Vítejte u dalšího vydání Redakční střižny. Ve stručném glosáři si každý týden představujeme aktuální premiéry v českých kinech. Společně s vámi se pokoušíme zorientovat v tom, která z uváděných novinek má potenciál oslovit kritického diváka a proč. Vyberete si z aktuálních premiér?
Ant-Man – malý muž ve velkém filmu
Hlavní taháky: komiksová akce, digitální armády mravenců, vtip, Michael Douglas
Marvel vypouští svoji další maškarní loutku, která nejspíš zapadne do jejich generického světa, který se stal natolik opakující, že snad ani miniaturizace hrdiny nemůže spasit fikční svět, který má dost možná svůj vrchol za sebou. Ostatně v době, kdy mravenčí muž se svou armádou odhodlaných hmyzích přátel prolézá kinosály světa, budí větší nadšení první obrázky z komiksových hitů příštího roku. Warneři se vytasili se svým Supermanem, Batmanem a Sebevražedným oddílem, ale skutečně nadšení vzbuzují první šťavnaté obrázky z X-Men: Apocalypse, které ukazují nové i staronové mutanty v plné polní včetně titulní postavy starověkého Apocaylpse.
Když se ale vrátíme k Ant-Manovi, stojí za zmínku zajímavý kontrast mezi filmovým a komiksovým světem. Filmová podoba mravenčího muže totiž sice přichází ve stejný rok jako druzí Avengers s Ultronem jako ultra padouchem, ale pořadí je z komiksové perspektivy špatně. Nechci nijak shazovat brilantní mozky Tonyho Starka a Bruce Bannera, ale Ultrona vytvořil právě Hank Pym aka jeden z představitelů Ant-Mana, který je ve filmu už lehce přestárlý génius, který smršťování nechává na mladších a pružnějších. Své místo si však Ant-Man, navzdory rapidně menším očekávaným výdělkům než jeho „mstitelští“ soukmenovci (60 milionů vs. 200 milionů), mezi ostatními superhrdiny Marvelu v dalších filmech určitě najde.
Resumé: Být to režírováno Edgarem Wrightem (Jednotka příliš rychlého nasazení, U Konce světa), budilo by to větší zvědavost. Takhle se člověk bojí, že Marvel má strach až moc měnit úspěšné formule.
Originální název: Ant-Man; Země původu: USA
Žánr: komiksový/akční/sci-fi/komedie; Délka: 117 min; Distributor: Falcon
Bez kalhot XXL – oblečení s sebou
Hlavní taháky: vypracované mužské pekáče
Nejen bez kalhot, ale i bez trička a tak trochu bez Stevena Soderbergha. Ten totiž s Vedlejšími účinky (2013) ukončil svou kariéru režiséra kinofilmů, těžko jsme mohli očekávat, že se vrátí kvůli natáčení pokračování pro jeden ze svých nejpřekvapivějších a největších kasovních hitů Bez kalhot. Dvojka ale nakonec tak úplně bez Soderbergha není. Je totiž znám i svou dovedností s kamerou a smyslem pro střih, což ale v titulcích skrývá za pseudonymy. Takže vězte, že ač vám film řekne něco jiného, držel Soderbergh kameru i střihačský software pevně v rukou a z této pozice se dá leckdy dost významně ovlivnit výsledek.
Ovšem ani nadšená příznivkyně prvního filmu Marie neskrývá rozčarování z toho, co tuplovaná velikost druhého dílu přináší. To považte, že film spadá do ranku nedávno objeveného zlatého dolu v podobě snímků pro ženské publikum, které převrací obvyklou fetišizaci ženského těla v mainstreamových velkofilmech na opačnou stranu. Problém nicméně je, že když film nenabízí nic jiného než přehlídku vypracovaných mužských těl, což aspoň naznačuje marketingová kampaň, těžko může zaujmout mě jako muže.
Resumé: Kdo má chuť na pánskou show bez vážnějších dramatických snah prvního dílu, bude v kině více než vítán.
