Bourneovo ultimátum

29.8.2007 at 18:07  •  Posted in Recenze by

I když je na to možná trochu brzy, hodí se říct: „Dámy a pánové, přichází akční film roku. Připoutejte se, prosím.“

Jason Bourne si prostě neumí vzít dovolenou. Jdou po něm agenti. Už zase. V novinách se totiž objevil článek o tajných praktikách Central Intelligence Agency (CIA), který se jen tak mimochodem zmiňuje o jistém muži jménem – chvíle napětí – Jason Bourne. A právě tento muž se opět zamotá do tajných programů ještě tajnějších organizací a pronásleduje a je pronásledován přes Moskvu, Paříž, Londýn a Maroko až do New Yorku. Zároveň tu existuje možnost, že konečně vypátrá něco víc ze své minulosti, odhalí svou pravou identitu a bude žít šťastně až do smrti. Tomu ale samozřejmě nikdo nevěří. I když, Bourne může všechno.

bourne2 bourne3

Na světě není moc dobrých akčních filmů a už vůbec ne moc dobrých režisérů akčních filmů. Paul Greengrass je ale světlou výjimkou. Tento režisér se po Bournovu mýtu zapsal do myslí diváků adaptací odvážného tématu – teroristického útoku – ve snímku Let číslo 93, ve kterém se naplno projevil jeho styl. I v Bourneově ultimátu využívá klaustrofobních momentů, detailů, vteřinových záběrů, kamera létá sem a tam a občas se i revmaticky klepe. Režisér vrhne hned v první minutě vrhne diváka brutálně do děje a nenechá ho vydechnout, protože i v průběhu filmu nabízí šokující momenty a překvapivé zvraty jak na běžícím pásu. Vše působí nejen velmi věrohodně, ale svým uměním dokázal Greengrass vnést do filmu i pocit neodbytné tísně a horečnou touhu Jasona Bourna dostat, co chce. Nicméně, přiznávám, ruční kamera je dobrá věc, ale nic se nemá přehánět, po půlhodině roztřeseného obrazu už vám půjde hlava kolem.

bourne4 bourne5

Matt Damon se svou rolí od posledního filmu srostl zase poněkud více, už jen nehraje Jasona Bourna, on JE Jason Bourne. Je taky zřejmé, že se v tomto filmu méně mluví a na místo dialogů nastupuje akce. Bournovo ultimátum nabízí hned několik propracovaných akčních scén, ať už jsou to honičky pasivní, kde se Bourne tváří supertajně a pokouší se uprchnout, aniž by byl objeven, nebo aktivní se všemi zbraněmi jak se patří. Oba dva přitom diváky vtáhnou svou efektní kompozicí do děje natolik, že máte tendenci koukat se nepozorovaně přes rameno, jestli na vás někdo nemíří. Vlastně už proto, že sestava všech „záporáků“ (ono kdo si může být jistý, že) a postav bažících po Bournově hlavě i jiných orgánech, je zajímavě pestrá a hlavně zákeřná a neštítící se ničeho. Za ocenění stojí také konec, který se naštěstí obešel beze všech těch klišé akčních filmů s „velkým hrdinou“, ať už jde o světoborné monology, zachránění prsaté blondýny nebo stisknutí ruky amerického prezidenta se slzou v oku. Bohužel už trochu směšně působí „Cestovní kancelář Jason Bourne“ – mladý agentobijec se během děje ocitne na tolika různých místech světa, že není jisté, zdali je to jen recese, nebo to tvůrci myslí vážně. To ovšem nic nemění na tom, že Bourneovo ultimátum je skutečně šach matem na poli akčního žánru. V podstatě by mohlo být sympatickým uzavřením trilogie, jenomže my se ještě můžeme těšit na čtvrtý díl. Otázkou ovšem je – co vy obvykle říkáte na to, když dostanete ke třem jogurtům čtvrtý zdarma?

bourne6 bourne7

Všichni, které navnadil Agent bez minulosti a Bournův mýtus, nebudou jistě zklamáni. A ti, co je neviděli, se na ně po tomhle určitě podívají. Takhle zkrátka vypadá událost roku.

(9/10)