantic City (2010–2014), pak po Jasmíniných slzách (2013) opět využívá svůj netušený komediální talent.

Ant-Man pochopitelně vděčí za své nadprůměrné kvality (alespoň v mezích blockbusterových adaptací komiksů) také techničtějšímu odvětví štábu. Vizuální efekty jsou dle očekávání dobré, z formálních prostředků ale patrně nejvíce (ne)vyčnívá střih, s jehož pomocí zkušená dvojice Dan Lebental a Colby Parker Jr. beze švů a z vteřiny na vteřinu zmenšuje a zvětšuje rozměry viditelného světa. Výsledné akční scény jsou mnohem zábavnější než cokoli z Age of Ultron a neustále relativizují to, co na plátně vidíme.

Ant-Man_4

Poslední část druhé fáze marvelovského filmového vesmíru trochu spravuje chuť po rozpačitých druhých Avengerech. Jako každá hmyzí říše má i své mouchy – film opět sděluje mnoho informací za pomocí únavných vysvětlovacích pasáží, ale je to osvěžující počin, který svědčí o rozmanitosti této mamutí filmové franšízy.

P.S. Film je v podstatě „povinně“ ve 3D, které však můžete klidně vypustit. A pokud na efektu trváte a zároveň nechcete vidět Ant-Mana v dabingu, který nijak neurazí, musíte na titulkovou kopii zamířit do Imaxu.

(7/10)

Originální název: Ant-Man

Režie: Peyton Reed, Scénář: Joe Cornish, Edgar Wright, Adam McKay, Paul Rudd