Piráti – plastelínoví bukanýři ládují děla humorem

6.5.2012 at 13:50  •  Posted in Recenze by

Aardmani jsou zpátky. Jejich kumpány se stala veselá pirátská posádka, která se setká s Charlesem Darwinem i jeho geniální opicí a vyčítat si bude pletky s královnou Viktorií. Vítejte v bláznivém světě devatenáctého století.

Sedm tvrdých let půstu konečně skončilo, když z aardmanovských loděnic slavnostně vypluli Piráti, aby salvami vtipů rozbombardovali vše živé a jejich kapitán uzmul cenu Pirát roku. Posledním milníkem v tvůrčí kariéře studia Aardman byl oscarem obdařený Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka, dodnes si udržující status filmu k popukání, který parafrázuje, paroduje a bez pardonu užívá hororový žánr s monstry. Pak začali s digitální animací ve snímcích Spláchnutej a Velká vánoční jízda. Nic se však Králíkodlakovi nepřiblížilo, ani další kraťas ze světa Wallace a Gromita pojmenovaný Otázka chleba a smrti. Až nyní se to mění s filmem Petera Lorda, režiséra Slepičího úletu. Film vychází z prvního dílu knižní série o pirátské sebrance z pera Gideona Defoea, který svůj literární výtvor přetvořil ve filmový scénář.

pirati_2 pirati_3

Každoroční udílení cenu pro nejlepšího piráta je na spadnutí. Má zájem i Pirátský Kapitán se svou posádkou, která postrádá jména, a tak se její členové nazývají Dvojka, Albínský pirát, Pirát, co má rád soumraky a kočičky, Pirát s dnou a tak dále. Jenomže to by Pirátský Kapitán nesměl být na opačném konci seznamu favoritů. Po hlavě se tedy vrhne do přepadávání lodí v naději na ukořistění pořádného množství zlata, až narazí na loď Charlese Darwina. Toho zaujme lodní papoušek, z nějž se vyklube vyhynulý pták Dodo. Přesvědčí tak Pirátského Kapitána, aby s ním zajel do Londýna, centra monarchie královny Viktorie, která nenávidí piráty. Jako vědecký objev má totiž kapitánovů opeřenec nevyčíslitelnou cenu.

Pirátský Kapitán je stejně politováníhodným korzárem jako nejznámější pirát dneška Jack Sparrow. Oba sdílí neschopnost naplnit očekávání, oba se cítí méněcenní mezi vlastním druhem. Oba však sdílí i nadšení a zápal pro výkon své činnosti, jakkoli nemotorná a nepovedená je. Jako by současné pirátské filmy nemohly vyprávět o postavách, které jsou sebevědomé a schopné a jejichž cílem by bylo dosažení nějakého obtížného pokladu či splnění úkolu. Pirát jako by byl chápán v negativním smyslu zla, které nelze představit v primárně heroické póze a které je třeba pro diváka zjemnit a zlidštit, aby si mohl dobrodružství v jeho společnosti užívat.

pirati_4 pirati_5

Proto naši oblíbení piráti nejsou až tak krvežíznivé bestie. Zatímco Sparrow však disponuje neobyčejnou dovedností vymluvit se ze všeho, všechny podvést a nakonec komplikované plány plné přetvářky dobrat do konce s ironií a sebedůvěrou, aardmanovský pirát je ještě sympatičtější figurou, která je z hloubi duše zklamána a která by bez povzbuzování své stejně nadšené posádky skončila na dně moře. Nicméně kapitán by nebyl ničím bez posádky a Aardmanům se podařilo stvořit celý zástup zamílováníhodných postaviček s vlastní osobností, které dotváří atmosféru na lodi a skvěle fungují jako jeden tým v každém z absurdních momentů. Pokud by se měl člověk někdy plavit na moři, tak jedině s nimi.

Zatímco Peter Lord dodal filmu svěží komické pojetí na place, kde plastelínové postavy oživil s nezaměnitelnou aardmanovskou dikcí a zábavností, autor námětu Gideon Defoe přetvořil scénář v poměrně funkční vyprávění, jemuž je ovšem vlastní i klasicky jednoduchý příběhový vzorec, což vytváří domněnku, že je dílo určeno dětskému divákovi, který není s filmovými postupy tolik obeznámen. To však úplně neladí s komediální stránkou věci, která nacpaná vtipy a komikou, která čerpá svou sílu v mnoha podobách a zvětšuje tak rozptyl možností, že rozvibruje bránice do stádia křečovitého smíchu.

pirati_6 pirati_7

Není scény bez gagu, není velkých a malých nápadů, důležitá nezvýšená pozornost, může jít o zesměšnění formy (titulek s rokem 1837, hudba v obraze zprostředkovaná na dobové nástroje), narážky na moderní svět (kamenný výtah, móda soutěží o nejlepší cokoli roku), slovní humor (pirátská jména), obrazový humor (detaily v kapitánově kajutě či názvy londýnských ulic) i totálně absurdní skopičiny (vycvičená opice s neomylnými slovními kartičkami, schopnost pirátů okamžitě se maskovat, cokoli s královnou Viktorií). Zvlášť odvážný přístup k historické ikoně domovského národa je překvapující a cení se. Královnu neurazí, ale umně ji využije jako arcizloducha bez špetky dobroty a s mnoha špinavými tajemstvími.

Nejhorší na Pirátech je pak to, že jen skládají střípky vtipů, které dokážou různou mírou pobavit, rozesmát a dohnat k slzám smíchu. Chybí jim však komplexní originální pojetí, převrácení zažitých konvencí a představ a snad ještě důslednější snaha zesměšnit pirátský svět (možná proto jsou nejlepší ty pasáže, kdy Piráti opustí svou kocábku a v přestrojení za vědce, skautky a kdo ví co ještě obalamutí královskou vědeckou společnost za pomoci věčného panice Charlese Darwina). Piráti jsou vážně skvělá komedie, ale po většinu krátké stopáže ne víc, než některý z nejlepších dílů Simpsonových. Hustota gagů je obdobná, zatímco seriál může bez problémů pracovat s úsečnou kadencí jednorázových vtipů, Piráti by jako film potřebovali větší provázanost motivů. Že se všechny plaví pod pirátskou vlajkou nestačí.

pirati_8 pirati_9

Nic z výtek a připomínek nezastře fakt, že Piráti patří ke komediálnímu výkvětu se skvostnou animační stránkou (jen zamrzí, že důraz na co největší podíl ruční loutkové animace ustupuje možnosti dopomoci si počítačovými nástroji). Pirátský Kapitán je propracovaným charakterem, který je i skvěle nadesignovaný, takže si může nárokovat ikonický stav. Piráti toho zkrátka nabízejí mnoho a je znát, že jde o roky piplaný projekt. Dozvíte se, co je na pirátské profesi to nejlepší (a má s tím co dočinění chutná šunčička), dozvíte se, jakého tajného sdružení byla členkou královna Viktorie (a ochránci zvířat a blbounů nejapných budou na trní), dozvíte se, jak je to s těmi strašlivými mořskými obludami, co se kreslí na mapy, dozvíte se, že správně pěstěný plnovous poslouží víc než jen na okrasu, a vedle toho ještě spoustu další, absurdních a do života zhola nepotřebných věcí, bez nichž se ale v žádném případě nedá žít. Na palubu! Loď Pirátského Kapitána čeká na svou posádku.

(4.5/10)