Benga v záloze – únava přichází ve čtyřiceti

26.11.2010 at 19:00  •  Posted in Recenze by

Od doby, kdy se na plátně proháněl Martin Riggs a Roger Murtaugh, už uplynulo spoustu času. Nyní jsou hláškující borci s magnumem u pasu v kinech ohroženým druhem. Nejnovější přírůstek do ojedinělého žánru buddy movie však nepřímo hlásí: „I’m too old for this stuff.“ a přitom máchá dřevěnou maketou pistole vysoko nad hlavou.

Jak se letos jasně potvrdilo, nynějším divákům osmdesátá léta a celkově oldschool nechybí. Podepsalo se to na relativně nízkých tržbách i ohlasech, které filmy označovaly buď za průměrné pro širší publikum, nebo mírně nadprůměrné pro nostalgiky. Predátoři, Expendables: Postradatelní, Zatím spolu, zatím živi a jim podobní ukázali, že v dnešním kinetickém a „překomiksovaném“ filmovém světě už není na tuhle jednoduchou podívanou moc lidí zvědavých. Benga v záloze byli vyhlížení jako mix starého s novým, přičemž mělo jít hlavně o buddy komedii (neboli komedii o parťácích), která bude kopírovat postupy dnešních parametrů nekorektní zábavy. Smůla je, že bohužel vtipná ani zábavná není.

benga_2 benga_3

Buď ztrácím smysl pro humor, nebo jsem proti filmu totálně zaujatý, ale dle ohlasů americké kritiky jsem čekal mnohem víc. Přitom mají Benga jeden z nejlepších akčních openingů celého roku! Prototypy nejdrsnějších detektivů Christopher Danson a P. K. Highsmith (v podání Samuela L. Jacksona a Dwighta „The Rock“ Johnsona) se představují v parádní automobilové honičce, kde je poměr výbuchů, výstřelů a hlášek vyvážen téměř k dokonalosti. Jackson stihne vypustit z úst víc fórků než celý film dohromady, řízná hudba dodává scéně drajv a snímek navnadí na správnou vlnu nadsazené třeskutě akční komedie, na kterou jsme se všichni těšili. Jenže asi po pěti minutách se duo stáhne do ústraní, do popředí nastoupí Allen Gamble a Terry Hoitz (Will Ferrell a Mark Wahlberg) a kvalita začne postupně klesat dolů. Jsou to obyčejní policajti od stolu, kteří musí čelit každodennímu papírování a posměškům od výše postavených kolegů. Jenže nyní se uvolnilo místo na pozici detektivů, tak se tahle dvojka vydá řešit zapeklitý případ, který by mohl být co dočinění s masivní zpronevěrou peněz. Zápletka je zde ale jen proto, aby udržela pohromadě sled náhodných scének, do kterých se ústřední duo řítí jednu po druhé.

benga_4 benga_5

Chvílemi až přestává být jasné, co se děje nebo proč se něco děje, jelikož naprosto tuctový policejní příběh je zde pouhou chabou konstrukcí, bez níž by se tento vodopád gagů rozpadl na něco, co více než celovečerní film připomíná sestřih skečových videí. To by zase tak nevadilo, kdyby to alespoň polovina fórků dotáhla do bodu, do jakého je tvůrci zamýšleli. Mnoho vtipů se zbytečně natahuje se záměrem, že nejspíše po pár minutách začnou být humorné, ale bohužel se jim to nedaří. Divák pak dlouhou dobu čeká na pointu, která se nedostaví. Jistě, že je to záměrně absurdní a nadsazené, ale tohle zbytečné tlachání o nesmyslech sráží hranici únosnosti snímku stále níže a níže. Zbytek momentů je buď trapných, nehorázně trapných až to vyvolává smích (Wahlberg tančí balet) nebo opakujících (running joke s automobilem nebo Ferrellovými sexy ženami). Na celkovém výsledku zamrzí, že pár scén je se opravdu povedlo (komiksová ožíračka, výstava umění nebo závěrečná přestřelka) tak, že by si zasloužily být v lepším filmu. Je opravdu škoda, že režisér Adam McKay, který výhradně režíruje Ferrellovy komedie (Zprávař: Příběh Rona Burgundyho, Ricky Bobby: Nejrychlejší jezdec nebo Bratři z donucení) nedokázal Benga v záloze ukočírovat tak, aby si z něj divák odnesl více než pocit promarněného času. Žádné komediální inferno z ranku Tropické bouře proto nečekejte.

benga_6 benga_7

Navíc na to, že stál film sto miliónů dolarů, na něm ty peníze nejsou vůbec poznat. Mimo akční úvod se objeví pár nevýrazných přestřelek, ale něčemu jako akčním scénám jim říkat nemůžeme. Hlavní postavy se jen bezduše přesouvají mezi lokacemi kvůli tomu, aby si mohli odbýt svůj fórek a pokračovat dál v cestě / zápletce. Přitom nepříjemně střídají své polohy. Film nepříjemně osciluje na hranici absurdní „blbosti“ a docela obyčejné policejní komedie, přičemž ani jednou ve své poloze nezakotví nadobro. Výsledku tato nevyváženost docela ubližuje, jelikož nepřirozeně boří divácká očekávání a místo smíchu vyvolá v hlavě otázku: ,,Cože? Vždyť to sem vůbec nepatří.“.

Obsazení je sice hvězdné, ale herci se naplno ztrácejí ve svých standardních polohách. Herecká křeč obklopuje snad všechny hlavní představitele. Ferrell je zde zase za uřvaného hulváta, který všechno zničí a záhy se omlouvá, přičemž má dostatek času na obhroublé sexuální vtípky. Wahlberg zase hraje sám sebe se svým zarputilým vážným výrazem naštvaného rotvajlera a pochvala mu směřuje za to, že už se nesnaží mluvit sumělými pokojovými rostlinami. Menší role připadly například Michaelovi Keatonovi, který hraje policejního kapitána, Stevenovi Cooganovi (režisér z Tropické bouře) nebo Evě Mendes, jež zde zastupuje pouhou roli sexuálního objektu. Ne že by jí to nešlo skvěle, ale její herecký projev čítá jen efektně projít v přiléhavých šatech místností.

benga_8 benga_9

Ti z vás, kteří doufali, že z filmu vyleze nějaká menší napodobenina Bláznivé střely, mohou zase vyhlížet dál. Kdo ví, kdyby se Benga pustili do ryzí parodie, smazala by se tím celá nevyváženost a výsledek mohl dopadnout mnohem lépe. Takhle na vás, i přes pár povedených pasáží, výsledek nezanechá žádnou stopu, ani kdybyste mermomoci chtěli. Pro příště by to chtělo přinejmenším pořádný spin-off s Jacksonem a The Rockem, jejichž akční otvírak byl tím pravým, co jste si pod celým tímhle projektem mohli představovat.

(4.5/10)