Originální název: Magic Mike XXL; Země původu: USA
Žánr: komedie; Délka: 115 min; Distributor: Freeman Entertainment
Domácí péče – trápení člověka, co se stará
Hlavní taháky: pověst českého soutěžního festivalového snímku
Od festivalového publika rovnou k nohám běžným smrtelníkům. Česká kinematografie výjimečně nabízí slušný filmařský kus, který se do začátku může pochlubit hereckou cenou pro Alenu Mihulovou, kterou si odnesla ze závěrečného ceremoniálu karlovarské přehlídky. Čtyřicetiletý tvůrce Slávek Horák si trpělivě počkal, než do kin dostal svůj celovečerní film, ale útěchou mu může být, že se nejspíš lehce zařadí mezi to lepší, co české ručičky dokázaly za poslední rok zplodit.
Jinou otázkou je, jak moc diváky osloví příběh zdravotní sestry, která se dlouho a s pečlivostí věnuje svým pacientům, když zjistí, že ona sama bude potřebovat péči. Místo obvyklých lékařských procedur ale vsadí na rady ze sféry alternativní medicíny, což na skeptického manžela v podání Bolka Polívky snadno nezapůsobí. Jak je ale v českém prostředí typickým jevem, tragika se střídá s komikou, byť Horák dovede být přeci jenom citlivější ve střídání poloh.
Resumé: Možný budoucí držitel Českého lva za nejlepší film. Nemusí to moc znamenat, když je konkurence mizivá, ale úspěch se počítá.
Originální název: Domácí péče; Země původu: ČR
Žánr: komedie/drama; Délka: 92 min; Distributor: A-Company CZ
Nekonečný příběh Posledního z Aporveru – stále nekončí
Hlavní taháky: zákulisí kriminalizovaného filmu
Nejde o pokračování výpravné fantasy Poslední z Aporveru, na jejíž příběh si už těžko pamatujete. Poslední z Aporveru totiž nakonec nikdy kompletně nevznikl, i když koncepční návrhy a nějaké ty obrázky slibovali poměrně neskromnou podívanou. Velkolepost se ale tvůrcům nejspíš zvrhla, takže dodnes film nespatřil světlo světa, místo toho se mluví o trestním stíhání kvůli financování projektu.
Díky tvůrčí dvojici, Ana Prodanova a Martin Dostál, teď máme šanci ve zhruba čtyřiceti minutách nahlédnout na deset let práce, které vyšly vniveč. Nebo vlastně ne. Přestože má film tento týden oficiálně premiéru, nikde se zřejmě nehraje. Takže jeho příběh vlastně skoro kopíruje osud samotného Posledního z Aporveru. Možná by bylo lepší podívat se na oblíbenou klasiku Nekonečný příběh, ten s tím létajícím dračím psem.
Resumé: Rarita, kterou v kinech najdete stejně těžko jako film, o kterém vypráví.
Originální název: Nekonečný příběh Posledního z Aporveru; Země původu: ČR
Žánr: dokumentární; Délka: 40 min; Distributor: Actor’s Runway Agency
V hlubinách – vysoká cena za ropu
Hlavní taháky: režisér původní Insomnie, krásy podvodního světa
S dvouletým zpožděním k nám přichází thriller Erika Skjoldbjærga. Časový odstup to není až tak velký, evropská kinematografie si dává na čas, než se dostane do českých kin. A tato norsko-finsko-švédsko-francouzsko-německá koprodukce není výjimkou. Krkolomně znějící jméno režiséra některým možná zarezonuje v paměti, ale prozradím, že je to tvůrce snímku Insomnia z roku 1997, který pak s úspěchem zremakoval Christopher Nolan.
V hlubinách nadměrná očekávání asi nesplní, přeci jen ale může paranoidní thriller inspirovanými reálnými událostmi zaujmout. Odehrává se v osmdesátých let a částečně také pět set metrů pod mořskou hladinou. V Norsku se totiž v té době rozvíjel ropný byznys, který využíval naleziště v Severním moři. Cílem bylo zajistit potrubní transport ropy ze dna na pevninu. Na nebezpečnou misi společného norského a amerického týmu na dně moře se vydává profesionální potápěč Petter se svým bratrem. Jenomže výprava se nezdaří a končí tragickou nehodou. Petter se sice snaží zjistit, co se stalo, ale naráží na neochotu věc řádně osvětlit.
Resumé: Hrozí mokro v botách, pokud film paranoidní náladu řádně nezužitkuje, ale potápěčské scény vypadají minimálně v upoutávce působivě.
Originální název: Pinoneer; Země původu: Norsko/Finsko/Švédsko/Francie/Německo
Žánr: thriller; Délka: 106 min; Distributor:Film Europe