Bez soucitu

16.6.2010 at 22:32  •  Posted in Recenze by

John Travolta na stará kolena vyměnil napomádované vlasy za krutě drsnou plešku a slovník pouličního dlaždiče. Pokud si ale nějaký scenárista myslí, že jen sprostá mluva tvoří pravé a nezapomenutelné hlášky, mýlí se. A při sledování Bez soucitu budete myslet jenom na jedno slovo: Merde!

Protože akční výplach pročišťuje dutiny pařížských ulic a Francouz Luc Besson dokazuje, že při tvorbě námětů myslí jen na to, aby i Evropa měla své akční filmy, aniž by se vyvaroval toho, že zapadnou do kategorie nenápaditých béček z videopůjčoven. Takový je smutný úděl Srdečných pozdravů z Paříže, jak jsem si nehledě na distributora přeložil název odkazující k bondovce se Seanem Connerym.

soucit_2 soucit_3

James Reece má krásnou dívku a pohodlné zaměstnání asistenta na ambasádě. Je v lidské povaze nad vším ohrnovat nos, a tak ho touha po adrenalinu nejspíš dovedla až k tomu, že má spolupracovat s americkým špiónem s vizáží anarchisty a schopností zabít a nebýt zabit. Charlie Wax si servítky nebere. Jednoduše vystřílí Reeceovu oblíbenou čínskou restauraci, vrazí mu do rukou vázu a řekne „Podrž!“. Reece se dostává do středu akce, ale jako podržtaška, který na skutečnou akci nemá odvahu. Nebo ano? Spousta otázek, málo odpovědí. Tak jsem se cítil celou dobu téhle rádoby akční komedie.

Bez soucitu, jak zní oficiální český název, do puntíku předpovídá, jak se film chová. Doslova bezohledně. Aby film bavil a zaujal, musí splňovat aspoň jeden ze dvou signifikantních předpokladů – dobré postavy a dobrý příběh. Nemít ani jedno je rezervací přímé jízdenky do zatracení, pokud nejste avantgardista točící experimentální filmy pro francouzské intelektuály. Takové ambice Bez soucitu nevykazuje. Vlastně nemá vůbec žádné.

soucit_4 soucit_5

Režisér Pierre Morel minule operoval se mstícím se taťkou a zabijákem v jedné osobě – Liamem Neesonem, což byl potenciál, který dosyta využil jak Morel, tak Neeson. Nyní tu má Johna Travoltu a Jonathana Rhyse Meyerse. Travolta hodně nadává a střílí, ale ani jedno z toho nedokáže dělat na úrovni. Samozřejmost, s jakou jedná, by chtěla být hlavní atrakcí, ale je spíš zlým snem. Pořád ale lepší, než Meyers, který napůl zůstává v roli sexuchtivého krále ze seriálu. To když po příchodu z práce prohlásí, že celý den myslel jen na to, až si to rozdá se svou dívkou. Se svým famózním knírkem žabožroutsky předstírá, že na tuhle imidž balí ženský, zatímco většinu času upomíná spíš vyvrhnutého vorvaně, ukňučené štěně a nicku, jejíž motivace rotuje na řetízkáči.

soucit_6 soucit_7

Smysl jednání a cíl, k němuž se film ubírá a který obyčejně bývá hnacím motorem vesmíru a vůbec, je druhá věc, která Morelovu filmu chybí. Sráží tak už dost chabý příběh. Jako by se všichni snažili být ještě záhadnější než tvůrci Ztracených. Odpovědi dostanete, ale nepotěší vás. Jako třeba čínská váza napěchována točeným heroinem. Meyers ji sebou vláčí na Travoltův rozkaz. Očekávání, jaké využití ji čeká, se stupňuje, dokud ji v půli filmu nepoužijí, jako by to byla jen další z laciných atrap na tržišti. Přitom měla předpoklad stát se legendárním filmovým artiklem. Ze zlatého grálu zbyly jen oči pro pláč.

Stejně tak zůstáváme v nevědomosti ohledně toho, pro koho vlastně Meyers melouchaří, proč se spolu s Travoltou vydávají na krvavou cestu a proč se na konci máme starat o nějaký summit, na němž další postava s další super motivací („Konečně jsem našla smysl života“) definitivně zabíjí tenhle film. Jako rána přímo mezi oči a do srdce fanouška dobrého akčního filmu. Bolí to. I když hlavně to nudí a otravuje.

soucit_8 soucit_9

Bessone, příště bych prosil cokoliv, co ani z dálky nebude připomínat Bez soucitu a co nebude puberťáckým cvičením na téma akční film. Je vidět, že režírování Minimojů už ti leze na mozek, ale to nejspíš každému, kdo by měl vidět další chystaný díl tvého fantasy poloanimáku.

(3.5/10)